Alla inlägg i kategorin ‘Artiklar’

lördag, 20 mars 2010, 18:32

Om E-post kunde prata…

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

… jo, det var faktiskt något vi önskade när vi skulle bjuda in till seminarium igen.

Ni som har prenumererat på våra nyhetsbrev en tid vet att vi med jämna mellanrum skickar ut seminarieinbjudningar.

Eftersom vi denna gång hade temat e-postmarknadsföring och rörlig bild så ville vi prova hur utfallet skulle bli om inbjudan bestod av en videohälsning. Vi tyckte att det skulle vara trevligt om våra prenumeranter upplevde vår inbjudan som ännu mer personlig. Nästan som att prenumeranten fick ett telefonsamtal med en personlig inbjudan från någon av oss.

Vi visste att effekten av att länka till rörlig bild, på rätt sätt, skulle bli positiv men inte att det skulle ha en sådan enorm effekt i form av klick.

Om vi jämför med tidigare inbjudningar i våra nyhetsbrev som bara har bestått av en vanlig textlänk så har det gett ungefär fem procent av den totala klicken i brevet. När vi provade att länka till rörlig bild enligt nedan så gav det nästan trettio procent av de totala klicken. Trots att många intressanta artiklar låg före inbjudan, så gav den mest klick i hela brevet. Alltså fler klick än huvudartikeln.

Men det slutar inte där. Vi filmade naturligtvis hela seminariet för att kunna visa de som inte var på plats. 473 personer besökte seminariet på plats. När vi lagt upp de filmade presentationerna på hemsidan gav det oss 4 000 klick under sommaren.

Vilka fantastiska siffror! Naturligtvis beror detta på att e-post kontra rörlig bild är en aktuell och intressant fråga men vi är alldeles övertygande om att vi fick åtnjuta ”turboeffekten” av att länka till rörlig bild och att vi var noggranna med att göra det på rätt sätt – tydligt och pedagogiskt. Det var ingen tvekan om vad det handlade om.

E-postfantaster som vi är läser vi fler och fler undersökningar från andra länder om hur mycket rörlig bild utvecklas och uppskattas på internet. I Skandinavien har denna effekt inte använts så mycket än. Men med tanke på våra goda resultat så är våra starka rekommendation att prova. Gör era brev mer levande och få dem att bokstavligen tala till era prenumeranter.

lördag, 20 mars 2010, 18:32

Är följden logisk?

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Man kan göra nästan allt rätt och ändå så blir det totalt fel. Hur då? Jo, vi lägger stora resurser på att skapa tekniska lösningar som inspirerar och motiverar, men mitt i alltihop så glömmer vi bort det mest grundläggande – att skapa något som är logiskt och fungerar för kunden.

På Apsis har vi märkt en tydlig förändring när det gäller vilka som sitter och jobbar med vår tekniska lösning för att hantera sitt företags e-postmarknadsföring. Tidigare var det ofta någon på IT-avdelningen, men nu är det allt oftare marknadsförare som vill använda tekniken.

Dessutom är det nu fler som tidigare kanske har tyckt att det varit krångligt att handla på nätet, som nu vågar göra det. Vi tror också att det är fler och fler som faktiskt tycker att det är mer säkert att handla över nätet nu. Därför är det viktigt att vi sätter oss in i hur tekniken fungerar från kundens eller kontaktens sida. Finns det en logisk följd?

Regel 1 – det måste fungera

Vi tar ett exempel: vi hade en kund som var upprörd över att hans företag inte tjänade en enda krona på sitt nyhetsbrev via e-post. Efter att ha tittat på brevet och inte sett något som skulle kunna skrämma bort en potentiell köpare så hade vi svårt att peka på något konkret som var fel. En kollega började prenumerera på brevet och några brev senare hittade han ett erbjudande som han inte kunde motstå. Han klickade på produkten för att komma vidare till webbplatsen. Läste mer om produkten och vad ett eventuellt köp skulle innebära. Han bestämde sig för att beställa och skulle klicka på ”lägg i varukorg” eller ”beställa”- knappen. Men vad stod det på knappen? ”Stäng fönstret”. Det gick inte att köpa helt enkelt.
Här hade vi förklaringen – de hade faktiskt inte satt sig in i kundens situation och testat! Det är ett extremt fall för att ni ska förstå vad jag menar. Tror ni att det är ovanligt? Inte alls.

