Alla inlägg i kategorin ‘Artiklar’

söndag, 21 mars 2010, 15:49

Välkommen! Eller?

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Välkomstmail är ett av de mest öppnade breven. Vad ska jag tänka på för att bygga en bra relation?

Hur många gånger har du funderat på vilket första intryck du gör? Vad du ska säga? Vad du ska ha på dig? I vilket sammanhang det än gäller så lägger vi oftast mycket tankeverksamhet på hur vi uppfattas vid första tillfället. Det är precis lika viktigt när det gäller e-postmarknadsföring.

Att få någons e-postadress är ett uttryck för förtroende. Som vi talat om tidigare så lever inkorgen under ett minst sagt högt tryck och vi är nu mer restriktiva med vilka som får vår e-postadress.

Så hur agerar du när du får en ny prenumerant till din e-postlista? Märker den nye läsaren att du värdesätter detta förtroende? Känner han/hon sig välkommen?

Enligt flera amerikanska studier, bland annat en från MarketingSherpa, så är välkomstmailet det mest öppnade mailet. Det är helt i linje med andra transaktionsmeddelanden, som alltså har en öppningsfrekvens på drygt 70 %. Du har alltså möjlighet att lägga en god grund för en lyckad framtida kommunikation. Välkomstmailet kan alltså spela en viktig roll i hur lojala prenumeranterna på din e-postlista blir i fortsättningen.

För att ta ett exempel.

Min syster började prenumerera på ett nyhetsbrev från en större matvarukedja. Anledningen till hennes plötsliga intresse för mat var egentligen inte orsakad av deras råvaror eller av matvarukedjan i sig. Hon hade blivit lovad rabatt vid nästa köp, helt enkelt. Det var därför hon gick med på att prenumerera på deras nyhetsbrev.

Via anmälningsformuläret fick hon berätta att hon var intresserad av vissa typer av recept och att hon gärna köper kravodlade råvaror. Med hjälp av denna information hade denna kedja lagt ner extra krut på att göra det första välkomstmailet så attraktivt som möjligt. Det innehöll recept som passade just henne, hon kunde ta del av tidigare brev som var anpassade efter hennes intresse och hon fick en rabattkupong på kravodlade grönsaker.

Hennes första kontakt med matvarukedjan via e-post var alltså en succé. Trots att min syster är mycket upptagen och sitter med många panikprojekt varje dag så öppnar hon alla deras brev när de hamnar i hennes inkorg. Matvarukedjan har inte lyckats erbjuda henne ett lika fantastiskt innehåll igen, men hon har denna första kärlek via e-post i minnet och är rädd att missa ett lika bra brev.

Vad är alltså viktigt att tänka på för att lyckas med sitt välkomstmail?

För det första, tänk på att när prenumeranterna precis har lämnat sin e-postadress så har de er i färskt minne och är mottagliga för information. Vänta inte med att välkomna dem utan skicka välkomstmailet med en gång. Det är inte optimalt att en ny prenumerant får ett välkomstmail först en vecka senare.

Använd det första mailet för att ta reda på mer om din läsare på ett enkelt sätt. Att de nya prenumeranterna ska skriva svar på flera frågor kan hindra dem från att verkligen fylla i alla tomma fält. Låt dem fylla i checkboxar och i så få fält som möjligt med fri text. Anmälningen och uppgifterna om sig själv ska vara så enkelt som möjligt.

För det andra: fokusera på information i ämnesraden. Om första kontakten, efter att det valt att ge dig sin e-postadress, blir ett ”kom-och-köp-mail” så kan det uppfattas som negativt. Låt både ämnesraden och innehållet fokusera på att välkomna prenumeranten och ge värde för att bygga en god grund för kommunikation.

Var personlig. Kom ihåg att detta är ett brev och många tycker ofta om en mer personlig framtoning. Kanske är brevet undertecknat av vd eller min personliga kontaktman på företaget. Michael Katz, Blue Penguin Development, tycker att språknivån i e-postmeddelanden ska vara närmare talspråket. Han drar det till och med så långt att man ska spela in det man vill säga och sedan skriva ner det i brevet. En smula överdrivet kanske, men ni förstår tanken bakom det.

Skicka ett snyggt HTML-brev. Prenumeranten ska känna igen ert utseende även i ett välkomstmail. Den nyrekryterade prenumeranten har förmodligen anmält sig till ditt nyhetsbrev på webben. De har förmodligen varit i kontakt med er på annat sätt redan, i butik, via postala utskick m.m. Känner prenumeranten igen er grafiska profil? Ett rent textmail kan sända signaler om att du inte bryr dig lika mycket om honom/henne när han/hon väl har visat intresse för nyhetsbrevet. Kan de inte ta emot HTML-version så ska en textversion skickas.

