Alla inlägg i kategorin ‘Artiklar’
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
E-post i mobilen har varit relativt sällsynt och har först på senare tid börjat få en större spridning.
Mobil e-post har inte varit någon kanal för e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev och andra grafiska utskick. Dels för att det varit dyrt att ladda ner tunga brev med grafik och bilder och dels för att det i många fall inte funnits stöd för annat än rena textmail i mobilen.
De små mobilskärmarna har inte heller varit särskilt bra att läsa nyhetsbrev på.
Men spelreglerna har vänt den senaste tiden och allt pekar på att det kommer att fortsätta i denna riktning. De snabbare 3G-näten och kostnadspaket med fasta avgifter för internetuppkoppling är några av anledningarna till att internetanvändningen för mobiler kommer att öka. Många mobiltelefoner börjar likna rena handdatorer och möjligheten att koppla upp sig på WiFi-nät blir också vanligare. Andra dragkrafter är alla populära program som nu blir möjliga att använda mobilt, som MSN, Facebook, Twitter och Spotify.
Apples iPhone är ett bra exempel på hur mobil e-post kan fungera precis som vanlig e-post. E-postklienten Mail är nämligen identisk på datorn och på mobilen. Webbläsaren Safari är också densamma, vilket ökar tillgängligheten till webbmail.
Men iPhone är bara en liten del av en växande skaran ”smarta telefoner” som rent funktionsmässigt börjar mäta sig med en fullstor dator. Googles mobila operativsystem Android och Microsofts Windows Mobile erbjuder liknande möjligheter.
Små bärbara datorer, så kallade netbooks, ökar också i popularitet – ytterligare ett tecken på att fler och fler vill vara uppkopplade mobilt.
Om du ska anpassa ett nyhetsbrev efter så många mobiltelefoner som möjligt bör du ha en länk i toppen på nyhetsbrevet, som länkar till en helt separat, förenklad version av nyhetsbrevet. En mobil version av nyhetsbrevet, helt enkelt. Den här versionen bör du formge som en enda smal spalt, där text och bilder kommer efter vartannat. Många hemsidor har idag mobila versioner som automatiskt känner av när du som besökare surfar från en telefon och då skickar dig till en mobil version av hemsidan. De nyhetsbrev du skickar idag har däremot har inte denna möjlighet. Du måste alltså se till att mottagaren själv klickar sig vidare till en mobil version av nyhetsbrevet.
Detta kräver såklart dubbelt arbete från din sida. Du som skapar nyhetsbrevet måste skapa två versioner, en för datorn och en för mobiltelefonen. Men inom en snar framtid blir det sannolikt enklare. Då kommer det att räcka med att du skapar ett smalt brev, runt 500 pixlar i bredd, som är anpassat för både datorskärmen och skärmen på en mobil.
Vi är inte riktigt där än – men den mobila utvecklingen går snabbt. För som sagt, många av dagens smarta mobiltelefoner klarar redan av att visa upp fullstora nyhetsbrev.
Skulle man då kunna vänta sig samma respons på ett nyhetsbrevsutskick till en grupp mottagare man vet läser sin e-post i mobilen? Förmodligen inte, och förmodligen kommer responsen aldrig riktigt att komma i närheten. Idag sparar många de tyngre mailen tills de kommer hem eller till kontoret och sitter framför en dator. Men förutsättningarna för nyhetsbrev och andra marknadsförande e-postutskick ökar tack vare ny teknik och kommer att fortsätta öka.
Så här ser Apsis nyhetsbrev ut i Mail på datorn och Mail på iPhone:

söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Transaktionsmeddelanden ses av många som en sorts elektroniska kvitton och ett nödvändigt ont. Men de har en öppningsfrekvens på inte mindre än 70 %. Hur kan vi bättre utnyttja den marknadsföringspotentialen?
Du har hört det förr, och det tål att upprepas: personlig och relevant information är grunden för framgångsrik e-postmarknadsföring.
Transaktionsmeddelanden har en öppningsfrekvens på 70 % – trots att de ofta är utformade som enklast tänkbara, och ofta rena textmail. 70 % är en hög siffra, men trots detta finns transaktionsmeddelanden ofta inte ens med i planeringen av e-postmarknadsföring.
