torsdag, 28 maj 2009, 11:42
Rörlig bild i e-post
Idag har vi haft seminarium i Stockholm om rörlig bild och e-post. Det var inte helt lätt att sätta sig in i djunglen av tester, exempel och nya verktyg som finns främst från USA.
Tyvärr så är det inte möjligt i dagens läge att lägga rörlig bild som spelas direkt i ett öppnat mail. E-postklienter och spamfilter tolererar inte det. Däremot så hoppas vi på sikt att tillräckligt många e-post- och webbklienter ska tillåta streamade mail. Men i dagsläget är det inte aktuellt eftersom bara AOL som accepterar den tekniken. Gmail kommer inom en snar framtid att tillåta stremade mail från YouTube.
Men effekten av att länka till rörlig bild är fantatisk. Vi tycker om att klicka på bilder som länkar till rörlig bild förutsatt att vi ser bild och att vi förstår att den är klickbar.
Vi frågade i vårt nyhetsbrev ”Vad tycker du om att få länkar till rörlig bild i e-post?”
Som ni ser på bilden så är det så mycket som 23% som aldrig har sett det. Vi har alltså en relativt outnyttjade möjlighet att öka responsen i from av ”click-trough-rate”.
Exempel på brev där man har presenterat länkar till rörlig bild på ett bra sätt kommer inom kort.