Om du har möjlighet, berätta vad dina nyhetsbrev kommer att innehålla, hur ofta du kommer att skicka dem och ge exempel på hur ett nyhetsbrev kan se ut. Försök få mottagaren att se fram emot nästa utskick.

Exempel på bra och personligt välkomstbrev som dessutom serverar mervärde

  • Skicka en omedelbar belöning som tack.
  • Bli ”vitlistade” – be mottagarna att lägga till din e-postadress i er adressbok så brevet i fortsättningen alltid kommer fram.
  • Visa lite personlighet, ta några minuter till att fundera ut ett varmt välkomnande.
  • Länka till en redogörelse över er policy – som visar att ni behåller kunduppgifter för er själva.
  • Skicka ett snyggt brev som följer er grafiska profil.
  • Led mottagarna tillbaka till er webbsida eller till sidor som kan intressera en ny kund.
  • Påminn dem om värdet av att vara medlem och vilka fördelar det ger.
  • Tala om hur ofta ni kommer att skicka och skapa förväntningar.
  • Se till att skapa en god grund för vidare kommunikation och uppmärksamhet. Ta chansen att ge ett gott första intryck!

söndag, 21 mars 2010, 12:43

Optimera ditt brev för rörlig bild

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Länkar till film kan ge dina e-postutskick ett rejält lyft i öppningsfrekvens. Rörlig bild i e-post är en lockande tanke – men svår att genomföra i verkligheten. Vi visar vad som är möjligt och vad du kan göra i dina brev!

I förra nyhetsbrevet hade vi en artikel om hur rörlig bild fungerar i e-post. Det var ganska dyster information, som i grund och botten berättade att det inte är praktiskt möjligt att spela filmsekvenser direkt i ett e-postmeddelande. Såväl våra egna tester som amerikanska tester visar att e-postklienter är mycket restriktiva med vad de tillåter, eftersom de inte vill släppa genom skadlig kod. Det är lätt att tycka att e-postklienterna i vissa fall är överdrivet restriktiva, men samtidigt måste vi som användare acceptera att verkligheten ser ut som den gör.

Innebär det då att man ska ge upp innan man ens har börjat? Nej, naturligtvis inte! Jämför det med att lära sig trafikreglerna innan man får köra. Vissa regler kanske man har svårt att förstå meningen med – men de finns, och du kan inte protestera mot dem eller ignorera dem. Gör du det riskerar du att råka ut för en olycka eller en böteslapp.

Struntar du i e-postreglerna är risken ganska stor att ditt brev ser konstigt ut, att det inte kommer fram eller att det fastnar i ett spamfilter.

En slutsats man kan dra av diagrammet nedan är att animerade GIF-bilder skulle kunna fungera (undantaget Outlook 2007, där endast första bildrutan i animationen kommer att synas). Och ja, formatet passar bra för vissa saker, exempelvis banner-annonser. Men det är några saker du bör känna till och utvärdera när det gäller att använda animerade GIF-bilder i e-post.

En första viktig punkt är animationen inte syns om mottagaren har bildblockering – något som du kan läsa om här. Om så är fallet är det viktigt att använda alt-texter och en preheader. Bildkvaliteten är dessutom betydligt sämre i GIF-format. Du kan exempelvis bara använda 256 färger, vilket kanske låter mycket – men om man jämför med andra format med miljontals färger så blir skillnaden ganska stor. Animationen tar tid på sig att ladda beroende på hur stor den är och mottagaren har inte någon möjlighet att kontrollera filmens uppspelning då en GIF-animation inte kan läggas i en filmspelare. Det gör i sin tur att mottagaren kanske inte ser delar av filmen och inte kan se den en andra gång. Alternativet är att lägga filmen så att den spelas om och om igen, men det är inte heller önskvärt. Det som hamnar i vår inkorg vill vi gärna kunna kontrollera och känna att vi styr helt och hållet.

Slutligen så finns inget stöd för ljud som ofta är viktigt när man vill visa film.

Min rekommendation är att ni istället lägger lite tid på att presentera en länk till rörlig bild på bästa möjliga sätt. Vi provade att göra det till vår senaste inbjudan till seminarium och märkte en betydligt bättre respons mot när vi tidigare bara har haft en vanlig textlänk. Av brevets totala klick så fick bildlänken till rörlig bild hela 29 % mot 5 % som vi fått när vi bjudit in med bara en textlänk.

