Alla inlägg i kategorin ‘Artiklar’
lördag, 20 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
I en tidigare artikel berättade vi lite om hur e-post för mobila läsare är på framfart och att framtiden bådar väl på denna front. I denna artikel går vi in på detaljer och ger lite konkreta tips på vad du kan förbättra i dina e-postutskick för mobila mottagare.
Följande råd är inga generella råd för nyhetsbrev utan mer riktiat åt dig som skickar till många eller enbart mobila mottagare.
Ämnesrad
Om mottagarna är mobila mottagare har de mindre utrymme för ämnesraden. Här är det extra viktigt att den verkligen är kort och koncis. Långa ämnesrader riskerar klippas av.
Preheader
En preheader i e-posttermer är den textrad som ligger först i ett mail, innan sidhuvudet. Det är vanligt att det står något i stil med ”klicka här om detta mail ser konstigt ut”. Det är egentligen en konstig idé att överhuvudtaget inleda ett meddelande med att det kan tänkas vara fel på det. Och på en mobilskärm som är ganska liten syns den här första raden dessutom extra tydligt. I en del e-postklienter, även mobila, syns preheadern direkt efter ämnesraden. Direkt i inboxen, innan brevet öppnats. Det är därför viktigt att preheadern först berättar vad brevet innehåller och sedan berättar var man ska klicka om det ser konstigt ut. Annars kan textraden se ut så här i inboxen:

Bildblockering
Bildblockering följer med e-postklienterna även i mobilen. Det är kanske mindre vanligt, men inställningen finns. Som alltid, skriv ut ALT-texter för alla bilder och undvik att inleda ett mail med en gigantisk bild. På en mobilskärm upplevs text och texlänkar som enklare att hantera. Grafik har inte lika stor effekt som på en stor skärm. Framförallt grafik i form av bildknappar och ikoner blir lätt otydliga.

Layout
Utseendet är viktigt och vi har skrivit en separat artikel om detta. Läs gärna artikeln Nyhetsbrev för mobila läsare.
Textversion
Eftersom stödet för HTML-brev är betydligt sämre på mobiltelefoner är det också extra viktigt att ha med en textversion av mailet. Om du missar detta kan vissa mottagare få skärmen full med enbart HTML-kod.
Efter klicket
När du väl anpassat ditt e-postutskick efter mobila mottagare är det naturligt att du skickar dem till en mobilvänlig sida på webben. Det kan vara en god idé att testa hemsidan i mobilen och kanske överväga att utforma en förenklad mobilversion om den är väldigt bred och tung.
En mobil hemsida är inget märkvärdigt utan kan vara en vanlig förenklad webbsida utformad för en smal skärm. Alternativt använder du en annan CSS (formatmall) och talar om för webbläsaren att visa sidan annorlunda. Det finns sedan enkla gratislösningar som automatiskt känner av och skickar mobila surfare till denna sida.
Exempel:
http://detectmobilebrowsers.mobi/
SMS-utskick
Det absolut viktigaste med SMS-utskick är att hålla ordning på utskickslistan och att vara relevant. Det finns inget så irriterande som när någon fortsätter skicka SMS-reklam dagligen när man bett dem att sluta. Och får man SMS av den typen jag själv fått senaste tiden undrar man först om det är ett skämt. Jag bor i Malmö och har varken bil eller körkort. Och jag får med jämna mellanrum den här sortens SMS skickat till mig:

