tisdag, 9 augusti 2011, 07:58
Exempel på avregistreringslänkar
Jag lovade ju tidigare att jag skulle leta upp lite trevliga exempel på avregistreringsknappar eller länkar. Och jag måste erkänna att jag nästan ångrade mig att jag lovade detta för det var inte helt lätt att hitta någon som lagt lite mer tid på att skapa något nytt.
De allra flesta var i botten på brevet och gärna i mindre stil eller annan nyans så man nästan inte hittade funktionen. Likt dessa:
Ser ni Unsubscribe-texten? Den syns knappt och för mig är det helt obegripligt att man gör på detta sätt. Varför vill man dölja den om man skött alla e-postadresser helt korrekt? Om någon inte hittar länken, är det större chans att de köper då? Nej, de irriteras varje gång de får mailen och ser er som ett oseriöst företag.
Samma med denna. Längst ner i en text som knappt syns.
Det här är ett exempel som jag tycker blir vanligare och vanligare. Dels så talar man om varför man får detta brev och sen talar man om att det finns möjlighet att avanmäla sig omedelbart. Så här gör ett seriöst företag som vill ge trygghet och kontroll till sina läsare.
Jag är lite förtjust i att man lägger denna länken tillsammans med kontaktuppgifter och andra viktiga länkar. Ovanför ser ni ett exempel på det – även om det kanske är lite mycket text så är jag övertygad om att deras läsare snabbt hittar länken just för att annat viktigt ligger i närheten.
Två riktigt bra exempel följer nu… håll i er:
Skulle ni våga lägga länken i er preheader? Fantastiskt bra gjort och jag är övertygad om att de inte har många avprenumerationer just tack vare placeringen på den här länken.
I detta fallet kommer det efter webversionen och då även pre-headern men de har verkligen varit föredömen när det gäller att ge läsaren kontrollen.
Nu ska jag visa det bästa!
Jag är så glad att det bästa exemplet som jag lyckades hitta faktiskt är svenskt och från Malmö! Syrran skickade detta till mig och vi var rörande överens om att detta var snyggt gjort. Dels så är placeringen utmärkt. Den ligger bland alla andra viktiga knappar. Den är uttryckt både i bildbeskrivning a la ”app-tänk” och den finns i text för att vara så tydlig som det bara går. Det finns bara ett minus och det är att jag såg inte några alt-texter i min macmail när bilderna var blockerade. Men annars ”prinsessniger” jag för Malmö Operan idag.
Har ni andra exempel så kan ni väl lägga upp det på vår Facebooksida och tipsa alla där? Eller fråga alla där vad vi tycker om er avregistreringslänk. (Kanske leder det till flera anmälningar?;)
Sarah@@@@@