Hur presenterar man en filmsekvens på bästa sätt? Ja, kort och gott skulle man kunna säga att det handlar om att vara övertydlig och pedagogisk. Det behöver man vara eftersom vi i Sverige inte är allt för bortskämda med länkar till rörlig bild. Nedan följer några steg som gör det enkelt och konkret för mottagaren.

  1. Börja med att ta en skärmdump på en uppseendeväckande del av filmsekvensen. Gärna så att mottagaren förstår att det är på väg att hända något eller då talaren är mitt uppe i en mening. Lägg länken till filmsekvensen i bilden.
  2. Lägg bilden i en spelare så man ser hur lång filmen är och att man kan kontrollera den själv.
  3. Lägg en tydlig ”play-ikon” mitt i bilden.
  4. Bilden lägger du i brevet. Skriv en bra rubrik ovanför bilden. Rubriker är otroligt viktiga i e-postsammanhang – särskilt med tanke på att många blockerar bilderna.
  5. Av just det skälet är det viktigt att du också har en textlänk till filmsekvensen
  6. Glöm inte att använda er av en preheader som gärna pratar om just filmsekvensen. ALT-texter ska beskriva vad bilden innehåller om mottagaren inte ser bilden. Utforma gärna ALT-texten som en uppmaning.

Jag följer en blogg där Anna Yeaman berättar om hur hon hjälpte en kund förbättra sin e-postmarknadsföring. Vid ett tillfälle testade hon att länka en av sina kunders brev till rörlig bild. Resultatet blev förbluffande bra. Från att ha haft en ”click-through-rate” på 20-27 % steg siffrorna till att konstant ligga på 51-65 % är fantastiskt bra siffror. Och siffrorna höll sig på samma goda nivå till ett år senare när hon la upp resultaten på bloggen.

Slutsatsen blir: grubbla inte varför trafikreglerna för e-post är så restriktiva och tråkiga. Vänd dem till din fördel och länka till rörlig bild i e-post. Effekterna och de goda resultaten är alldeles för bra ut för att inte utnyttjas.

Vill du se delen i vårt senaste seminarium som handlade om just detta så klicka här.

söndag, 21 mars 2010, 12:43

Vilket bildformat för e-post?

Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Det har väl inte undgått någon att man kan spara bilder i olika filformat, till exempel GIF eller JPG. Vilket format man väljer att spara en bild i beror på hur och var man tänkt använda den. Formaten har olika för och nackdelar, och jobbar man med bilder i e-post går det inte att använda vad som helst. Hur ska vi då spara bilder som ska användas i e-postutskick? Idag är det ungefär samma tumregler för både e-post och webb.

Bildformaten PNG, JPG och GIF är de tre vanligaste och lämpligaste för webb. Vi kommer strax in på vad de olika formaten har för egenskaper. För e-post är de två vanligaste JPG och GIF. PNG är alltså inte särskilt vanligt i e-post men har ändå ganska utbrett stöd i e-postklienter idag och skulle kunna användas betydligt mer. PNG-bilder har dessutom en egenskap som JPG och GIF saknar – vi kommer också in på detta strax.

GIF-bilder

Enkla illustrationer och logotyper sparas lämpligast som GIF-bilder då de kräver mindre antal färger. En GIF-bild kan nämligen innehålla maximalt 256 färger. Med en GIF-bild får du rena färgytor med tydliga och skarpa kanter. GIF-bilder blir ofta väldigt lätta i filstorlek och stöds i alla stora e-postklienter.

JPG-bilder

Fotografier har i stort sett alltid mer än 256 färger, och sparas därför lämpligast som JPG-bilder. JPG-bilder kan komprimeras i olika grad för att justera filstorleken, alltså tiden det tar för besökaren eller e-postmottagaren att ladda bilden. JPG-bilder förlorar dock kvalitet när de komprimeras. Komprimerar man bilden för mycket blir den otydlig och skarpa kanter försvinner. JPG-bilder stöds också i alla stora e-postklienter.

PNG-bilder

PNG-bilder kan användas för flera ändamål men är vanligast när man har avancerad grafik med skuggor och transparenta effekter. Formatet är inte lämpligt för rena fotografier då JPG-formatet i detta fall ger mindre filstorlek. Däremot går det utmärkt att ersätta GIF-bilder på webben med PNG-bilder. PNG-bilder stöds i de flesta stora e-postklienter men saknar stöd i Lotus Notes.

Transparens i bilder

För att använda transparens och äkta skuggor som faller över bakomliggande objekt krävs något som kallas alpha-transparens. Detta stöd finns i just PNG-bilder men saknas i både JPG oh GIF. GIF-bilder kan ha en viss typ av transparens men lämnar ofta tydliga spår av att det inte fungerar som det var tänkt. I exemplet här nedan har vi lagt en frilagd figur på en bakgrund som tonar från ljust till mörkt. Det framgår tydligt att det inte fungerar särkilt bra med vare sig GIF eller JPG men går utmärkt med PNG.