Den här artikeln handlar om hur man mycket kostnadseffektivt kan använda transaktionsmeddelanden för att bygga upp och behålla goda kundrelationer. För er som varit på något av våra seminarier, blir det en del repetition.
Vi börjar med en personlig upplevelse, som jag tror att många själva har upplevt. För en tid sedan letade jag nämligen efter en resa på nätet. Resan skulle bli en present till mina föräldrar som skulle fira bröllopsdag. Tack vare en inspirerande beskrivning, mycket trevliga bilder och ett förmånligt pris blev det en resa till Prag. Jag tänkte ge dem resan på bröllopsdagens kväll när vi var samlade på en trevlig restaurang. När stämning och belysning var rätt skulle jag ge mamma och pappa bekräftelsemailet på resan.
Hur såg då det ”presentkort” ut som jag överlämnade till mina föräldrar?
Ett textmail, svart på vitt, och skrivet med liten text. På något sätt gav det inte alls samma positiva känsla från det tillfälle när jag bokade resan. Överraskningsmomentet gick totalt om intet, eftersom det tog en bra stund innan de förstod att de fått en resa till Prag, på grund av en alldeles för liten text.
Det ska naturligtvis vara ordning och reda på kvitton och betalningar – men jag vill faktiskt också känna att jag, som kund, betyder något även efter det att jag har tryckt på knappen ”Godkänn köpet”. Varför fick jag en känsla av att resebolaget inte brydde sig om mig så fort jag väl hade gjort köpet? Det kändes som om de hade förlorat intresset för mig i samma ögonblick de fått mig att köpa deras produkt.
Vi brukar alltså kalla alla former av mail som är bekräftelser, bokningar eller liknande för transaktionsmeddelanden. Oregelbundna utskick med unikt innehåll. Det är förväntad information som mottagaren vill ha. Ta till vara intresset och erbjud värdefull information, så bygger ni upp en långsiktig kundrelation – och ökar dessutom chansen att även få en högre öppningsfrekvens på er vanliga e-postmarknadsförning.
Hur ska jag då bygga upp och strukturera ett brev för att utforma ett optimalt transaktionsmeddelande som behåller känslan från själva bokningen och får kunden att känna sig värdefull?
1. Ha en tydlig rubrik
Ämnesraden ska fokusera på den förväntade informationen, alltså bokningen eller bekräftelsen. Om brevet starkt betonar ett annat kommersiellt budskap så kommer många, som annars skulle ha öppnat brevet, att låta bli att öppna det. Det måste alltså av ämnesraden framgå att meddelandet innehåller just den information som kunden väntar på.
2. Lägg fokus på den förväntade informationen
Samma sak gäller innehåll och struktur på brevet. Fokus ska vara på den förväntade informationen och den ska naturligtvis också ha den centrala platsen i brevet. Därefter ska information som förväntas ha ett mervärde för mottagaren prioriteras. Det kan vara en guide till resmålet, valutainformation, produktinformation eller erbjudande om rabatt på något annat man kan köpa. Först därefter kan merförsäljning stå på agendan, och det känns antagligen okej när man redan har serverat så mycket av värde för kunden.
Strukturerar man brevet så att det är enkelt att se budskapen så upplever mottagaren att han eller hon har mer tid till att läsa övrig information. Om fokus ligger på att ”köpa-ännu-mer” så kanske en knapp för att sluta prenumerera bör finnas med i brevet.
3. Hänvisa mottagaren rätt
Om det finns en länk i brevet som säger att kunden ska komma till viss information eller ett särskilt erbjudande, så är det där man ska hamna när man väl klickar – och ingen annanstans. Kunden ska inte komma till hemsidans förstasida och därefter bli tvungen att leta sig fram för att eventuellt hitta det man letar efter. Se alltid till att följden mellan transaktionsmeddelandet och webbplatsen är så enkel och logisk för mottagaren som möjligt.
4. Ge mottagaren relevant information
Använd kunduppgifter och information från det du vet att mottagarna tidigare visat intresse för och utforma ett personligt innehåll i enlighet med dessa uppgifter. Du kanske vet vilka produkter en viss kund har köpt tidigare? Då är det enkelt att ge tips på hur de kan användas eller vad som kan passa till.
