måndag, 6 december 2010, 21:15

Responsys lär oss ”new school marketing”

Idag fick jag besöka Responsys i Köpenhamn för att lära mig mer om deras sätt att hjälpa kunder att ta sig från att göra vanliga traditionella nyhetsbrev till att integrera e-post, sociala medier, webb och mobilen i en kundanpassad dialog. Dialogen består i att du pratar till kunden och att du sen läser av statistik från alla kanaler för att se vad dina kunder tycker, var de befinner sig i köpprocessen och hur du skapar en relation.

Jag blir glad när jag hör representanter från e-postleverantörer säga att det gäller att skicka färre mail som är mer träffsäkra. Idag var det Lisa Harmon som lät mig lyssna på dessa ljuva ord. (Tvärtemot vad man förväntar sig att en leverantör ska säga). Skicka inte ett mail när du vill berätta att de har si eller så många poäng samlade i sitt lojalitetsprogram eller ett annat mail när de har övergett en varukorg eller ytterligare ett mail när ni vill påminna om rabatt under en begränsad period. Skicka ett mail med all information samlad. Översikt för lojalitetspoängen, vilka varor de övergivit i varukorgen och påminnelse eller annan kundspecifik information.

Jag har sagt tidigare att jag gillar Responsys och det är för att de ser till att deras kunder kommer upp på en ganska avancerad nivå när det gäller e-post och andra kanaler i samverkan. Och det märks att de vet vad de pratar om eftersom de har så många olika exempel på kunder som de berättar om.

En sak som jag uppmärksammade. Lisa visade ett strålande exempel på hur man kan öka anmälningarna till sitt nyhetsbrev genom att tänka på flera kanaler. (Exemplet visade en ökning på över 800%). Jag vet att många gärna vill ha fler e-postadresser… så gärna att man ibland är villig att gå över till den mörka sidan för att köpa adresser. I detta fallet visade Lisa hur lite eftertanke och en hel del kreativitet kan ge dig många KVALITATIVA e-postadresser. En uppmärksam åhörare ville veta vad det hade resulterat i när det gäller ökad försäljning. Lisa sa att man inte på så kort tid kan se exakt vad det gett i försäljning men att det är en investering i framtiden som kommer att ge ökad försäljning och goda relationer till kunder.

Lisa skötte det utmärkt. Hon påtalade på ett betydligt mer smidigare sätt än vad jag hade gjort att det handlar om att skapa goda relationer inte bara se kortsiktig försäljning. Ser du bara försäljning så kommer den att öka en kort tid för att sen sjunka och du har svårt att få förtroendet tillbaka från dessa adresser.

Bygg långsiktiga relationer så att dina aktiva prenumeranter blir fler och fler.

Tack Lisa och Martin för att jag fick komma och jag hoppas få träffa er båda snart igen.

Lisa Harmon och Martin Wammen från Responsys

(Vi svenskar måste lära oss att vara lika bra på att stänga av mobilen och sitta och lyssna en hel förmiddag utan att springa ut och in. Det är danskar otroligt bra på… Men det var i och för sig väldigt intressanta föreläsningar.)

Sarah@@@@@