Regel 2 – det måste vara logiskt

Här är ett personligt exempel: för en tid sedan beställde jag en resa till Prag. Resebyrån skickar inga biljetter per post, utan tanken är att man får en bekräftelse som man skriver ut själv för att uppge vid bokningsproceduren. Jag klickade på en knapp som det stod ”få information via mail” på. Bra, tänkte jag, då får jag bokningsnumret i min inkorg. Med detta släppte jag tanken på beställningen.

Vad var det då som kom? Ingenting. Jag blev orolig och undrade om jag hade köpt någon resa alls. Efter två dagar fick jag information i en pdf-fil om vilka åtaganden jag förbundit mig till i samband med köpet… Det blev en rad telefonsamtal och letande på nätet innan jag kunde få tag på mitt bokningsnummer – som jag skulle ha skrivit ut redan när mitt köp bekräftades.
Längst ner i en löpande text hade jag missat att beställa bokningsnumret via e-post.

Vem har rätt och vem har fel i en sådan här situation? Ja, rent formellt kan man ju hävda att jag har gjort fel eftersom jag inte har varit tillräckligt noggrann. Men i praktiken är det givetvis företaget som klantat sig och gömt viktig information så att jag som användare inte hittar den. Och om jag som användare blir missnöjd – då lär jag inte återkomma i första taget.

Det bästa tipset – sätt dig in i dina kunders situation

Vi ser att ju fler klick som krävs och ju omständigare en person upplever förfarandet, desto fler köpare tappar man. Det ser vi tydligt i all statistik vi får av e-postmarknadsföring. Många är mycket otekniska och tycker att allt som har med datorer att göra bara är jobbigt. Innan jag började på Apsis tyckte jag precis så och vet hur frustrerande det kan upplevas. Det slutade alltid med att jag gav upp.

Se till att servicen underlättar och att den har en logisk följd för en potentiell köpare. Var övertydlig och testa själv. Det ska inte finnas något hinder och kunden ska se en röd tråd i information och grafisk profil. Se till att köp eller information som personen ber om levereras så fort som möjligt. Det är tryggt, och kunden kommer förmodligen att bli en återkommande kund.

lördag, 20 mars 2010, 12:43

E-post och etik

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Efter flera år som e-postmarknadsförare så är det en smula förvånande att vi fortfarande funderar på att skicka till köpta adresser. Varje vecka hanterar vi etiska frågor och en av de vanligaste är om det är OK att skicka till köpta adresser.

Svaret är enkelt: nej. Det är ytterst få mottagare som reagerar positivt när de får nyhetsbrev från någon de aldrig har varit i kontakt med, framför allt om brevet är helt irrelevant. Tänk på din egen inkorg. Får du nyhetsbrev från någon du inte tackat ja till? I så fall – hur reagerar du då? Om det dessutom är svårt att avregistrera sig eller kontakta företaget, hur stor är chansen att du köper något från det företaget? Eller att du ens förknippar det med något positivt?

Vi frågade er som läser det här nyhetsbrevet:

När tycker du att det är OK att ta emot marknadsföring via e-post från någon som du tidigare inte varit i kontakt med?

Hela 75 % svarade att det aldrig är OK!

Är det bara Apsis undersökningar som är så dramatiska?

Inte alls. I en konsumentundersökning från Marketing Sherpa 2008, uppgav över 60 % att de skulle vara mer benägna att anmäla sig till en e-postlista om de visste att deras uppgifter inte överlämnas till andra företag och om de på något sätt belönades, med rabatt eller liknande, för sin anmälan.