5. Ha en fungerande design
Utforma brevet på ett trevligt och väldesignat sätt så att samma positiva känsla bibehålls när man väl har genomfört ett köp. Gör så att kunden känner igen sig i företagets grafiska profil och inspireras av att använda tjänsten eller produkten. Övertyga dina kunder om att de gjorde helt rätt när de handlade av dig!
6. Testa!
Vi vill än en gång understryka hur viktigt det är att testa hur brevet ser ut i olika e-postklienter innan ni skickar ut det till era mottagare. Sätt upp en korrekturlista på en adress vardera för Hotmail, Gmail, Outlook, Yahoo och alla andra klienter. Det tar några minuter extra, men är värt så mycket.
Slutsats: så enkelt får man alla rätt
Poängen är att det inte är svårt eller tidskrävande att verkligen utnyttja kraften i transaktionsmeddelanden. Förra veckan bodde jag på hotell i Oslo. När jag bokade rum fick jag snabbt ett bekräftelsemail med fina bilder på hotellet, på rummet jag bokat och på frukostbuffén. Efter några dagar fick jag ännu ett välkomstmail som berättade vilken ytterligare service jag kunde få under min vistelse på hotellet. Några dagar innan jag anlände fick jag ett erbjudande om att förboka taxi från flygplatsen, och när jag hade kommit hem igen fick jag ett brev där man tackade för mitt besök och undrade om allt hade varit till belåtenhet. Tror ni att jag kommer att boka samma hotell nästa gång? Naturligtvis!
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
FlyNordic utnyttjar möjligheterna med e-postmarknadsföring till max. I knappt tre år har man använt e-post för att erbjuda sina kunder något av värde, både på kort och på lång sikt. Det går alltså att lyckas även i en svår bransch. Apsis index visar att resebranschen har stora utmaningarn att jobba med. FlyNordic bekräftar att det är fullt möjligt att uppnå bra resultat.
– Det mest positiva för oss är att e-post är en så pass säljdrivande kanal, berättar Sara Gustavsson, marknadsansvarig på FlyNordic. Vi använder e-post för att driva försäljning på kort sikt, men det är också en kanal som vi har med i vår årliga planering för perioder då vi vet att försäljningen sjunker.
FlyNordic har från första början varit noga med vilken information som skickas ut i nyhetsbrev och pressreleaser. Det handlar om att inte skicka för skickandets skull utan när man har något som verkligen intresserar mottagarna. Statistiken talar sitt tydliga språk. Bara en timme efter ett utskick är 40 % av breven öppnade.
Nyhetsbrevet fungerar som en regelbunden ”påminnare” och i samband med utskicket ökar aktiviteten både på webbplatsen och i biljettbokningen.
– För en tid sedan hade vi ett tomt plan till Berlin som skulle lyfta en lördag morgon. På torsdagen innan denna lördag skickade vi ut ett nyhetsbrev och erbjöd ett bra pris på en biljett till Berlin. Det gjorde att vi fyllde två plan på mindre än två dagar. Det är inte första gången vi har en sådan effekt efter ett e-postutskick.
FlyNordics resultat visar klart och tydligt att det är möjligt att uppnå mycket om man använder e-postmarknadsföring på ett sunt och genomtänkt sätt.
E-postmarknadsföring handlar om att bygga goda relationer, och det är bra att ha i minnet att relationer ofta byggs över lång tid. Så – ha tålamod och sätt dig in i mottagarens situation. En bra målsättning är att varje prenumerant ska känna sig speciell och uppleva en trygghet i kommunikationen.
Sara ger tre goda råd som visar hur FlyNordic lyckats med e-postmarknadsföring:
Vi ser till att förhandsinformera våra medlemmar om nya destinationer eller nya produkterbjudanden, som exempelvis nya incheckningsprocedurer eller bokningsförfaranden.
(bild)
Vi skickar kortsiktiga erbjudanden till våra medlemmar för att öka lojaliteten – priskampanjer på utvalda destinationer.
Våra långsiktiga erbjudanden är priskampanjer på längre sikt där medlemmarna får en chans att planera sitt köp.
Tack, Sara Gustavsson för dina tips.
