onsdag, 25 augusti 2010, 18:47

Det här är snyggt och stilrent men kan förbättras på vissa punkter

Jag gillar när det är enkelt och stilrent. Filippa K:s brev som jag fick idag är just detta. Men jag tycker att brevet tappar lite på de tekniska bitarna. Framförallt tror jag att de går miste om klick och får inte riktigt till den effekt som de kunde ha fått om de optimerat vissa delar.

De länkar exempelvis till video i brevet, men det framgår väldigt otydligt. Det ligger nästan osynligt som en vanlig textlänk. Jag själv missade den när jag skummade igenom brevet. Jag läser nämligen inte texterna, utan kollar bara på bilderna. Det är väl lite tanken också att man ska göra eftersom bilderna är det som är utmärkande och produkterna man marknadsför är kläder och sinnesintryck.

Sarah och jag plöjde intensivt igenom allt vi kunde hitta om video i e-post en period när vi jobbade med just detta. Hur man bör göra på bästa sätt. Och hur man lockar till fler klick. Ni kan se resultatet i Sarahs artikel här eller se Sarah demonstrera detta på film här.

Sen är det då det här med preheaders som både Sarah och jag ofta nämner. Man utnyttjar inte toppen på brevet när det finns så mycket yta över att jobba med:

Den här ytan blir speciellt trist när man öppnar upp brevet med bildblockering:

Titta gärna på artikeln här hur man kan förbättra toppen på ett nyhetsbrev när man måste använda stora bilder.

Det jag tycker Fillippa K gör väldigt bra däremot är att synka utskicket med hemsidan. Nyhetsbrevet driver en aktuell kampanj/period istället för att leva ett eget liv.

Så här ser hemsidan ut idag – precis som nyhetsbrevet:

Jag ger Filippa K 3 hjärtan av 5 möjliga.