onsdag, 20 maj 2009, 16:58
Bildblockering
Seminariet är nu genomfört i Oslo. Tror att våra siffror från blidblockeringsstudien var lika överraskande för alla medverkande som det faktiskt var för mig när jag först såg resultatet. Studien låg på apsis.se och apsis.no. Alltså på vår svenska och norska sajt. Vi frågade ”Laddar din e-postklient bilder automatisk?” i Sverige svarade 65% ”nej”. I Norge svarar hela 76% ”nej” på samma fråga. Med dessa siffror i handen så får vi helt enkelt omvärdera hur vi sätter utseendet på våra brev. Att lägga ett nyhetsbrev helt i bilder är alltså inget att rekommendera tex. Förutom att ha en pre-header och alttexter så behöver vi sätta bra rubriker för hela mailet och bra rubriker inne i breven och på så sätt kan mottagaren bli nyfiken och vill hämta bilder.
Vi frågade i samma undersökning ”Om du inte laddar bilder automatiskt, vad får dig att hämta hem dem?” I Sverige säger 75% ”en känd avsändare och i Norge säger 75% likadant. SÅ relationen och förtroendet är en viktigt del i att breven även ska presenteras som du har tänkt dig. Jobba alltid efter ett få ett godkännande av din mottagare innan du skickar nyhetsbrev eller information via e-post.