Alla inlägg i kategorin ‘Artiklar’
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Rörlig bild i e-post är en spännande möjlighet. Det är inte konstigt med tanke på YouTubes popularitet. Hur är det möjligt att ett klipp på en helt okänd Susan Boyle kan gå från 0 till 48 miljoner klick på mindre än två veckor? Och finns det en möjlighet att utnyttja kraften i det här mediet?
Allt eftersom vi får tillgång till allt större bandbredd och ägnar mer och mer tid åt Internet, så blir allt fler intresserade av att marknadsföra sig, kommunicera eller genomföra utbildningar med film.
Men hur passar det i e-post? Alla som arbetar med e-postmarknadsföring vet vilken utmaning det kan vara bara att få ett vanligt brev att se korrekt ut i olika e-postklienter. Så även om det kan vara en lockande tanke att få en filmsekvens att spela i samma stund som brevet öppnas eller att ha en banner med flera bilder som följer efter varandra kommer ju frågan direkt: fungerar det?
Våra tester i Hotmail/MSN, Yahoo, Gmail, Outlook 2002/2007, Telia webbmail, Entourage och Apple Mail visar att det inte är helt enkelt. Vi provade film i formatet Flash, eftersom det är det vanligaste på webben. Filmen spelades bara i Apple Mail och det var tack vare att bilderna inte var blockerade. När vi provade att lägga en film i Quicktime fick vi samma resultat.
När det inte fungerade – alltså i nästan alla klienter – så var breven helt vita och tomma. Slutsatsen är alltså att det inte är att rekommendera att lägga rörliga bilder som ska spelas utan en aktivering på något sätt.
Ett sätt att komma runt detta kan vara att lägga animerade GIF-bilder istället för flash.
Det fungerar i det flesta e-postklienter förutom Outlook 2007. I den klienten visas den första bilden du lagt i serien. Så väljer man att använda sig av animerade GIF-bilder så är det alltså viktigt att lägga lite extra tid och kraft på den första bilden.
Hur är det då med en iframe? Det är ganska logiskt att tänka att man löst problemet på detta sätt eftersom en iframe är som att klippa ut ett fönster i ett nyhetsbrev och i fönstret visa en webbsida med exempelvis en filmsekvens. Har vi löst problematiken då? Tyvärr så blir det samma resultat eftersom det fortfarande är e-postklienten som visar upp innehållet. Det är fortfarande e-postklientens villkor, ”webbkod” fungerar inte alltid i e-post, kort och gott.
Att få en film att spelas i ett mail är näst intill omöjligt. Så för dig återstår det att presentera ett filmklipp så attraktivt att mottagaren motiveras att klicka på bilden eller på länken.
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Spam är ett ord som klingar negativt för de allra flesta. Att vårt nyhetsbrev skulle klassas som spam skulle vara en direkt förolämpning.
Men det är mycket som tyder på att vi delar upp mer och mer av det som hamnar i vår inkorg i svart eller vitt. Och med ett tempo i inkorgen som skruvas upp allt mer är det helt förståligt. Enligt en svensk undersökning från två större företag så får personer i ledande ställning upp till 400 brev varje dag. Har man då tid att kategorisera sina brev i ”mycket bra”, ”bra”, ”halvbra”, ”inte så bra” …? Nej, det blir antingen ”bra” eller ”dåligt” och i värsta fall ”bra” eller ”spam”.
Vilken av de kategorierna hamnar ditt brev i?
För att lära oss lite mer om vad våra läsare anser är spam så gjorde vi en undersökning i förra nyhetsbrevet. Missade du den så kan du se den här.
Första frågan löd ”Får du nyhetsbrev du inte tackat ja till?” Hela 57 % svarade ”Ja, det är ett problem”. Vad de svarande anser är ett problem kan vi inte med säkerhet veta men förmodligen så upplever de att de får fler än ett brev som de inte tackat ja till. Annars hade det förmodligen inte upplevts som ett problem.
Påverkar detta när det är dags att anmäla sig till nyhetsbrev? Vi ställde frågan ”Drar du dig för att anmäla dig till ett nyhetsbrev på grund av att du bekymrar dig om för mycket mejl i din inkorg”?
Det dominerande svaret löd ”Ja, jag utvärderar om jag verkligen vill ha det” (71 %). Men å andra sidan så svarade 83 % att vissa av de brev som de får, och har tackat ja till, håller hög kvalitet. 9 % säger ”Ja, de kanske har hög kvalitet men de är inte relevanta för mig”.
