lördag, 20 mars 2010, 12:43
Hur ska mitt brev se ut?
Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Många som startar nyhetsbrev går in i projektet med stor entusiasm. Tyvärr fokuserar man ibland väl mycket på att få detaljerna på plats och missar något av det mer grundläggande.
Vi kommer till våren att sammanställa en mer omfattande designguide för utformning av nyhetsbrev, men här är redan nu några goda råd för hur du kan tänka kring design och layout. Det första tipset fokuserar på processen när det är dags att ta fram en mall för dina framtida nyhetsbrev och de två andra tipsen hjälper dig när du redan är igång.
1. Tips för layout och innehåll
Det finns säkerligen inte en universell, optimal form som fungerar för alla typer av e-postutskick. Skulle den mot förmodan existera skulle mottagarna troligen tröttna i längden på att alla nyhetsbrev såg likadana ut. Lek gärna lite med tanken på att ett nyhetsbrev inte behöver vara ett brev med nyheter. Det kan i stort sett innehålla vad som helst så länge det ger mottagaren något av värde.
Vad som funkar bäst får man helt enkelt testa sig fram till.
Det finns däremot ett par enkla riktlinjer att fästa sig vid om man känner att man inte har några idéer alls.
En layout med en spalt fungerar bra i de flesta fall. Du styr läsaren att läsa uppifrån och ner, en artikel i taget och kan på så sätt välja vad läsaren ser först. Dessutom förvillar du inte läsaren. Brevet känns mer som ett e-postmeddelande och blir därmed mer personligt. Ett upplägg med många spalter kan lätt bli rörigt i ett e-postklientfönster. Brev som liknar hemsidor vill vi undvika.
Driver du en tidning med annonser, blogginlägg, reportage etc. är det däremot en bra idé att ha två spalter. Du lägger huvudnyheterna på vänster sida och övrigt innehåll på högra sidan. Koncentrera dig gärna på rubrikerna och ha väldigt korta eller inga ingresser så att mottagaren direkt ser så många nyheter som möjligt.
Bredden på ett e-postutskick bör vara högst 600 pixlar brukar man säga. Men runt 500 pixlar är nog mer optimalt med tanke på att många läser sin mejl i förhandsgranskningsläget. Det finns amerikanska studier som visar på att spaltlbredden på texter spelar stor roll för läsbarheten. Skickar du ut information som du vill att läsaren snabbt ska ta till sig, till exempel internutskick i säljorganisationen, använd en spaltbredd på runt 100 tecken per rad. För publika utskick, där tyngden snarare ska ligga på att läsaren uppfattar innehållet på ett trevligt sätt – använd 55 tecken per rad.
Om du har färre än tio artiklar i form av korta nyhetspuffar – använd gärna bilder intill artiklarna. En färgstark bild som kan förknippas med rubriken eller ingressen, lyfter artikeln. Undvik gratisbilder eller clipart-bilder.
Skriv helst inte ”Läs mer” i länken efter varje ingress. Skriv om läs mer-länken till en mening istället. Exempel: Lär dig planera ditt nyhetsbrev här…
Säljer du fysiska produkter? Då vill mottagaren se dem. Undvik textmejl som berättar för mycket. Visa istället och låt produktbilder dominera. I normala fall är det ingen bra idé att inleda ett nyhetsbrev med en stor bild, men i detta fall kan det fungera.
Skickar du personliga brev? Scanna in din signatur och lägg den i brevet.
2. Avregistrering
Med tanke på all den skräppost dina mottagare tar emot dagligen har de flesta förmodligen blivit ganska effektiva på att rapportera misstänksamma brev. För att undvika att ditt brev blir markerat som skräppost hos mottagaren bör du lägga en länk för avregistrering antingen i början av brevet eller så att den syns tydligt. Det kan verka trist för dig som avsändare men du vill hellre att mottagaren avregistrerar sig än markerar dig som spammare. Du riskerar annars i det långa loppet att få dåligt rykte och om du har otur slutar dina brev till slut att nå vissa mottagare.
Det är också viktigt att länken för avregistrering är just en textlänk och inte en bildlänk då de flesta e-postklienter blockerar bilder när de når inkorgen.
3. Text och bild
Spamfilter går igenom textinnehållet i dina brev och letar efter misstänksamma ord. Exempel på misstänksamma ord kan du hitta i din skräppost. Gå igenom skräpposten och kolla vad det är för typ av brev som hamnat där. Något du lär uppmärksamma ganska snabbt är att många ämnesrader där påminner om varandra.
Undvik knallröda texter i dina brev. De används ofta i billiga säljmejl och det finns därför spamfilter som triggas av dessa. Undvik även alltför liten textstorlek. Minsta storlek du kan använda är 10 pixlar.
Balansen mellan text och bild är viktig. Spamfilter kan reagera på om brevet bara innehåller bilder och klassar det då som skräp.
Och till sist, glöm inte att göra en ren textversion av ditt brev när du är klar!