onsdag, 27 juli 2011, 17:36

Va lite mer påhittiga…

… än ”spammare”. Jag har haft så många samtal med personer som tycker att det inte är så noga att fråga mottagaren innan de får ett e-postmeddelande eller att nästintill dölja ”avprenumerera-knappen”. Så här är det: Vill ni vara lik ”spam” så visst – skicka till alla möjliga e-postadresser utan att fråga och tjata gärna om försäljning. För att lyckas som en riktig ”spammare” ska ni göra allt för att avregistreringslänken inte ska synas. Gärna längst ner i mailet med en minimal text. Vet ni, jag förstår inte varför vi pratar om detta längre. Vill ni vara seriösa företag som bygger relationer med era kunder så finns inga genvägar. Exakt detsamma som irriterar er irriterar säkerligen era kunder. Underskatta inte dom!

Vill ni ha så många e-postadresser som möjligt så var lite uppfinningsrik och erbjud dem något i utbyte för att de väljer att ge er det förtroendet. Här är ett exempel:

Så fort du kommer in på Karmaloops hemsida så frågar de om de får din e-postadress och du får dessutom % på ditt köp. Med det budskapet är man också inställd på att jag kommer få erbjudande i framtiden. Och du har möjlighet att följa dem på twitter, Facebook mm.

Nästa exempel:

Det här exemplet är inget märkvärdigt men du kan välja vilket språk du vill ha nyhetsbrevet på. På så vis vill man visa att vi vill göra det på ett sätt som passar dig som läsare. Exemplet är från Efva Attling.

Vad det gäller avregisteringsknappen eller länken ska jag försöka hitta några roliga exempel som sätter igång fantasin på er. Vill bara säga en sak. Läsaren vill ha kontroll, ger du dem intrycket att de har kontroll och känner sig säkra så har du mycket bättre läsare. Bättre läsare = bättre kvalite på e-postlistan och det mina vänner ökar försäljningen.

Kom igen nu, ni kan bättre än så här. Var lite uppfinningsrik och sätt er in i läsarens sits. Det är 2011 och inte i någon annan kanal som denna är vi såna bakåtsträvare, ibland. Jag vet att ni kan bara ni tänker efter.

Sarah@@@@@