Att så många tycker att vissa brev håller hög kvalitet kanske helt enkelt beror på att de är mer selektiva med vilka brev de anmäler sig till.
I den sista frågan ville vi komma åt komma pudelns kärna och frågade ”Vad är spam för dig?”. Där kunde respondenterna välja mellan svarsalternativen…
a) Allt jag inte tackat ja till
b) Rena viagramail och andra suspekta erbjudanden
c) Brev som inte håller vad de lovat.
Inte helt överraskande svarade 55 % ”Rena viagramail och andra suspekta erbjudanden” men så många som 31 % svarade ”Allt jag inte tackat ja till” och 14 % ”brev som inte håller vad de lovat”.
Vad kan vi dra för slutsatser av detta?
Vi ska självklart inte skicka till kontakter som inte tackat ja till våra brev. Att vissa skickar utan att få ett ja tack har lett till att många utvärderar om de verkligen vill ha brevet eftersom de redan får så mycket brev. Vi får alltså ta konsekvenser nu av att vissa inte sköter detta helt etiskt. Många kanske hade haft fler prenumeranter om alla var noga med att bara skicka till godkända adresser och strävade efter att ge det innehåll som de har lovat.
Att 14 % svarar att de anser att brev som inte håller vad det lovar är spam är oroväckande. Vi behöver helt enkelt skicka mer relevanta brev och ge våra läsare det som vi lovat vid anmälningstillfället.
Att skicka till personer som inte tackat ja ses som spam av hela 14 %. Det upplevs alltså av en stor del som spam när man inte fått chansen att tacka ja. Mer badwill än goodwill.
I kommentarsfältet för frågan ”Vad är spam för dig?” fick vi ett svar som knyter samman vad många av er säkert tänker. Svaret löd ”Utskick från avsändare till vilka jag saknar relation sedan tidigare eller där kontakten inte känns relevant för min yrkesroll. Vilket självfallet även innefattar alla dessa uppenbara ’hamnar-jag-bara-i-tillräckligt-många-inboxar-kanske-jag-säljer-något’-mail …”
Du undrar kanske varför det heter spam, förresten? Jo, den verkliga innebörden för ordet är egentligen något helt annat.
SPAM är ett varumärke eller produktnamn för konserverad skinka (burkskinka) från Hormel Foods. SPAM lanserades på 1940-talet då det var ont om råvaror. Det var en konserv som var populär bland amerikanska soldater under andra världskriget. ”Järnladyn” Margaret Thatcher lär ha kallat konserven för en ”delikatess från krigsåren”. Namnet SPAM föddes under en pristävling 1936, då konservfabrikens ägare Jay C Hormel ville ha ett ”alert” och slagkraftigt namn till sin nya produkt. Namnet som är en sammandragning av spiced ham (kryddad skinka), kläcktes av skådespelaren Kenneth Daigneau. SPAM var skräpmat ansåg många. Av detta myntades även uttrycket ”Something Posing As Meat” (något som utger sig för att vara kött). Intressant, eller hur? Det är faktiskt komikergruppen Monty Python som har gett namn åt Internetföreteelsen, som på svenska kort och gott heter skräppost.
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Tänk dig att du har en läckande hink och din uppgift är att se till att det alltid är en liter vatten i hinken. Vilket är bäst – att fylla på med mer vatten hela tiden, eller att laga hålet i hinken?
Det självklara svaret borde vara att täppa till hålet.
Men tänk dig nu att du skickar ut ett nyhetsbrev, som färre och färre öppnar. Vilket är då bäst – att skicka till fler och fler mottagare, eller att förbättra innehållet?
Då är svaret inte lika självklart, åtminstone inte om man ser till hur många agerar i praktiken. Det upplevs som betydligt enklare att lägga till fler adresser än att se självkritiskt på sina utskick och arbeta för att förbättra kvaliteten.
Men att fylla på med mer e-postadresser är som att fylla hinken med vatten trots att det sipprar ut vatten. För kom ihåg: det är trots allt betydligt enklare att behålla eller aktivera de prenumeranter som tidigare har visat intresse än att jaga nya prenumeranter.
Frågan är: hur ska vi täppa till hålen, alltså få färre att avregistrera sig från brevet, att slänga det i spamkorgen eller att sluta läsa brevet? Först måste vi identifiera de utmaningar vi har.