65 % uppskattar e-post med avregistreringsalternativ och 60 % uppskattar en ”säker avsändare”, alltså att en logotyp finns med. Nästan 90 % av de tillfrågade uttryckte en önskan om att hantera alternativen för e-post. Bland annat huruvida eller inte de vill ta emot reklam, erbjudanden, artiklar, nyheter och annat specifikt innehåll.

Över 80 % av de tillfrågade föredrar att göra affärer med organisationer som frågar om tillstånd att skicka e-post.

Enligt MarketingSherpa 2009 så säger 21 % att de har klickat på knappen för skräppost trots att de vet att det inte är spam. 52 % av dem säger att det är på grund av att de inte har fått tacka ja innan de fått brev från företaget.

Detta påverkar er leveranskvalitet. Visste du det? Risken att du får stora svårigheter att komma fram till olika domäner är ganska stor om många mottagare väljer att klicka på ”skräppostknappen”.

Å andra sidan kan jag förstå att man tänker lite annorlunda som marknadsförare om man arbetar med flera kanaler än bara e-post. I postala utskick, TV eller radio behöver man inte alls vara lika försiktig som marknadsförare. Att skicka reklam till den fysiska brevlådan till personer som inte godkänt innan är idag inget konstigt och reaktionen är inte alls så kraftigt negativ.

Dessutom så ger ett utskick till köpta adresser fortfarande ganska hyfsade resultat. I alla fall vid första anblicken. Och är det så att mediokra siffror räcker för dig så behöver du inte läsa mer av denna artikel. Även om just du som reagerar egentligen är den rätta att läsa fortsättningen.

Konsumenterna vill ha ut mer av e-post nu än någonsin tidigare. Därför finns det alla möjligheter att effektivisera och optimera effekten av sina utskick.

När du marknadsför dig via e-post till personer som uttryckligen har sagt att de vill höra från dig kan du förvänta dig dessa resultat.

Bättre svarsfrekvens (öppnade/klick)
Ökat förtroende och varumärkesbyggande
Bättre leveransbarhet

E-postmarknadsföring handlar inte om att bygga stora e-postlistor eller att skicka flera mail oftare utan om att skapa goda långsiktiga relationer och goda resultat. Grunden till en god relation och bra resultat är att man har fått ett ”ok” från början och det är det enda sättet att bygga sin e-postmarknadsföring på. Det är ett mer långsiktigt tänk som gör att man lyckas och, ja, när man har kortsiktiga ekonomiska mål som prioritet så är det inte helt enkelt att sälja in ett mer långsiktigt sätt att arbeta till företagsledningen. Men jag kan garantera att det är värt all möda.

Till sist en glad nyhet:
Förhoppningsvis kommer andelen skräppost att minska den närmaste tiden eftersom en av världens mest ökända skräppostare nu har hamnat bakom lås och bom. Personen i fråga heter Alan Ralsky och han har erkänt sig skyldig till bedrägeri, förfalskning och massutskick av skräppost som bryter mot akten CAN-SPAM. Detta resulterar nu i 51 månaders fängelse samt ett skadestånd på 1,8 miljoner kronor. Ralsky var för övrigt en av de första personerna som utnyttjade botnät för att skicka ut skräppost.

Källa: Techworld

lördag, 20 mars 2010, 12:43

Fungerar nyhetsbrevet i Lotus Notes?

Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Med 140 miljoner licenser och 46 000 företag som användare är Lotus Notes en vanlig syn på kontor runt om i världen.

Precis som andra sviter av kontorsprogram strävar Lotus Notes efter att vara ett flexibelt system med många funktioner i ett och samma system: e-post, kalender och schemahantering bland annat. Möjligheterna till personlig anpassning är stora – något som kan vara både positiv och negativt.

I vissa fall har nämligen funktionaliteten en baksida. Vi på Apsis har många kunder som brottas med problem kring e-postklienten Lotus Notes. Breven ser inte ut som man vill, och vissa attribut (kommandon) i kodningen hoppas helt enkelt över. Om man exempelvis ställer in en annan höjd och bredd på en bild så visas ändå den ursprungliga bildstorleken, vilket inte passar brevet alls. Detta beror mycket på inställningar, naturligtvis, men vi har tittat lite närmare på vad som händer med breven och vad som ställer till det utseendemässigt på dem.

