tisdag, 13 september 2011, 21:30

E-post lever och frodas i Boston!

Jag är i Boston på shop.org och gör allt jag kan för att springa på e-postseminarier. Generellt kan man säga att vi brottas med samma problem som amerikanerna när det gäller e-postmarknadsföring. De allra flesta upplever inte samma positiva siffror i öppningsfrekvens, klick och konvertering som vi gjorde för några år sedan. 95% av amerikanerna har bilderna blockerade , (Ryan Urban på Acqusition) Sociala medier verkar ha tagit allt fokus även här och e-post har inte räknats som ett socialt media trots att det faktiskt är det.

Stefan Tornquist började sin presentation med att fråga hur många som hellre ville ha ”Facebook-likes” än e-postadresser av sina kunder. Jag tror att svaret på det är ganska självklart. Visst vill vi hellre ha en e-postadress. Det var en ganska bra början på hans presentation så slapp vi prata med om att e-post kommer att dö. E-post har det pratats mycket om här och för första gången på länge så tycker jag att man pratar om lite nya saker. Lite.. i alla fall:). Något som sagts många gånger här är att e-post är det som absolut driver mest konvertering! Alla hyllar verkligen e-post här.

Här kommer något i punktform som jag tar med mig:

*Rubriken på brevet ska vara kortare än vi sagt tidigare. 30, max 40 bokstäver och då är blanksteg inräknat. Fler e-postklienter klipper av när det närmar sig 40 bokstäver.

*Övertyga kunden om att brevet inte är spam. Förtroende genom välkänt avsändarnamn i kombination med att berätta varför du kontaktar.

*Jobba med bottennavigering. Många gånger skickar man inte nyhetsbrev som innehåller produkter som är intressant för alla men läsaren kanske vill gå in på sajten för att bli påmind om något man vill titta på eller något man vill göra på sajten. Bottennavigering har gett många e-handalre ökad intäkt. Tänk igenom all navigation i era brev. Bloomspot är ett exempel där de hade bilder med ALT-texter som gav mest trafik.

*I 100% av A/B tester på nyhetsbrev så har ALDRIG det längre brevet förlorat på något sätt. Intressant va!? Långa brev är alltså något du kan ha. Dock beter vi oss som i en punktlista om de är lång. VI läser första punkterna och sista.

*Vi tittar gärna på större företag när det gäller design och upplägg i nyhetsbrev. Det ska vi sluta med! De är ofta dom som hanterar blockerade bilder sämst. Amazon och Walmart har inte Alt-texter som uppmanar till att ladda ner bilder t ex. Lägg alltid med en länk, ”Se erbjudandet” eller ”Se brevet med bilder” i själva mailet för att öka chanserna att de laddar bilder. Vi tittade på tre exempel, AppSumo, Bloomspot och Groupon:

*Ett sätt för att samla e-postadresser kan vara att låta en ruta dyka upp när besökaren är första-gångs-besökare på hemsidan och be om e-postadressen för att ge dem värde på något vis OCH för att skicka 1. Övergiven varukorg-mail. 2. Övergiven varukorg-mail 3. Övergiven- sajt… Det ni. Amerikanerna kan försäljning:)

*Följ prenumeranterna efter att de har tagit sig in på sajten. Var lämnar de sen sajten. Är det på landningsidan? Vad kan du göra för att få dem att köpa? E-postprenumeranter är generellt besökare som spenderar längre tid på sajten än vanlig trafik.

*Testa en sak i taget och ta det i rätt ordning. Här kommer ett exempel på en ordning att testa olika saker:

Ok, mer kommer. Nu ska jag springa på nästa. (Bara en sak till… Jag tycker om att vara lite prinsessan igen. För ett tid sedan så var det inte särskilt trendigt att säga att man jobbade med e-post då skulle du helst jobba med sociala media-då var du prinsessan. Nu har jag kommit tillbaka;) … Jag gillar Boston, som sagt)

Sarah@@@@@