Utmaningarna för e-postmarknadsförare
Det finns två utmaningar som du som e-postmarknadsförare ställs inför.
För det första så har du konkurrenter överallt. Du är bara några sekunder från att din prenumerant överger dig till förmån för ett nytt brev i hans/hennes inkorg. Och prenumeranter blir allt svårare att tillfredställa för varje dag som går.
För det andra: det finns en ännu större negativ sida av dålig e-postmarknadsföring än att bara förlora prenumeranter eller att ha onödiga kostnader. Dålig e-postkommunikation kan faktiskt slå tillbaka på ditt varumärke och din verksamhet. Enligt en studie från Merkle så kan dålig e-postmarknadsföring påverka en mottagares syn på hela företagets verksamhet. Hela 32 % av de som deltog i studien hade slutat göra affärer med ett företag, just på grund av dålig kvalitet på e-post från det företaget.
Lösningen: bättre kvalitet
Generellt sett ser vi att det säljs mer via e-post, men att öppningsfrekvensen sjunker något. Om vi tar ett steg bakåt och tittar på e-postmarknadsföring på håll ser vi att många e-postutskick inte är särskilt engagerande. Om vi överdriver en smula är tendensen att många företag vill skicka fler erbjudanden, oftare och oftare, till fler och fler mottagare – utan att bemöda sig om att fundera över vem som egentligen sitter i andra änden och läser.
Visst kan det se mörkt ut, men lösningen är enkel: kvalitet
Den som konkret vill öka kvaliteten på sina brev behöver arbeta med tre punkter: vad som skickas, när det skickas och vem det skickas till.
Dessutom är det till stor hjälp om du utvärderar vad kvalitet innebär för dina prenumeranter. Skickar du ett innehåll med högt värde, eller relevanta erbjudanden – eller både och?
Ett erbjudande av högt värde skulle kunna vara att jag blir erbjuden en rymdfärja för 500 000 kr. Billigt för en rymdfarkost, alltså högt värde, men det är inte särskilt relevant.
Men en resa till Maldiverna för halva priset är av högt värde och relevant eftersom jag klickat på just det resmålet i ett resebrev.
När ska du skicka då? Det gäller att hitta en balans. Du ska skicka tillräckligt ofta för att hålla prenumeranterna engagerade och villiga att ge respons men inte så ofta att de blir överväldigade.
Att bara skicka till dem vars behov och intressen motsvarar det du erbjuder gör stor skillnad. Men om du verkligen vill skilja dig från massan, skapa lojalitet, få respons och förbättra alla andra faktorer som bidrar till framgång så innebär kvalitet att det är viktigt att välja bort mottagare.
Det är helt enkelt bättre att vara mycket attraktiv för vissa prenumeranter än att vara lite attraktiv för många prenumeranter.
Det är få e-postutskick som kan ha stor attraktionskraft på alla prenumeranter. Men – med handen på hjärtat – så visst utformar vi kampanjer eller hela e-postprogram som om alla vore intresserade av allt? Tänk en extra gång, för egentligen vill du ju inte ha vilka prenumeranter som helst. Du vill ha de rätta prenumeranterna: de som är aktiva, engagerade, intresserade och lojala. Kvalitet, inte kvantitet.
Håll din lista ren från adresser som inte ger något gensvar. Den nya e-postmarknadsföringen skickar inte brev vare sig till tekniskt döda eller till emotionellt döda adresser. Tekniskt döda adresser är de som studsar tillbaka och emotionellt döda adresser är de som inte ger något gensvar alls.
Hela processen startar i och med att någon anmäler sig till ditt nyhetsbrev. Du får information om vad de är intresserade av genom formulär eller genom information från din webbplats och när de väl är ombord på flödet så knyter du dem allt närmare genom att vara känslig och uppmärksam på deras respons. Det handlar alltså inte bara om att ha ett bra e-postverktyg utan mycket hänger på hur du lägger upp strategin.
Se det så här. Om du vill påverka några få hellre än att mötas av likgiltighet från majoriteten, måste du aktivt sträva efter att inte behaga hela prenumerantlistan hela tiden. Det är inte samma sak som att mottagaranpassa eller segmentera. Det är en inbjudan att vara en smula annorlunda med risken att bara vara tilltalande för en mindre grupp. Men det är egentligen ingen risk. Är du inte annorlunda så skiljer du inte dig från dina konkurrenter. Sträva efter att utveckla en unik röst.
