onsdag, 15 december 2010, 07:28
Skaffa fler e-postprenumeranter med hemsidan: Del 3/3 – Optimera anmälningsprocessen
Del 1 hittar du här.
Del 2 hittar du här.
Vi kollar på våra två utmärkande segment i besökarstatistiken en gång till:
Vi måste helt enkelt lyfta upp vår nya anmälningsruta till toppen av sidan så att de med små skärmar också ser den direkt. Annars riskerar vi att gå miste om dem.
Sagt och gjort:
Lägg märke till uttrycket ”Above The Fold”. Detta är namnet på den del av webbsidan som är direkt synlig för de flesta utan att de behöver scrolla dit. I det här fallet (i vår above the fold) gör vi vår anmälan direkt synlig för 99% av våra besökare. E-postgalleriet hamnar precis under detta område, men det gör inte så mycket då det är den del av hemsidan som besökare enklast kommer i kontakt med utifrån.
Vi ser också till att anmälningsrutan följer med på nästan alla undersidor på hemsidan.
Vi lyfter också upp ”Twitter” och ”Facebook” strax under anmälan till e-brevet. Topplaceringen har hjälpt även dessa kanaler, men vårt e-brev har ändå betydligt fler prenumeranter än Twitter och Facebook har anhängare. Det säger en del om e-post som kanal.
Hoppas att vår lärdom kan vara till nytta även för dig. Vårt nästa e-brev kommer i januari.