tisdag, 2 mars 2010, 15:06
Enligt en global studie från Fingerprint så har IPhone 4% av marknadsandelarna för e-postklienter. Gmail har 5%. Det betyder att IPhone kommer på delad sjätte plats tillsammans med Apple mail (om man räknar med ”övriga”). På första plats ligger Outlook, inte helt oväntat men att det är så många som 34% som använder 2003 års version eller tidigare var en överraskning. Bara 7% har Outlook 2007. Underökningen är gjord på 250 000 000 mottagare.
Här är länken.
Men hur många har då ”smartphones” vår del av världen. Enligt The Phone House så blir begreppet en aning luddigt eftersom vi har läst mail och surfat även innan IPhone och liknande mobiler kom. Men enligt GFK Sverige så står ”smartphones” för 15% av marknaden. MEN då är inte IPhone medräknat så det är fler % som ska adderas.
(Tack Clint Fischerström på The Phone House)
Lite global statistik på detta ser ut så här
Det är alltså hög tid att tänka genom hur anpassade våra brev är för att läsas i mobilen. Vi använder tex en IPhone ofta när vi har så kallad ”dödtid”. Vi väntar på bussen, vår tid hos tandläkaren eller innan vi somnar. Det är ett jättebra tillfälle att läsa bra segmenterade nyhetsbrev!
torsdag, 25 februari 2010, 10:52
Många som läser bloggen är intresserade av exempel på nyhetsbrev, så jag tänkte visa ett eget, mer detaljerat sådant.
Jag satte nyligen ihop e-postmallar för ett par olika e-postutskick till Wipcore och tänkte berätta lite om hur jag gick tillväga. Hur jag tänker när jag formger ett e-postutskick för att det ska vara optimalt för e-postklienter och e-postmottagare.
Jag går inte in på hur jag skriver HTML för e-post, det får bli i ett senare inlägg, jag koncentrerar det här inlägget på formen.
Wipcores grafiska profil på webben är enkel och tydlig. De har tre snarlika profiler beroende på vilken produkt de presenterar, där de använder sig av tre olika profilfärger och randiga bakgrunder i grått.
De här tre olika profilerna ska jag använda i respektive e-postutskick så att mottagaren direkt känner igen sig.
Profilerna för e-postutsicken blir så här:

Till skillnad från webben, där vi har flera sidor på oss att presentera alla grafiska element i en profil, har vi i ett e-postutksick ”en enda sida”. Det är viktigt att vara extra tydlig. Men utan att man trycker in alla grafiska element bara för sakens skull. Då blir det lätt rörigt.
Men det är också ganska vanligt att ett typiskt nyhetsbrev kan kännas trist och allmänt, rent utseendemässigt, om man är för försiktig. Det gäller att hitta rätt balans.
I Wipcores brev förstärker jag de tre profilfärgerna genom att lägga bilderna lätt tonade i respektive färg. Det skapar en enhetlig känsla i breven men skiljer dem samtidigt från varandra så att det tydligt framgår att det är olika brev. De två stora breven hade i det här fallet annars blivit för lika varandra.
För att förstärka brevkänslan undviker jag att packa ihop innehållet för mycket. Mycket luft och breda marginalar fungerar bra. Att rama in brevet så att det verkligen blir ett brev och inte en hemsida, fungerar också bra. Ett annat sätt att undvika hemsideutseende är att undvika spalter. Ett brev där innehållet ligger i en enda bred spalt tycker jag i de flesta fall fungerar bäst.
När jag designar innehåll för datorskärmen, vare sig det är hemsidor, webbapplikationer eller e-postutskick brukar jag jobba mot att uppfylla tre krav. Det ska kännas enkelt, kontrastrikt och enhetligt. När jag tycker dessa tre element framgår balanserar och finslipar jag i efterhand genom att antingen tona ner/skala av eller förstärka/bygga på.
Bra design i mina ögon är inte alltid lika med häftig grafik och starka färger och i dagens mediebrus är det allt oftare det enkla som sticker ut.
Börjar man enkelt och sparsmakat med e-postutskicken riskerar de inte att förknippas med allmänna reklamutskick eller spam.
Vad gäller textinnehållet så gör man rätt i att även hålla detta väldigt nedskalat och enkelt. Små, korta textstycken som snabbt tar läsaren vidare till hemsidan är att rekommendera.
En annan anledning att hålla en enkel stil vid just e-postutskick är bildblockering. Dagens e-postklienter har som standardbeteende att blockera bilder. Baserar du hela ditt utskick på tung grafik ser det ganska taskigt ut och uppmuntrar kanske inte mottagaren att ens bry sig om att ladda bilderna. Allt som påminner om tung grafik, flash och animationer förknippar många internetanvändare med en långsammare upplevelse och kan vara en direkt avskräckande faktor.
Wipcores fyra brev blev efter ett par timmars design och HTML-kod så här:




