onsdag, 7 oktober 2009, 18:30

Länka till rörlig bild i e-post

Förbereder mig inför seminariet i Köpenhamn i morgon. Ämnet är e-post vs rörlig bild.
I stort sätt kan man säga att det är inte ett bra alternativ att låta en filmsekvens spela direkt i ett öppnat mail. Det är alldeles för stor risk att mailet blir trasigt eller att spamfilter stoppar det på vägen.
Men att länka till rörlig bild på rätt sätt har en fantastiskt effekt. Om det görs på rätt sätt så ökar ”click-through-rate” markant. Jag läste en blogg av Anna Yeaman som berättar att deras CTR ökade från 20-27% till 50-67% när de började använda sig av länkar till rörlig bild. Den siffran höll faktiskt i sig när hon skrev detta inlägget ett år senare.
Det är nämligen så att förstår mottagaren att det handlar om rörlig bild och de ser bilden med playikon så ökar klicken 5 gånger mer än när man har en vanlig textlänk.
Vi testade detta själva när vi bjöd in till det svenska seminariet. Jag och Anders spelade in en varsin hälsning och la det i vårt egna nyhetsbrev. Om vi jämför med tidigare inbjudningar i våra nyhetsbrev så fick denna inbjudan 29% av de totala klicken i hela brevet jämfört med 5% som vi haft när det bara har varit en textlänk.

Så effekterna av att länka till rörlig bild när det görs på rätt sätt är alldeles för goda för att stå över. Men glöm inte alt-texter och preheader för de som har blockerat bilder.