När det gäller HTML-mail är Lotus Notes egentligen en ganska mottaglig e-postklient. Merparten av de nyhetsbrev vi på Apsis testar i e-postklienten ser ungefär ut som de ska och de regler som gäller för formgivning av nyhetsbrev är jämförbara med reglerna för Outlook 2007. Det innebär att bland annat bakgrundsbilder, skuggeffekter och färgtoningar ställer till problem.

Trots det hyfsade HTML-stödet bör man tänka till om man funderar på att formge nyhetsbrev för Lotus Notes-mottagare. Detta på grund av de ofantligt många olika inställningar mottagaren kan tänkas ha. Ofta sitter han eller hon bakom stängda dörrar i en Lotus Domino-miljö och det innebär att man omöjligt kan gissa sig fram till hur breven ser ut när de kommer fram. I denna artikel har vi gjort tester mot en och samma version av Lotus Notes för att ge en bild av hur olika breven kan se ut när de når mottagaren.

1. Apsis nyhetsbrev sett i en e-postklient med fullständigt HTML-stöd och normala inställningar (Apples Mail). Nyhetsbrevet ser ut exakt som det ska.

2. Apsis nyhetsbrev ser i stort sett ut som det ska med enbart Lotus Notes och standardinställningar. Det enda fel man kan urskilja är en vit linje längs brevets högerkant vilket syns tydligt i brevets övre högra hörn. Problemet uppstår förmodligen av att någon del i nyhetsbrevet trycker ut brevet 1 pixel. Justeringar kan möjligtvis göras för att få det helt bra, men resultatet är helt acceptabelt.

3. Apsis nyhetsbrev i samma version av Lotus Notes hos en annan mottagare med särskilda inställningar i antingen e-postklienten eller globala serverinställningar för inkommande mail. Här trycks brevets bredd ut till 100 % av e-postläsarens fönster. Vilka inställningar just den här mottagaren har vet vi inte exakt men justeringar och tester till den här mottagarens klient kan göras för att förbättra resultatet. I värsta fall får man skala ner brevet utseendemässigt så att den bakomliggande koden blir enklare.

De metoder vi på Apsis tillämpar är bland annat att testa brevet mot den aktuella mottagargruppens miljö och sedan koda om brevet och skicka ett antal gånger tills det ser korrekt ut. Men en enklare lösning är att släppa alla höga layoutambitioner och utgå från ett traditionellt brev, en enskild textspalt med avsändarens logga och kanske enstaka bilder. Komplexa former med flera spalter, boxar, rutor, ramar och detaljgrafik ställer nämligen oftast till det rejält hos vissa mottagare.

Att tänka på när du planerar dina Lotus Notes-brev:

  • Sträva efter den enklaste formen
  • Skriv alltid ut mått för både höjd och bredd på dina bilder
  • Undvik layout som kräver en HTML-struktur med tabeller i tabeller
  • Undvik ramar, bakgrundsbilder, skuggeffekter, färgtoningar och detaljgrafik

lördag, 20 mars 2010, 12:43

Hur ska mitt brev se ut?

Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Många som startar nyhetsbrev går in i projektet med stor entusiasm. Tyvärr fokuserar man ibland väl mycket på att få detaljerna på plats och missar något av det mer grundläggande.

Vi kommer till våren att sammanställa en mer omfattande designguide för utformning av nyhetsbrev, men här är redan nu några goda råd för hur du kan tänka kring design och layout. Det första tipset fokuserar på processen när det är dags att ta fram en mall för dina framtida nyhetsbrev och de två andra tipsen hjälper dig när du redan är igång.

1. Tips för layout och innehåll

Det finns säkerligen inte en universell, optimal form som fungerar för alla typer av e-postutskick. Skulle den mot förmodan existera skulle mottagarna troligen tröttna i längden på att alla nyhetsbrev såg likadana ut. Lek gärna lite med tanken på att ett nyhetsbrev inte behöver vara ett brev med nyheter. Det kan i stort sett innehålla vad som helst så länge det ger mottagaren något av värde.