I GIF-bilden får figuren vita kanter och skuggeffekten under figuren ser inte naturlig ut. I JPG-bilden blir det en vit ruta bakom figuren eftersom stöd för transparens saknas helt och hållet. I PNG-bilden flyter figuren naturligt samman med bakgrunden.

PNG-bilder fungerar som sagt i de flesta stora e-postklienter, så använd dem gärna om det behövs.

söndag, 21 mars 2010, 12:43

Du vet att du arbetet för länge med e-postmarknadsföring om du…

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Avslutar vänskap eller kärleksaffärer med att du ”avprenumererar” dem.

Inte kan läsa någon text som är bredare än 600 pixlar.

Kan komma på sjutton olika synonymer för ordet ”gratis”.

Viktigaste varorna är inpressade i vänstra hörnet på din inköpslista.

Söker efter avprenumerations-länken eller skräppostknappen i direktreklam.

Tar bort personer från din adressbok om de inte ringer tillbaka tre gånger i rad.

Alltid skickar två vykort, julkort eller påskkort. Ett med bara text och ett med bilder och färger.

Avvisar födelsedagskort som inte har avsändarens postadress tryckt på baksidan av kuvertet.

Har alt-texter på fotografierna i ditt bröllopsalbum.

Ber om bekräftelse när dina vänner accepterar inbjudan till ditt bröllop.

Börjar en konversation med ”Hej ##subscribername##”.

Lägger till uppgifter på alla i din telefonlista – exempelvis vad de har för typ av telefon och abonnemang

Ringer runt till alla som fått dina vykort från semestern och frågar när de fått vykortet, när de läste det, hur många gånger de läste det och om de vill ha annan typ av vykort inför nästa resa.

söndag, 21 mars 2010, 12:43

Sex av tio mottagare blockerar bilder

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Brev med bildblockering är ungefär som caffe latte utan mjölk. Så har vi lite drastiskt sagt förut, men svaren på vår undersökning om hur våra läsare använder sina e-postklienter är minst lika dramatiska.

Det första man ofta lägger märke till när man testar sina nyhetsbrev i olika e-postklienter är hur mycket av designen och budskapet som försvinner när bilderna är blockerade hos mottagaren.

Att bygga upp hela sin design på bilder och att lägga text i bilder är därför inte att rekommendera om man vill fånga mottagarens intresse på ett effektivt sätt.

Ändå så är det många stora företag från hela världen som har brev som är helt beroende av att bilder visas. Man ser till och med brev med en enda stor bild. Så varför pratar vi så mycket om att ni som läser ska utforma brev som fungerar som textmail? Jo, för att många mottagare blockerar bilder.

Vi visste att det var en stor andel som inte ser bilder, och för att lära oss mer genomförde vi en undersökning på vår webbplats och i vårt eget nyhetsbrev. Den innehöll tre enkla frågor. Den första var:

Laddar din e-postklient bilder automatiskt?

Svaret? Hela 65 % säger ”Nej”. De har alltså bilderna blockerade.

Det är sant att många i denna grupp väljer att ladda bilder manuellt, men det ligger ett större ansvar på alla e-postmarknadsförare att motivera läsarna till att klicka på länken för att hämta bilder. Ett sätt är att lägga en preheader. För att lära dig mer om detta, läs här om hur du skapar en preheader. Även om det är mottagaren som laddar bilderna manuellt så är det intressant att veta vad det är som gör att han eller hon hämtar bilderna.

På frågan om du inte laddar bilder automatiskt, vad får dig att hämta hem dem? så svarar 75 % att en känd avsändare är avgörande för att man ska hämta bilderna. Förtroendet och relationen till företaget är också avgörande för att brevet ska presenteras på rätt sätt.

Vi var också intresserade av att veta vilken e-postklient som för närvarande är dominant. Det visade sig att trots missnöje i början så har nu Outlook 2007 blivit den dominerande e-postklienten med 42 % följt av Outlook 2003 med 17 %.

Vad lär vi oss av detta? Bildblockering är en viktig faktor som vi behöver ta i beaktande för varje brev vi skickar ut. Var aktiv och testa hur brevet ser ut i olika e-postklienter med bildblockering aktiverad. Förstår mottagaren vad du vill, även utan bilder? Lägger ni ner den tid som är nödvändig på ämnesrad för hela brevet, rubriker i brevet och en intressant pre-header? Det kan nämligen vara avgörande för att ni ska få era mottagare att ta del av hela ert brev.