söndag, 17 maj 2009, 21:20
Rätt epostdesign är viktigt!
Sitter och förbereder mig för ett seminarium som går av stapeln i Oslo på onsdag. Epostdesign handlar just min presentation om. Har hittat en hel del intressanta siffror i Marketing Sherpa. (Varje år kan man köpa en tjock bok som bara presenterar siffror i olika diagram för just e-postmarknadsföring.) Mycket intressant. Bland annat säger den att den mest använda metoden för att öka chansen att brev kommer fram är att att modifiera eller göra om nyhetsbrevsmallen. För år 2007 visar 59% att så är fallet. För år 2008 säger 75% likadant.
Slutsatsen är alltså att designen är avgörande inte bara för hur mottagaren av e-post uppfattar brevet/företaget utan det är också avgörande för om du överhuvudtaget kommer fram. Att få ett brev att se korrekt ut i 20-25 e-postklienter är en svår utmaning. Det krävs att man förstår hur e-postklienter fungerar och att man accepterar att man inte kan använda sig av modern webbkod.
Många gånger kanske man inte lägger ner den tid som behövs för att få en lyckad design på e-postutskicket. Men e-post som kommunikationskanal är så pass effektivt och lönsamt så det förtjänar att vi lägger ner mer tid och förstår både teknik och hur mottagaren uppfattar brevet.