fredag, 27 maj 2011, 09:31

Individanpassad e-handel när den är som bäst

Jag är en den som går till affären för att handla smör och kommer hem med allt utom smör. För tredje gången. Jag har ofta huvudet fullt av jobb och prioriterar då sällan sånt som inte är jobb.

Därför handlar jag mycket småprylar, skruvmejlsar till exempel, på nätet. Det är hjälpsamt att kunna gå in på Amazon och klicka på köpknappen så fort jag kommer på att jag behöver en sådan. Annars glömmer jag bort, gång på gång, och det som är trasigt förblir trasigt i flera månader.

Det är ibland så illa att även om jag går in på Amazon för att köpa den där skruvmejseln så glömmer jag bort den om det ringer i telefonen eller om jag får ett mail just då.

Just därför handlar jag också allt på Amazon.

En dag senare dyker nämligen mailet från Amazon upp. Den där skruvmejseln jag kollade på, men glömde bort, ligger högst upp bland erbjudandena i det mailet.

Individanpassat mail från Amazon

Jag hade inga pennor och passade på att göra en sökning på pennor samtidigt, minns jag. Och mycket riktigt kommer det ett mail till med erbjudande på en penna högst upp.

Individanpassat mail från Amazon

Det finns många anledningar till varför Amazon är framgångsrikt. Tror du individanpassad e-handel finns med på en liten kant?

Amazon kommer ihåg vad jag kollade på senast, vet hur jag vill betala och de vet hur jag vill ha varan levererad. Ett klick för köp är allt de kräver av mig efter att jag lagt något i kundvagnen. Och glömmer jag klicka så kommer det på mailen.

Se och lär, e-handlare!

Amazons individanpassade mail får 4 hjärtan.