lördag, 20 mars 2010, 12:43

E-post och etik

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Efter flera år som e-postmarknadsförare så är det en smula förvånande att vi fortfarande funderar på att skicka till köpta adresser. Varje vecka hanterar vi etiska frågor och en av de vanligaste är om det är OK att skicka till köpta adresser.

Svaret är enkelt: nej. Det är ytterst få mottagare som reagerar positivt när de får nyhetsbrev från någon de aldrig har varit i kontakt med, framför allt om brevet är helt irrelevant. Tänk på din egen inkorg. Får du nyhetsbrev från någon du inte tackat ja till? I så fall – hur reagerar du då? Om det dessutom är svårt att avregistrera sig eller kontakta företaget, hur stor är chansen att du köper något från det företaget? Eller att du ens förknippar det med något positivt?

Vi frågade er som läser det här nyhetsbrevet:

När tycker du att det är OK att ta emot marknadsföring via e-post från någon som du tidigare inte varit i kontakt med?

Hela 75 % svarade att det aldrig är OK!

Är det bara Apsis undersökningar som är så dramatiska?

Inte alls. I en konsumentundersökning från Marketing Sherpa 2008, uppgav över 60 % att de skulle vara mer benägna att anmäla sig till en e-postlista om de visste att deras uppgifter inte överlämnas till andra företag och om de på något sätt belönades, med rabatt eller liknande, för sin anmälan.

65 % uppskattar e-post med avregistreringsalternativ och 60 % uppskattar en ”säker avsändare”, alltså att en logotyp finns med. Nästan 90 % av de tillfrågade uttryckte en önskan om att hantera alternativen för e-post. Bland annat huruvida eller inte de vill ta emot reklam, erbjudanden, artiklar, nyheter och annat specifikt innehåll.

Över 80 % av de tillfrågade föredrar att göra affärer med organisationer som frågar om tillstånd att skicka e-post.

Enligt MarketingSherpa 2009 så säger 21 % att de har klickat på knappen för skräppost trots att de vet att det inte är spam. 52 % av dem säger att det är på grund av att de inte har fått tacka ja innan de fått brev från företaget.

Detta påverkar er leveranskvalitet. Visste du det? Risken att du får stora svårigheter att komma fram till olika domäner är ganska stor om många mottagare väljer att klicka på ”skräppostknappen”.

Å andra sidan kan jag förstå att man tänker lite annorlunda som marknadsförare om man arbetar med flera kanaler än bara e-post. I postala utskick, TV eller radio behöver man inte alls vara lika försiktig som marknadsförare. Att skicka reklam till den fysiska brevlådan till personer som inte godkänt innan är idag inget konstigt och reaktionen är inte alls så kraftigt negativ.

Dessutom så ger ett utskick till köpta adresser fortfarande ganska hyfsade resultat. I alla fall vid första anblicken. Och är det så att mediokra siffror räcker för dig så behöver du inte läsa mer av denna artikel. Även om just du som reagerar egentligen är den rätta att läsa fortsättningen.

Konsumenterna vill ha ut mer av e-post nu än någonsin tidigare. Därför finns det alla möjligheter att effektivisera och optimera effekten av sina utskick.

När du marknadsför dig via e-post till personer som uttryckligen har sagt att de vill höra från dig kan du förvänta dig dessa resultat.

Bättre svarsfrekvens (öppnade/klick)
Ökat förtroende och varumärkesbyggande
Bättre leveransbarhet

E-postmarknadsföring handlar inte om att bygga stora e-postlistor eller att skicka flera mail oftare utan om att skapa goda långsiktiga relationer och goda resultat. Grunden till en god relation och bra resultat är att man har fått ett ”ok” från början och det är det enda sättet att bygga sin e-postmarknadsföring på. Det är ett mer långsiktigt tänk som gör att man lyckas och, ja, när man har kortsiktiga ekonomiska mål som prioritet så är det inte helt enkelt att sälja in ett mer långsiktigt sätt att arbeta till företagsledningen. Men jag kan garantera att det är värt all möda.

Till sist en glad nyhet:
Förhoppningsvis kommer andelen skräppost att minska den närmaste tiden eftersom en av världens mest ökända skräppostare nu har hamnat bakom lås och bom. Personen i fråga heter Alan Ralsky och han har erkänt sig skyldig till bedrägeri, förfalskning och massutskick av skräppost som bryter mot akten CAN-SPAM. Detta resulterar nu i 51 månaders fängelse samt ett skadestånd på 1,8 miljoner kronor. Ralsky var för övrigt en av de första personerna som utnyttjade botnät för att skicka ut skräppost.

Källa: Techworld