Fakta om FlyNordic:
FlyNordic, ett helägt dotterbolag till Norwegian Air Shuttle, har över 260 avgångar per vecka och flyger mellan Stockholm och Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund, Oslo, Bergen, Köpenhamn, Alicante, Bordeaux, Dubrovnik, Krakow, Malaga, Nice, Paris, Split, Tallinn och Warszawa. Företagets målsättning är att skapa mervärden för såväl affärs- som privatresenärer genom enkla och biljettlösa resor till huvudflygplatser. Bolaget erbjuder två olika typer av biljetter, Full Flex samt Basic. Företaget sysselsätter ca 250 personer och flygplansflottan består av åtta MD-80.
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Marknadsföring är något som hjälper företag att växa på lång sikt, medan försäljning handlar om affärer som sker idag. Det är fullt möjligt att använda e-post till både marknadsföring och försäljning – så länge du inte blandar ihop begreppen. Här är några idéer om hur du kan använda e-post för att skapa långsiktiga resultat!
I många företag är marknadsavdelningen mer eller mindre uttalat ansvarig för att ta fram kundämnen åt säljavdelningen. En uppgift som är viktig – alla företag måste få in nya kunder för att växa. Men det finns en risk att man tappar det bredare ansvaret och målen för marknadsföringen till förmån för den omedelbara försäljningen och vinstökningen. Detta är speciellt vanligt när det gäller e-postmarknadsföring.
Ett exempel är e-post som är strikt säljande. Inte för att det är något fel med säljande nyhetsbrev, men om det enda du skickar är brev som säger ”köp från oss” så håller du egentligen inte på med e-postmarknadsföring. Du sysslar med e-postförsäljning.
Vad är alternativet?
Väl genomförd e-postmarknadsföring stärker varumärket, bygger relationer och skapar värde för era kontakter. Det ger inte bara försäljning och vinster idag, utan kan också göra det lättare att nå målen i framtiden. En långsiktig e-postsatsning kan användas för att:
- Positionera ert företag som ett som förstår era kunder och deras behov
- Dela med er av era erfarenheter och skapa värde för kunden
- Hålla ert varumärke längst fram i kundernas minne, så att de tänker på just ert företag när de är redo för ett köp.
Är det möjligt att använda direktreklam eller en telefonkampanj för att nå målen? Kanske. Men det skulle kosta en hel del. E-post är ett billigt sätt att nå en stor grupp med ett riktat innehåll.
Varför arbetar inte fler företag med långsiktig marknadsföring via e-post?
Många företag har investerat tid och resurser i riktig e-postmarknadsföring och skördar nu fördelarna. Men det finns säkert lika många, om inte fler, som inte gör det. Varför?
En orsak kan vara att fokus hamnar på kortsiktig försäljning eller kortsiktig vinstökning. I en organisation kan det ofta vara svårt att sälja in tanken att man ska spendera resurser på att utveckla nyhetsbrev med en blandning av redaktionellt (läs: icke vinstgivande) och säljande innehåll. Varför öka utgifterna när man bara kan göra ytterligare ett säljande e-postutskick?
Jo, på kort sikt är ytterligare ett utskick av ett säljande nyhetsbrev det klokaste valet. Men om du ser på medellång sikt skiftar logiken. Man kommer till en punkt där responsen minskar. Om du skickar ett vinstgivande e-postmeddelande till alla på prenumerantlistan en gång i månaden och det genererar 100 försäljningar, så betyder inte det att ett liknande brev en gång i veckan ger 400 försäljningar per månad. Och det är mycket osannolikt att ett dagligt utskick till samma lista kommer att ge dig 3 000 beställningar på en månad.
Säljbrev attraherar en begränsad kundkrets: människor som är beredda att köpa eller funderar på att köpa. Relationsbyggande, varumärkesförstärkning eller andra typer av meddelanden som inte strikt fokuserar på försäljning eller vinstökning tilltalar en större grupp och ger dig möjlighet att utforma diskussionen. Framgångsberättelser kanske får läsare som inte visste att de hade ett problem att vilja lära sig mer om dina lösningar. Intervjuer med experter inom läsarnas områden kan positionera dig som någon som förstår deras affärer, något som alltid tilltalar en partner. Att få ett dagligt tips beträffande dina produkter kanske ger ett telefonsamtal till ditt säljteam när ett behov uppstår.
