torsdag, 23 september 2010, 22:09

Här kommer vår feedback till dig, som vi lovat, Paulina

Paulina mailade och ville ha lite feedback på sitt fina brev. Här kommer våra tankar.

(Klicka för att se hela brevet)

Resebrev som fokuserar på försäljning har det absolut tuffast med lägst öppningsfrekvens och klickfrekvens när det kommer till e-postmarknadsföring. Det kan bero på att det är ganska få perioder på året som man faktiskt funderar på att resa.

Vi skulle rekommendera att man berättar lite om resmålen som sevärdheter, historia, vilka resutranger som uppskattas och annat som är trevligt att veta även om att man inte reser dit. Tänk vad många resetidningar det finns som många människor köper flera ggr per år för 50-60 kr. Men de ger en upplevelse och inspirerar även om man inte köper en resa. Förmodligen så skulle 1-3 intressanta artiklar räcka för att få en bättre klickfrekvens på sikt.

Trots att mycket ligger i bilder så är det bra att det är så tydligt med priser och rekommendationer. Det gör det tryggare att handla.

Bilder och länkar
Även om produktrubrikerna är länkade skulle alla ”prislappar” och ”mer info-knappar” som är i bilder, kunna vara i färgade textlänkar, även dem. Mest för att undivka att brevet blir allt för beroende av bilder. Det kan såklart lätt bli trist med enbart text men man skulle kunna sätta mindre ikoner intill textlänkarna istället.

ALT-texter saknas på många bilder. Den stora bilden i toppen bland annat. Bildblockering är något att ha i åtanke när man har mycket bilder i e-post.

Många utav länkarna ligger till höger, det är bra och ger mer klick än om de skulle ligga till vänster i brevet. Sträva alltid efter att lägga länkarna till höger.

Testa
Om vi hade arbetat med det här brevet skulle vi arbetat med artiklar och då skulle vi A/B-testat brevet på oilka tidpunkter och med olika rubriker. Man skulle säkert upptäcka att vissa tidpunkter och rubriker har större effekt än andra.

Förmodligen är det många prenumeranter med privata adresser. Vi skulle provat att skicka på en annan tid till dessa, än till dem som har registrerat sig med sin jobbadress.

Något som vi upplever fungerar bra i resebranschen är sociala medier. Länkar för att dela med sig av specifika resemål på Facebook eller Twitter hade vi också testat.

Sarah
När jag har provat att klicka på erbjudanden så kommer jag direkt till den aktuella informationen. Det är ett stort plus att jag slipper söka upp det fördelaktiga erbjudandet som utlovades i brevet. Tydligt och pedagogiskt det är ett stort plus.

För mig som reser mycket i jobbet så uppskattar jag att det högst upp i brevet finns direkta länkar till hotell till de största städerna i Sverige. Det underlättar för mig och hamnar brevet i min inkorg i rätt stund så skulle jag definitivt titta på deras erbjudanden.

Annonsen ligger bra. Stör inte och är inte prioriterad högst upp. Ett bra sätt att tjäna lite extra på sin e-postmarknadsföring. Tävling är bra att ha med i svenska brev dock kanske den inte skulle ta bästa utrymmet. Där borde en inspirerande artikel som ger läsaren något ligga.

Sidhuvudet
Avprenumerationslänken borde flyttas upp till toppen av brevet. Telefonnumret högst upp ger intrycket att man vil ha kontakt med sina kunder och ger läsaren en känsla av trygghet. Något som många e-handlare borde bli mycket bättre på.

Man skulle kunna ändra textraden allra högst upp i vänster hörn (Om du inte ser bilderna klicka här). Denna skulle vi vilja skicka ut på högra sidan. Det är bättre att ha datumet till vänster, men kanske ännu bättre, en kort textrad som beskriver brevet före datumet.

Sidhuvudet i övrigt är bra. Bilden i sidhuvudet tar liten plats.

Men det är ett tydligt brev som håller sig till en grafisk profil. De vet vad köpare vill se när de kommer till att köpa en resa. Pris och rekommendationer. Bra.

Tack Paulina för att du tog kontakt med oss och vad roligt att du ville ha hjälp att förbättra brevet. Du är på god väg.