onsdag, 28 december 2011, 18:44

Vad händer med e-post i framtiden?

Farlig fråga att svara på, eller hur? Jag kan ju faktiskt säga fel och få det i nacken en dag. Hur som helst, jag har funderat en del och tänkte våga mig på att berätta om några av mina tankar kring e-post och framtiden.

* Sociala medier påverkar e-post

Många utav de förändringarna vi står inför är för att vi påverkas av hur sociala medier ger oss möjligheter att kommunicera precis som vi vill. Vi som arbetar med marknadsföring pratar ofta om att lära sig en kanal och välja rätt kanal för rätt målgrupp. Detta slinter även jag gjort till på emellanåt och det stör mig så otroligt att vi inte kommit längre. Människor vill inte skicka e-mail eller skicka SMS eller chatta de vill KOMMUNICERA! När ska vi som jobbar med marknadsföring prata mer om kommunikation än kanal!? Vi ska mäta och analysera varenda kanal för att veta vad vi ska satsa på. Det Facebook lär sina användare genom sitt nya kommunikationssystem är att användaren erbjuds kommunicera på alla möjliga sätt och de väljer själv på vilket sätt i den givna situationen. Och ord som definierar de hela kommunikationstänket är: seamless, informal, immediate, personal, simple, minimal, short. 

Så se till att inte fastna i vilken kanal (och om e-post kommer att dö) utan vad vill ni kommunicera.

Vad Mark Zuckerberg sa när han introducerade det nya kommunikationssystemet på Facebook var:

“This is not an email killer. This is a messaging system that includes email as one part of it.”

Apple, Facebook och Klarna är exempel på företag som lägger mycket tid på att göra deras tjänster och produkter så friktionsfria som möjligt för användaren. Det måste vi i e-postvärlden hänga med på. När det kommer till att välja en e-postleverantör så ska den som jobbar i det  verktyget och skapar breven få uttala sig om hur bra det fungerar för honom eller henne.
Visar det sig att systemet går ner i tid och otid… BYT!! Med tanke på det jag sagt innan om att vi vill kommunicera snabbt och enkelt så ska era e-postverktyg vara smidiga för er att göra snabba utskick som kanske till och med är helt oplanerade.
Se över alla processer och hur de uppfattas av era prenumeranter tex:
*”Anmälningsförfarandet” ska vara tydligt och enkelt.
* Låt era prenumeranter styra och kontrollera vilken information som finns om dem och gör det enkelt för dem att ändra

Ta reda på vad som ändrats för er

Alla goda råd som vi som jobbar med e-post predikat – testa om de funkar fortfarande. Med tanke på twitter, kanske vill vi ha en annan formulering på rubriker? Med tanke på facebook-mail så kanske rena textmail gör en comeback i någon form? Testa och var öppen gentemot er målgrupp.

Mobilen förändrar mycket!

Okej, nu ställer jag mig i raden av alla som tjatar om att mobilen ändrar allt och menar att det är dags att agera.
Tidigare har tidpunkten varit så otroligt viktig i e-post med tanke på att vi vill träffa inkorgen precis när prenumeranten sitter framför datorn. Men med smartphones kommer detta att ändras på något sätt. Vi har ju mailen med oss överallt. Vi har till och med mobilen bredvid sängen när vi sover! Jag säger inte att tidpunkten inte är viktigt längre utan att det kommer att förändras och vi måste ha koll på hur många som läser nyhetsbreven i mobilen och hur de agerar när de läser brevet. En sak är säker. Vi MÅSTE anpassa brevet efter denna lilla skärm. Tänk till exempel vad irriterande det är att klicka på något och så visar det sig (på seg uppkoppling) att man klicka på fel länk för att det är för smått…

Prenumeranten avgör vad som är SPAM inte Google

Något jag tyckt varit intressant är hur allt fler förfasat sig över att Gmails Priority Inbox gör att vi kanske inte hamnar i den bästa inkorgen eller klassas som skräp eller visas längre ner på den så viktiga listan över alla mail läsarens inkorgen – då är det kört för all framtid. Huu. Glöm det, tror detta har fått alldeles för stort fokus. Facebook visar att det är användaren som bestämmer sig för att ”gilla” dig eller acceptera dig som vän och därefter kan du kommunicera med personen i fråga hur du vill. MEN du måste förtjäna personens förtroende och vårda det förtroendet. Då kommer vi tillbaka till det som alltid varit det viktigaste när det gäller e-post: Visa att du förtjänar att äga e-postadressen och missbruka inte det förtroendet. Ni som redan jobbar efter detta kommer inte ha problem med detta i framtiden heller.

Det är möjligt att jag har fel på någon punkt eller på flera punkter. Har jag inte det så är det alltid bra att vara förberedd och börja fundera på vad framtiden erbjuder dig och dina kunder.

Sarah@@@@@