måndag, 24 maj 2010, 11:40

Quit Facebook Day

Jag skrev ett inlägg om Facebooks sluga strategier kring e-postadresser tidigare och tänkte följa upp lite då deras metoder är något jag reagerar på.

Den 31 maj är ”Quit Facebook Day” vilket innebär att många denna dag kommer att radera sina Facebook-konton som ett ställningstagande för värnande om den personliga integriteten på internet. Något man anser att Facebook inte riktigt värnar om.

Senast i förra veckan framgick det att Facebook, i raden av flera andra sociala nätverk, sålt personuppgifter som användarnamn och ID-nummer till marknadsförare trots att de lovat oss användare att inte göra detta.

Leo Laporte, en känd TV- och radioprofil i USA, har tagit ställning och raderade för två veckor sedan sin Facebook-profil i livesändning.

Som han själv uttrycker det, att som känd profil upmmuntra sina fans att ansluta sig till ett nätverk vars värderingar och beteenden man inte stöder, är fel. Därför väljer han att inte finnas där längre.

Det han gav upp var en Facebook-profil med tusentals fans. Osjälviskt och ärligt gjort.

Vad tycker du? Känner du dig bekväm med att Facebook en dag publicerar, säljer eller på något sätt utnyttjar allt det du postat på Facebook i god tro?

Hur långt får man gå vad gäller mottagaranpassad reklam? Låt oss säga att marknadsförare i nästa steg får tillgång till all information på ditt Facebook-konto mot betalning. Känns det ok? Och vad händer när den här informationen hamnar i fel händer?

Cory Doctorow som var med i en livesändning och diskussion kring detta igår, gjorde en bra liknelse med rökning. Att publicera privat information på nätverk som Facebook är som att börja röka. Man väljer det trots att man vet att det kan leda till allvarliga konsekvenser. Man oroar sig inte just nu och glömmer bort problemen som dyker upp först långt fram i tiden, när man minst anar det.

Själv tömde jag mitt Facebook-konto på privat information i helgen. I fortsättningen kommer jag att använda det enbart som kontaktnät.

Källa: Facebook and Others Caught Sending User Data to Advertisers