lördag, 20 mars 2010, 21:16

Locka till ”action”

Vad man lyckas bra med här i mina ögon är att nyttja ett klassiskt grepp av marknadsföring. Nämligen att locka till ”action” genom att på något vis trycka på en brist, ex brist av antal i erbjudandet – ”först till kvarn” eller som här brist på tid – ”skynda fynda”. Det är inte ofta jag ser denna typ av ton i kunddialogen i e-post. Det finns flera undersökningar som visar på att om man istället för att skriva ex. ”Billiga bollar till alla när ni har lust!” skriver ”Hinner du beställa din boll innan de tar slut?” uppnår mycket bättre resultat i sin marknadsföring, det är dessutom en del av Kotlers lära om jag inte missminner mig. Fungerade nästan på mig till och med.

Sen måste jag slå ett litet slag för deras nästintill brutala enkelhet i detta fallet – kort, koncist och enkelt. Framförallt eftersom det är ett erbjudande som dyker upp mellan en mängd av redaktionella mail med tonvis av artiklar. Även om man lagt in allt i en bild.