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Det finns alltid ett starkt intresse för att skaffa fler prenumeranter. Alla som använder e-post i marknadsföringen vill nå ut med sitt budskap till så många som möjligt. Det finns många bra knep för att hitta fler läsare, men vi vet att det ofta är två viktiga steg som hoppas över när det gäller att optimera chanserna att få fler prenumeranter på nyhetsbrevet.
Det första är att du kanske börjar i fel ände. Innan du söker nya prenumeranter, fundera på hur väl du har sålt in idén internt. Tyvärr händer det ofta att personalen på det egna företaget knappt vet om att man skickar ut ett nyhetsbrev. Och även om de vet om det, så har de ingen aning om vilka positiva effekter det kan ha för dem själva.
Det andra är en layoutfråga. De flesta företag får majoriteten av sina nya prenumeranter från en anmälan på hemsidan. Men var man ska lägga knappen och hur man ska presentera den är ofta en gåta. Om man hittar en bra lösning kan det betyda mycket för tillflödet av läsare.
Dessa två steg – att sälja in nyhetsbrevet internt och att se över hur anmälningsknappen på hemsidan är placerad och presenterad – är något som alla kan förbättra. Då ökar du chanserna att få en prenumerantlista som växer snabbt och har hög kvalitet på sina adresser.
Gör du det på ett sämre sätt så är det som att bygga ett fint, stabilt hus utan en dörr.
Börja internt
Att få med sig alla internt kan ta tid men när man väl har gjort det är mycket vunnet. Nedan följer några råd om hur du kan arbeta för att höja statusen på era nyhetsbrev internt och gör anmälningstillfället på hemsidan mer attraktivt.
- Visa internt vilken form av information du får ut av ett nyhetsbrevsutskick. När en säljare eller vd ser hur många som har öppnat, vad de har klickat på och hur många som har skickat vidare brevet till kollegor så blir engagemanget för e-postmarknadsföring mycket större hos flera.
- Dela med dig av rapporterna för era utskick. Ta med representanter för varje avdelning och ge dem delar av rapporten. Helt plötsligt så brukar säljare, kundansvariga och ordermottagare bli måna om att prata om nyhetsbrevet med sina kontakter – och prenumerantlistan växer.
- Ansträng dig att hitta fördelar för flera avdelningar att vara engagerade i er e-postmarknadsföring. Varför inte låta dem vara med och göra egna inlägg – kanske göra ett eget mindre utskick?
- Låt säljare vara med och se statistik för deras egna kontakter. Fundera på om det är möjligt att integrera e-postverktyget med ert säljstödsverktyg så att säljare kan följa sina kontakter bättre. Ju mer din e-postmarknadsföring utvecklas med transaktionsmeddelanden, nyhetsbrev, information om utbildningar och svar på informationsbeställningar via webben, desto fler avdelningar behöver vara inkopplade. Då ligger det i allas intresse att hitta sätt att nå nya prenumeranter och följa upp deras intressen.
När flera internt är involverade i utskicken så kommer förmodligen kvaliteten på innehållet att höjas. Det för det goda med sig att de som läser brevet i högre utsträckning kommer att tipsa sina vänner och kollegor om ert brev och på så sätt tillkommer ännu flera prenumeranter.
Gör det enkelt att anmäla sig
Ofta är den bästa resursen för att skaffa nya prenumeranter din hemsida. Men det är inte bara att lägga upp en knapp för en anmälan hur som helst. Nedan följer tio tips på hur du kan göra det mer tillgängligt och attraktivt för besökaren på din hemsida att anmäla sig.
1. Lägg anmälningsrutan så att man kan se den. Det kanske låter som en självklarhet, men ta ett par minuter och titta på ett antal hemsidor. Räkna alla sidor som har en knapp eller ruta för prenumeration som syns utan att du behöver scrolla på första sidan. Eller räkna de hemsidor som har anmälningsknapp för nyhetsbrevet på alla sina artikelsidor. ALLA! Det kommer förmodligen inte vara så många företag som tänkt på det.
Lägg en anmälningsknapp synligt högt upp på hemsidan (vissa menar att högt upp till höger ger flest e-postadresser) Testa olika placeringar för att hitta den mest optimala placeringen. Testa olika format på anmälningsknappen eller rutan för att lära er vad som attraherar flest. Tänk på helheten.