Nyckeln till framgång är innehållets kvalitet. Att utveckla ett nyhetsbrev som inte bara är säljande kräver större ansträngning än att skapa ett renodlat säljmeddelande.
Många företag har ett nyhetsbrev, men tycker att det inte ökar försäljningen, vinsten eller andra mål för verksamheten. Det skickas ofta, men blir sällan öppnat, läst eller klickat i. Orsaken? Ofta en bristande kvalitet.
Det är här många försök med riktig e-postmarknadsföring faller igenom. Företagen går igenom förändringar, men antingen har de inte resurser eller kunskap om hur man skapar ett nyhetsbrev som är engagerande för läsarna och effektiva när det gäller att nå företagets mål.
Många översvämmas av e-post idag. Och alla är förmodligen lika upptagna som du. Att bara skicka ett nyhetsbrev är inte tillräckligt – du måste försäkra dig om att innehållet är övertygande för dina läsare. Ge dina mottagare något i utbyte mot att de lagt ner tid på att läsa ditt brev!
När det görs bra, kan marknadsaktiviteter som inte är direkt säljande åstadkomma mer försäljning och större vinst än ett rent säljbrev. En av orsakerna till att vi ser att organisationer har mer aktivitet bland sina mottagare är just för att de får anstränga sig att leverera något av intresse för mottagarna. Något som inte har med försäljning att göra.
Arbeta på att bygga upp ett förtroende och en långsiktig kundrelation. Lär mottagarna att det alltid är väl investerad tid att läsa det ni vill berätta!
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Nyhetsbrevets viktigaste funktion är att dra in mottagarna till hemsidan. Vi vill lägga det mest aptitretande i våra brev så att mottagarna vill klicka på en länk för att besöka webben. Det är viktigt att läsaren faktiskt känner igen sig i den grafiska profilen men också i innehållet i det som skickas ut via e-post. Är det inte rätt att skicka en förenklad hemsida då?
Det kan vara svårt att hitta rätt balans när det gäller att synkronisera webb och e-postutskick. När ska man tänka likadant och när ska man inte göra samma sak i e-post som på webb?
När det gäller att lära känna sina mottagare av e-post så är besökstatistiken från webben ett bra sätt. Vilka tider har vi flest besök på webben? Prova att skicka ett nyhetsbrev just före den tiden. Då är säkert dina läsare mottagliga för information från er. Vad läser de för artiklar eller information på webben? Prova att ha den mest uppmärksammade informationen från webben även i ett nyhetsbrev.
Kom ihåg att nyhetsbrevet fyller samma syfte för hemsidan som en trailer gör för en film, det vill säga locka läsarna till besök på webben. När det gäller utseendet på webben och e-postutskicken så kan det inte se likadant ut. Dels för att vi tekniskt är betydligt mer begränsade i e-postklienter än vad vi är i en webbläsare. Skuggningar, animeringar och bakgrundsbilder är svåra att få rätt – eller så ställer de till utseendet på brevet rejält. Brevet ska därför vara enkelt utformat för att det tekniskt inte ska ge problem. Det är faktiskt också ett argument när det gäller hur mottagaren vill ha sina brev.
För att förstå tanken så brukar vi likna det vid att man reagerar olika om man blir uppsökt för att få information eller jämför det med att du söker upp någon för att berätta om något du anser är viktigt. I den ena rollen är du passiv och i den andra är du aktiv.
När du söker upp någon för att berätta så måste du vara lite mer lyhörd och försiktig. Du kan helt enkelt inte närma dig någon och överösa honom eller henne med det du vill säga.
En hemsida innehåller mycket information och det är ofta många olika grafiska element som pockar på uppmärksamheten. Det är ok, eftersom besökaren har gjort ett aktivt val just då för att besöka hemsidan. Men när du besöker någon i deras inkorg – förmodligen på en tidpunkt när mottagaren inte förväntar det – så måste brevet vara en smula försiktigare och enklare för att mottagaren inte ska känna sig attackerad.
Alltså: dra nytta av webbstatistiken för att optimera era e-postutskick, men uttryck er betydligt enklare än vad ni gör på hemsidan. Servera mottagaren det bästa från hemsidan så att de fortsätter att besöka ert skyltfönster. Men välj inte det som du tycker är det bästa, utan det som mottagaren har visat att han eller hon vill ha.