måndag, 13 december 2010, 08:05
Skaffa fler e-postprenumeranter med hemsidan: Del 1/3 – Utvärdera nuvarande lösning för anmälningar
Sarah och jag har lyckats skaffa en hel del nya prenumeranter till e-brevet det senaste halvåret. Vi vände trenden, som inte såg särskilt bra ut. Men hur gjorde vi?
Man lär sig klart bäst av sina egna fel. Men det är ibland först när man gör rätt som man förstår att man tidigare har gjort fel.
Det var nog lite tur att vi var självkritiska och ifrågasatte vår egen anmälningsprocess. Man lägger upp något provisoriskt och tror att det ska duga så länge, men inte.
Men för att du inte ska bli trött på mig redan efter två skärmdumpar delar jag upp det här inlägget i tre delar:
Del 1 – Utvärdera nuvarande lösning för anmälningar (idag)
Del 2 – Förenkla anmälningsprocessen (tisdag)
Del 3 – Optimera anmälningsprocessen (onsdag)
Tidigare i år lyckades vi enkelt inte fiska upp tillräckligt många e-postmottagare till e-brevet från hemsidan. Iallafall ansåg vi att de var för få. Detta trots att vi hade en ganska stor ikon för anmälan till e-brevet och den låg skild från blogginnehållet, i högerspalten. Den låg placerad en bit ner, men ändå relativt högt, tyckte vi.
Men som sagt, vi fick inte många nya anmälningar förutom under den veckan då vi introducerade e-brevet.
Frågan som dyker upp är ju givetvis:
Är det otydligt att vi har ett e-brev? Det måste ju finnas ett intresse om antalet besökare ökar…
Svaret fanns hela tiden i besökarstatistiken och vi fick ganska enkelt fram ett par tydliga segment. Utifrån två utmärkande segment drog vi följande slutsats – minst 35% av våra besökarna sitter på små widescreen-skärmar, troligtvis bärbara datorer. Många i de här två segmenten har förmodligen inte uppmärksammat e-brevet då det låg en bit ner, utan har varit tvugna att först scrolla för att upptäcka detta. Det här var ju inte vidare genomtänkt. Man sitter på besökarstatistik som talar klarspråk och man utnyttjar den inte.
Vi kollade också på dåvarande designlösning. En ikon för anmälan som går till en sida med ett anmälningsformulär. Är detta tillräckligt tydligt och tillräckligt enkelt? Nä, det var det inte, långt ifrån.
I del 2, imorgon, kollar vi på hur vi förenklade anmälningsprocessen.