Vad som funkar bäst får man helt enkelt testa sig fram till.

Det finns däremot ett par enkla riktlinjer att fästa sig vid om man känner att man inte har några idéer alls.

En layout med en spalt fungerar bra i de flesta fall. Du styr läsaren att läsa uppifrån och ner, en artikel i taget och kan på så sätt välja vad läsaren ser först. Dessutom förvillar du inte läsaren. Brevet känns mer som ett e-postmeddelande och blir därmed mer personligt. Ett upplägg med många spalter kan lätt bli rörigt i ett e-postklientfönster. Brev som liknar hemsidor vill vi undvika.

Driver du en tidning med annonser, blogginlägg, reportage etc. är det däremot en bra idé att ha två spalter. Du lägger huvudnyheterna på vänster sida och övrigt innehåll på högra sidan. Koncentrera dig gärna på rubrikerna och ha väldigt korta eller inga ingresser så att mottagaren direkt ser så många nyheter som möjligt.

Bredden på ett e-postutskick bör vara högst 600 pixlar brukar man säga. Men runt 500 pixlar är nog mer optimalt med tanke på att många läser sin mejl i förhandsgranskningsläget. Det finns amerikanska studier som visar på att spaltlbredden på texter spelar stor roll för läsbarheten. Skickar du ut information som du vill att läsaren snabbt ska ta till sig, till exempel internutskick i säljorganisationen, använd en spaltbredd på runt 100 tecken per rad. För publika utskick, där tyngden snarare ska ligga på att läsaren uppfattar innehållet på ett trevligt sätt – använd 55 tecken per rad.

Om du har färre än tio artiklar i form av korta nyhetspuffar – använd gärna bilder intill artiklarna. En färgstark bild som kan förknippas med rubriken eller ingressen, lyfter artikeln. Undvik gratisbilder eller clipart-bilder.

Skriv helst inte ”Läs mer” i länken efter varje ingress. Skriv om läs mer-länken till en mening istället. Exempel: Lär dig planera ditt nyhetsbrev här…

Säljer du fysiska produkter? Då vill mottagaren se dem. Undvik textmejl som berättar för mycket. Visa istället och låt produktbilder dominera. I normala fall är det ingen bra idé att inleda ett nyhetsbrev med en stor bild, men i detta fall kan det fungera.

Skickar du personliga brev? Scanna in din signatur och lägg den i brevet.

2. Avregistrering

Med tanke på all den skräppost dina mottagare tar emot dagligen har de flesta förmodligen blivit ganska effektiva på att rapportera misstänksamma brev. För att undvika att ditt brev blir markerat som skräppost hos mottagaren bör du lägga en länk för avregistrering antingen i början av brevet eller så att den syns tydligt. Det kan verka trist för dig som avsändare men du vill hellre att mottagaren avregistrerar sig än markerar dig som spammare. Du riskerar annars i det långa loppet att få dåligt rykte och om du har otur slutar dina brev till slut att nå vissa mottagare.

Det är också viktigt att länken för avregistrering är just en textlänk och inte en bildlänk då de flesta e-postklienter blockerar bilder när de når inkorgen.

3. Text och bild

Spamfilter går igenom textinnehållet i dina brev och letar efter misstänksamma ord. Exempel på misstänksamma ord kan du hitta i din skräppost. Gå igenom skräpposten och kolla vad det är för typ av brev som hamnat där. Något du lär uppmärksamma ganska snabbt är att många ämnesrader där påminner om varandra.

Undvik knallröda texter i dina brev. De används ofta i billiga säljmejl och det finns därför spamfilter som triggas av dessa. Undvik även alltför liten textstorlek. Minsta storlek du kan använda är 10 pixlar.

Balansen mellan text och bild är viktig. Spamfilter kan reagera på om brevet bara innehåller bilder och klassar det då som skräp.

Och till sist, glöm inte att göra en ren textversion av ditt brev när du är klar!