2. Visa er policy för hur ni hanterar adresser. Ingen vill att deras e-postadress ska vara tillgänglig för allt och alla. Som ny prenumerant vill man veta att ens integritet kommer att respekteras och att du är medveten om att e-postadressen är viktig. Visa er etiska policy som en tydlig länk i samband med anmälningen.
3. En prenumerant ska inte behöva få ett första nyhetsbrev för att förstå vad breven kommer att innehålla fortsättningsvis. Det är en god idé att berätta vad du tänker skicka för typ av information innan någon anmäler sig – kanske till och med visa exempel på tidigare nyhetsbrev. Då vet mottagaren precis vad hon har anmält sig till.
4. Effektiv och bra e-postmarknadsföring handlar om att möta de förväntningar som en prenumerant har. Berätta hur ofta du kommer skicka – du behöver inte ge ett exakt schema, men berätta om det handlar om dagliga utskick eller en gång i kvartalet. Kanske dina läsare till och med ska få välja själva hur ofta de vill ha brev från dig?
5. Sträva efter att få rätt adress. Det är få människor som bara har en enda e-postadress och du vill inte att ditt brev hamnar i en inkorg som inte öppnas så ofta. Fråga efter den primära eller huvudsakliga adressen. Du vill inte bara ha adressen som öppnas mest utan också den adress som din mottagare har under längst tid. Prova att fråga efter den primära adressen och se hur kvaliteten på e-postlistan förbättras.
6. Undvik ord som är tekniska eller bara används inom e-postmarknadsföring. Dina läsare kanske inte är e-postmarknadsförare eller webbdesigners och då måste du välja ord som alla kan förstå. Välj ord som är enkla och konkreta.
7. Sikta inte för högt i början, utan se anmälningstillfället som en möjlighet att få e-postadressen. Eventuellt också namn – men inte mer. Du vill inte skrämma iväg någon genom att fråga efter för mycket information alldeles för tidigt. I ett senare skede kan du fråga efter mer information tillsammans med en förklaring på vad den ska användas till.
8. Försök ha ett system som kan känna av om adressen är korrekt. Du vill inte ha adresser som är felstavade eller inte fullständiga som:
Sarah.wittbom@hotmial.com
Sarah.wittbom@hotmail.se
sarah@gmail
Om du fångar upp och visar den som skriver att det är fel med en gång så slipper du få felaktiga adresser i ditt system – och du får läsare som verkligen får dina brev. Om du har ett system som säger ifrån så kan den som skriver korrigera direkt. Har du inte den möjligheten, så be dina nya prenumeranter fylla i adressen två gånger.
9. Som med allt annat: testa! Du kanske inte håller med om alla punkter ovanför, men testa och se vad som ger resultat för er. Det fina med e-postmarknadsföring är att det är mätbart – men även om du kan se snabba effekter, så försök också att ha lite tålamod. Vissa förändringar behöver tid för att synas.
10. När du kommit så här långt så är det viktigt att du använder dig av ett e-postverktyg som hanterar information på ett säkert sätt. Hanterar leverantören era e-postlistor konfidentiellt? Vad händer om ni säger upp avtalet med leverantören? Får ni dra ut all information i form av demografisk data och statistik? När arbetet med att samla prenumeranter väl är i full gång så ska man vara trygg i vetskapen att all data lagras säkert.
E-postmarknadsföring ger mycket till en relativt liten insats. Men med tanke på vilken effekt e-post har så förtjänar det betydligt mer tid och investering för att utvecklas. För du vill väl ha flera prenumeranter? Och jag antar att du vill sälja mer?
Om vi nu går tillbaka till liknelsen med huset – visst är det väl trevligt att besöka någon som har en inbjudande entré? Du vill inte leta efter dörren eller gå genom tvättstugan eller grovköket. Entrén är ju det första intrycket och kan vara en bidragande orsak till att helhetsintrycket blir positivt.
Se till att era nyblivna prenumeranter känner att anmälningstillfället – vare sig det är genom hemsidan eller en personlig kontakt – känns tydligt, enkelt och positivt.
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Email is not going to disappear. Possibly ever. Until the robots kill us all.
Paul Buchheit, skapare av Gmail.
Frågan är: kan vi sluta skicka mail? Kommer det en dag när vi inte kommer att skicka mail mer? Svaret är – nej. Det är naturligt att vi som leverantör av ett e-postverktyg svarar så, men jag ska förklara varför.
