lördag, 20 mars 2010, 18:32

Om E-post kunde prata…

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

… jo, det var faktiskt något vi önskade när vi skulle bjuda in till seminarium igen.

Ni som har prenumererat på våra nyhetsbrev en tid vet att vi med jämna mellanrum skickar ut seminarieinbjudningar.

Eftersom vi denna gång hade temat e-postmarknadsföring och rörlig bild så ville vi prova hur utfallet skulle bli om inbjudan bestod av en videohälsning. Vi tyckte att det skulle vara trevligt om våra prenumeranter upplevde vår inbjudan som ännu mer personlig. Nästan som att prenumeranten fick ett telefonsamtal med en personlig inbjudan från någon av oss.

Vi visste att effekten av att länka till rörlig bild, på rätt sätt, skulle bli positiv men inte att det skulle ha en sådan enorm effekt i form av klick.

Om vi jämför med tidigare inbjudningar i våra nyhetsbrev som bara har bestått av en vanlig textlänk så har det gett ungefär fem procent av den totala klicken i brevet. När vi provade att länka till rörlig bild enligt nedan så gav det nästan trettio procent av de totala klicken. Trots att många intressanta artiklar låg före inbjudan, så gav den mest klick i hela brevet. Alltså fler klick än huvudartikeln.

Men det slutar inte där. Vi filmade naturligtvis hela seminariet för att kunna visa de som inte var på plats. 473 personer besökte seminariet på plats. När vi lagt upp de filmade presentationerna på hemsidan gav det oss 4 000 klick under sommaren.

Vilka fantastiska siffror! Naturligtvis beror detta på att e-post kontra rörlig bild är en aktuell och intressant fråga men vi är alldeles övertygande om att vi fick åtnjuta ”turboeffekten” av att länka till rörlig bild och att vi var noggranna med att göra det på rätt sätt – tydligt och pedagogiskt. Det var ingen tvekan om vad det handlade om.

E-postfantaster som vi är läser vi fler och fler undersökningar från andra länder om hur mycket rörlig bild utvecklas och uppskattas på internet. I Skandinavien har denna effekt inte använts så mycket än. Men med tanke på våra goda resultat så är våra starka rekommendation att prova. Gör era brev mer levande och få dem att bokstavligen tala till era prenumeranter.