söndag, 2 maj 2010, 18:42

Reaktiverings mail

Inför en artikel som jag skriver för Wipcores kunskapsbrev så har jag undersökt lite närmare vad ”reaktiveringsmail” skulle kunna åstadkomma för e-handels företag.

Vad är ”reaktiveringsmail”? Det är ett sätt att återuppliva prenumeranten eller kunden på något sätt. Det kan vara att du vill att de ska läsa nyhetsbreven eller handlar från de brev som de knappt öppnar, att de blir prenumeranter igen eller att företaget vill att kunden reaktiverar sin övergivna kundkorg.

Amerikanska siffror visar att reaktiverings mail producerar 20 ggr fler transkationer och intäkter än vanliga emailkampanjer.

Frågan är om reaktiveringsmail fungerar lika bra i Sverige som i USA. För i norden är risken ganska stor att debatten om att företaget övervakar sina kunder är i full gång efter några utskick av ”reaktiveringsmail”.

Mycket tyder på att företaget bör ha information med som ger mer värde och nytta än att bara tala om att man ska avsluta köpet som man påbörjat. I USA fungerar rabatter och erbjudanden om andra varor – vilket säkerligen skulle fungera på många även i norden. Men ett ännu mer säkrare kort är att ha en kundtjänstorienterad ton i breven. Istället för att tjata om att kunden ska avsluta köpet så kanske man helt enkelt ska erbjudan andra sätt att betala eller informera om att kundtjänsten gärna ringer upp och guidar kunden rätt. Sen kanske annan information även kan vara med i ett sånt brev men huvudbudskapet bör vara att man vill hjälpa kunden rätt och tar tacksamt emot feedback.

Ska man skicka reaktiveringsmail är det ett par saker man bör ha koll på. T ex Innehållet, lag och etik, incitament och hur man följer upp för att veta vad de ger. Jag återkommer kring det och välj gärna att prenumerera på Wipcores kunskapsbrev så behandlas varje del där.

Inför denna artikel så ställde jag en fråga på Wipcores interna blogg som löd: ”Vad skulle du tycka om att få ett reaktiveringsmail om du lämnat en kundkorg i en e-butik”? Så här såg några utav svaren ut:

”Hmm…intressant. Jag är ju något av en tant så jag skulle nog känna mig lite övervakad. Eller åtminstone bli irriterad över att bli jagad om det resulterar i en klassisk ”telefonsäljartjöt-situation”. Å andra sidan har jag ju näsa för shopping och skulle bli glad om jag fick ett riktigt bra erbjudande som jag gått miste om annars. Så ja, ett mail skulle jag nog acceptera men jag skulle vara känslig för informationen/approachen i det!”

”Personligen övergav jag kundvagnen av en anledning, jag ville inte ha grejerna helt enkelt. Oftast har jag bara slängt in dem där för att se vad t.ex. frakten blir. Så jag skulle mest se det som onödigt och jobbigt att de skickade mail om det till mig sen. Jag tycker i så fall det är bättre att påminna om kundvagnen nästa gång man går in på sajten, och eventuellt där ge erbjudanden eftersom jag då igen visar att aktivt intresse för företaget.”

”Jag tror att det viktigaste för att det skulle vara en positiv upplevelse är att det ger mig värde… vore bra med en påminnelse som bara var en liten del av meddelandet och en större del i istället var t.ex. en kunskapsartikel inom ett område jag visat intresse för. För att stävja missbruk, både från kunder som sätter det i system och företaget som lätt kan bli ”spammare” bör det dessutom finnas ett begränsande regelverk för när och hur ofta en sådan påminnelse ska vara aktuell. Exempelvis en regel som kunde vara ”Utskick max en gång per månad till kunder som lämnat en kundvagn mer än 1 gång under denna tid och där åtminstone en produkt varit återkommande i dessa kundvagnar”.

Artikeln skickas ut om någon vecka och vill ni läsa den så prenumerera på Wipcores kunskapbrev.