E-posten har dödförklarats fler gånger än det går att räkna. Vare sig det gäller bloggar, RSS, LinkedIn, Facebook, MSN eller något annat är e-post ofta navet i den nya tjänsten, både för marknadsföraren och för själva användaren. Faktum är att många av dessa tjänster behöver e-post för att fungera.
Facebook och LinkedIn har till och med en egen ”e-postklient” inbyggd i verktyget. Men nya tjänster kommer och går. Vissa dör ut eller får inte det genomslag man först trott. E-post fortsätter att vara en kanal med stabil tillväxt som känns trygg för alla att kommunicera med.
Jag har fått frågan några gånger om Google Wave kommer att bli en ”e-postdödare”. Svårt att säga, men vi som jobbar med e-post har inte börjat darra ännu. Själv väntade jag länge på att få testa Google Wave och det tog tid att sätta mig in i Google Wave, för min inbjudan via e-post försenades av någon anledning… Förstår ni vart jag vill komma?
För att återgå till Buchheit så hade han inte hunnit testa Google Wave ännu, men han hade tre inbjudningar i sin inkorg. Han menar att Google Wave mer skulle agera som ett samarbetsverktyg och göra vardagen och arbetet enklare för användaren. Han tror inte att det kommer ersätta varken e-post, Twitter eller Facebook.
Sociala medier och andra nya tjänster kommer att vara ett perfekt komplement till e-postmarknadsföring vilket ger ytterligare digitala möjligheter till att ge meningsfulla mätbara konversationer. Istället för att tänka att man ska satsa på den ena eller det andra typen av digital marknadsföring så kommer den smarta marknadsföraren se till att det blir en hävstångseffekt för alla plattformar, som kompletterar varandra för att ge mottagaren eller läsaren rätt budskap vid rätt tidpunkt.
Mail är fortfarande något vi lutar oss på. Och även om Goggle Wave eller någon ny tjänst skulle ta över delar av det vi gör med e-post idag så kommer det ta tid för gemene man att hantera tjänsten. Paul Buchheit säger vidare om Google Wave att även om de har många fantastiska funktioner så är det några år tills det finns en riktigt bra version som ger en polerad upplevelse. Och skulle det ersätta vissa kanaler kommer de att användas ändå. Jämför med direktreklam som är dyrt, är ett hot mot klimatet och måttligt uppskattat av många men ändå fortsätter att hamna i våra brevlådor, trots att det finns så många nya marknadsföringskanaler.
Anna Maria Virzi säger i en artikel i Clickz att framtidens digitala marknadsföringskanaler kommer att komplettera varandra. Hon berättar om kedjan Papa John’s Pizza med 3300 restauranger. För dem har e-post lika stor betydelse som någonsin. Inte minst för möjligheten att lära känna sina läsare genom statistiken från utskicken.
För att rekrytera nya prenumeranter använder de Facebook. Under nio dagar kunde de som blev fans till deras grupp vara med om en utlottning och vinna två biljetter till NCAA Men’s Final Four i Detroit. Vad blev resultatet? Jo, 45.000 personer blev fans. Hela kampanjen gav 130 000 nya e-postadresser som de sedan kunde använda i sin e-postmarknadsföring.
De fortsätter att lägga upp annonser på Facebook för att bygga varumärket, har bilagor i förpackningarna där kunderna kan få rabattkuponger, skickar ut direktreklam och SMS och använder sig av tryckta annonser i dagspress.
Mycket talar för att sociala medier, Google Wave och Facebook bidrar till att vi förändrar vårt sätt att kommunicera, men det det finns inget som säger att det kommer ersätta e-post. Det enda som skulle kunna vara ett hot mot e-post är e-posten själv. Att vi missbrukar kanalen och skickar oönskad e-post, helt enkelt.
En bra marknadsmix samverkar och ger bättre resultat än om du använder kanalerna enskilt. Använd Twitter, Facebook, bloggar, RSS, MSN, Google Wave och e-post för att göra det du ska. Ge värde till dina kunder och kontakter i relevanta budskap som kommer på rätt tidpunkt – vare sig det gäller sociala medier eller e-post.
För att återknyta till Paul Buchheits ord i början av artikeln: jag tror inte robotar kommer vara något hot mot mänskligheten. Därför är jag övertygad om att e-post kommer att vara en våra viktigaste kommunikationskanaler även i framtiden.
Vad tror du om e-postens framtid? Maila gärna mig på sarah@iloveemail.se