Alla inlägg i kategorin ‘Artiklar’

onsdag, 12 augusti 2009, 18:07

Skaffa prenumeranter till nyhetsbrev

Jag får ofta frågan ”hur skaffar man flera prenumeranter till sitt nyhetsbrev?”. Vi har nämnt detta förut men det tål att upprepas.

Ett utav de största misstagen man gör när man startar ett nyhetsbrev är att man fokuserar så mycket på att informera externt om brevet så man glömmer att informera internt. Flera gånger när jag fått denna fråga så frågar jag tillbaka. ”Vet era säljare, ordermottagare, kundservice, support mm om att ni har ett nyhetsbrev?” Svaret är ofta att man inte vet. Och även om de vet att ett nyhetsbrev existerar så har de ingen aning om vad det ger dem för positiva effekter i just deras position. Här kommer några tips om hur ni kan engagera era kollegor så ni får mer snurr på anmälningarna.

  • Visa era kollegor vilken typ av information ni får ut efter ett nyhetsbrevsutskick. När en VD eller säljare ser hur många som öppnat, vilken länk de klickat på, vilken tid osv så är engagemanget betydligt mer påtagligt och de ser snabbt vilka fördelar det innebär för dem. Ta med utskrifter på måndagsmötet och visa vilken kunskap ni får om era prenumeranter genom e-postmarknadsföring. Helt plötsligt är det betydligt roligare för flera att prata om nyhetsbrevet.
  • Var noga med att påpeka att de finns fördelar för flera avdelningar att engagera sig. Kanske de kan göra egna inlägg eller göra egna utskick?
  • Visa säljare, support mm att de kan se statistik ner på individnivå och låt dem ha tillgång till informationen. Då kan de ge mer individanpassad information när de har den personliga kontakten. Framför allt för säljare som kan se om deras kunder har bytt adress, läser en viss typ av information mm. På så sätt lär de känna sina kunder och kan på ett helt nytt sätt se var intresset ligger. Dessutom kan de följa upp på ett mer effektivt sätt. Men använd ett gott omdöme.
  • Lägg upp en plan om hur flera avdelningar kan vara med och bidra till er e-postmarknadsföring på sikt. Supporten kanske kan skicka ut utbildningsbrev som hjälper era kunder att använda ert system bättre. Utvecklare kanske kan informera om nya funktioner eller vad som planeras i framtiden. Ordermottagare kanske kan informera om nya procedurer när de beställer varor. Marknadsavdelningen kanske kan skicka ut goda råd och tips om de ämnet ni behärskar… Låt respektive avdelning vara med och planera. Ni kan säkert komma på vad som skulle passa för just er och era avdelningar.

Det finns mycket som kan sägas kring detta men någon av punkterna kanske kan vara som en nytändning i det ständiga jagandet efter nya läsare.

Lycka till!

fredag, 22 maj 2009, 21:38

Roligare design som fungerar

Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Du som skapar e-postutskick och har läst våra artiklar tidigare har säkert börjat få lite koll på vad som är tekniskt möjligt att göra i ett e-postutskick rent utseendemässigt. Om du är trött på begränsningarna kommer här ett bra tips på hur du kan göra roliga brev som fungerar även om bilderna är blockerade.

Låt oss säga att ditt brev har stor chans att både tränga genom spamfilter och se bra ut när bildblockeringen slår till. Detta tack vare att brevet har bra balans mellan text och bild. Du använder inte enbart bilder, ingen tung grafik och har aldrig text i dina bilder.

Du har också tänkt på att det ska se bra ut i alla stora e-postklienter och använder inga bakgrundsbilder. Du har tillämpat det vi senaste tiden påpekat är viktigt för att brev ska komma fram och se bra ut. Snickrat ihop det optimala e-postutskicket helt enkelt.

E-postinbjudan

Det är då du inser att det ser lite trist ut. Det här var en inbjudan och du hade tänkt att den skulle locka till fest. Men alla tumregler och begränsningar satte stopp för kreativiteten.

Går det att lösa eller är det helt enkelt inte meningen att man ska kunna göra grafiskt eleganta e-postutskick? Klart det går att lösa! Du måste bara tänka om, utnyttja det som verkligen fungerar och få det att se grafiskt tilltalande ut trots begränsningarna.

Det låter säkert konstigt. Men låt oss ta bakgrundsfärger som ett exempel. Det finns stöd för bakgrundsfärger i så gott som alla stora e-postklienter, med Outlook XP som undantag. Och det här är faktiskt allt vi behöver i det här fallet.

Vi letar helt enkelt upp en bild med en stor jämn färgyta, byter ut denna del av bilden mot en bakgrundsfärg och där lägger vi texten. Det kommer att se ut som en bild, eller rent av som en bakgrundbild. Men det är fortfarande text och bild separarade från varandra.

Så här funkar det

E-postinbjudan

Vi väljer en bild med en stor yta där vi kan ha vår text.

E-postinbjudan

Vi delar upp bilden i rutor (flera bilder) och försöker få ut en så stor yta som möjligt för texten. Den här rutan kommer inte att bli en bild utan ett textområde med bakgrundsfärg.

E-postinbjudan

När det når mottagaren ser det ut som en enda stor bild, men är egentligen flera små bilder och text på en bakgrundsfärg.

E-postinbjudan

Om mottagaren har bildblockering aktiverat kommer textbudskapet fortfarande fram.

Du kan såklart applicera det här tänket på mer än inbjudningar – det är bara fantasin som sätter gränser.

Bekräftelsemail

Skickar du transaktionsmeddelanden när dina paketförsändelser lämnar lagret skulle du till exempel kunna meddela kunden med hjälp av just ett paket. Snyggt, enkelt – och det fungerar!