tisdag, 2 november 2010, 16:38

Responsys – Välkommen till norden!

Jag hade ett fantastiskt trevligt möte i fredags i Köpenhamn. Responsys har sedan 1 augusti ett kontor i centrala Köpenhamn och jag hade förmånen att få komma och hälsa på.

Responsys blev vald till ett utav de absolut bästa e-postverktygen i Forrester Waves undersökning.

Det som gjorde mig så glad att få höra är att det tar ett större grepp än bara e-post. E-postmarknadsföring ihop med mobil, sociala medier och webben kan skapa stordåd och Responsys har ett arbetsätt eller en metodik som visar på en hävstångseffekt redan efter 6 månader. Responsys vill med sina kunder bli, på ganska kort tid, både praktiska och nå en ganska avancerad nivå i ”kundunik” kommunikation. Observera, 6 månader!

I deras system lyckas man få en mycket bra översikt över alla sina kunder och möjliga målgrupper vilket gör att man kan rikta in sig på… ja egentligen ända ner på individnivå, faktiskt.

E-handlare eller marknadsförare vill veta när jag klickar i något av deras mail. De vill veta när jag är på deras webbsida eller när jag pratar med vänner och kollegor om deras företag på nätet. Min e-postadress och mitt mobilnummer vill de gärna ha tillgång till och de vill vara en del av mitt sociala nätverkande på nätet. Detta är självklart. Men det som är svårt att få till är att som företag lära sig vilken kanal jag föredrar och vilken nytta jag har av de olika sätten att interagera med mig. När ändras mitt beteende och vad ändras det till? Detta riktar Responsys in sig på genom att hjälpa sina kunder med så mycket mer än bara e-post.

Jag har inte sett verktyget, men när man träffar någon som arbetar med e-post och efter bara några minuter är inne på hur man återupplivar en övergiven varukorg, reaktiverar sovande mottagare, kopplar ihop twitter med e-post och gör det automatiskt då vet man att det är på en mycket bra nivå.

Låter det för bra för att vara sant? Jag hoppas på att få ha med dem på vårt Bootcamp i Åre och att få arbeta med dem för Nordic eCommerce Summit. Då hoppas jag att ni är med och kan ta dem på pulsen tillsammans med mig. Jag vill ha mer Responsys!

Tack Martin för ett trevligt möte och en supergod lunch!

Responsys hemsida.

Sarah@@@@@