tisdag, 26 juni 2012, 22:47

Checklista på bekräftelsemail och Compost Marketing

I morgon smäller det. Jag ska prata en stund på Compost e-postseminarium. Jag ser väldigt mycket fram emot det eftersom Compost är så inriktade på e-handel och e-post. De pratar inte bara om nyhetsbrev utan fokuserar mycket på hur personen tas om hand med olika händelsestyrda mail, ofta triggade utifrån något personen gjort på webben tex.

Compost arbete med e-handel passar väldigt bra med det jag gör både inom e-post men också inom Mystery eShopper. I mitt och Lenas arbete med att testa e-handelsverksamheter får vi se många olika typer av mail. Bekräftelsemail på köp, varan är packad/levererad, utvärderingsmail, nyhetsbrev, kundtjänstmail mm ger oss en bra bild av hur väl alla e-postutskick från ett företag är synkroniserade. Det ska jag berätta om i morgon. Jag har gjort en checklista på ingredienser man ska ha med i sitt bekräftelsemail. Varsegod!

 

Visa att kunden gjort helt rätt som köpt från dig

  • Använd en giltig svarsadress (undvik no-reply)
  • Påminn kunden i ämnesraden vem du är och vad syftet med mailet är
  • Tacka kunden oavsett hur stor eller litet köpet är
  • Förekom kundens alla frågor så gott det går och se till att tillgång till svaren finns
  • Uttryck informationen kort och koncis så kunden snabbt får överblick. Korta meningar, gärna punktlistor
  • Tydliga ”call-to-action”. Vad ska kunden göra härnäst?
  • Personalisera om så bara på enkel nivå
  • Var tydlig med logga så igenkänningsfatorn är hög och omedelbar (spammare skickar mail som ser ut som bekräftelsemail)
  • Inkludera all information så att byte eller annan ändring blir enkel
  • Visa policy och att du värdesätter informationen om kunden och kommer använda det till fördel för kunden
  • Visa alla köpvillkor och annan information som får kunden att känna sig trygg (eller visa hur de får tillgång till den informationen)
  • Tydliga länkar till hemsidan
  • Ha brev i HTML gärna med bilder
  • Ha gärna erbjudanden efter att du gett värde och se till att det är relevant

Lovar att lägga upp bilder efteråt. Hjälp mig någon att komma ihåg att ta bilder.

Sarah@@@@@