Om du är intresserad av allt kring e-handel, anmäl dig gärna till Wipcores kunskapsbrev på www.wipcore.se.
måndag, 1 februari 2010, 20:14
Jag har bloggat kortfattat tidigare om vad en preheader är för något, men tänkte visa lite fler exempel varför vi bör ha den i åtanke när vi optimerar våra utskick.
Preheader brukar man kalla den textrad som kommer först i ett e-postutskick. De flesta har något slags sidhuvud i sitt utsick med en länk ovanför som säger något i stil med ”klicka här om du inte kan läsa detta mail” eller ”läs webbversionen av detta mail”.
Ett typsikt sidhuvud med länk till webbversion kan se ut så här:

Om en sådan länk är det första du har i ditt utskick, är detta din preheader. Men det är ingen bra preheader. Skjut den här länken åt sidan och gör plats för ett meddelande istället.
Exempel:
Vi säger att vi ska skicka ett e-brev för I love e-mail där vi pratar om etisk e-postmarknadsföring. Det här kan vi enkelt förmedla via ämnesraden. Alla kommer att se detta innan de öppnar mailet. Men vi har även en omfattande del som handlar om preheaders vilket vi inte vill att någon ska gå miste om. Vi vill inte riskera att någon slänger e-brevet för att de tror att det uteslutande handlar om etisk e-postmarknadsföring, om det här nu inte intresserar dem.
Då utnyttjar vi vår preheader. Vi skriver meddelandet ”Lär dig allt om preheaders” helt enkelt.
Preheadern skulle istället kunna se ut så här:

Anledningen till varför vi väljer att göra detta är för att den text som ligger först i ett mail, dvs i preheadern, syns direkt i vissa kända e-postklienter. Vissa e-postklienter förhandsgranskar alltså den första biten på mailet och visar den direkt efter ämnesraden i inkorgen.
Kolla exempelvis på inkorgen i Gmail:

Eller inkorgen på en iPhone:

Väldigt smart, eller hur? Det blir som en extra ämnesrad. Och det här kan vi utnyttja till egentligen vad som helst. Funderar man en stund kommer man säkert på en hel del.
Exempel:
Vi vill göra ett trevligt utsick i formen av ett vykort. Men vi kan helt enkelt inte ha med någon text, utan måste lägga kortet som en enda stor bild.

Hur ser det egentligen ut när mottagaren öppnar mailet. Jo, förmodligen är bilden blockerad, vilket de flesta idag har som standardbeteende i sin e-postklient.

I det här fallet, innan mottagaren har bestämt sig för att ladda ner bilden, har denne ingen aning om vad mailet handlar om. Bortsett från att vi kanske nämner det i ämnesraden. Eller hur?
Men lägger vi dit samma textmeddelande i preheadern, som ligger i bilden, framgår det tydligare vad mottagare kan förvänta sig genom att ladda ner bilden.

Vill vi sedan gardera oss använder vi ett ALT-attribut på bilden, som syns när bilden är blockerad. ALT-attribut fungerar inte i alla e-postklienter men är klart värt att alltid ha med ändå.

Preheadern kan verka vara en betydelselös liten detalj. Men den kan ha avgörande betydelse, och kan användas i flera syften. Det är en viktig detalj som absolut bör få en plats i vårt designtänk oavsett vilken typ av e-postutskick vi gör.
Designonline.se, för att nämna ett verkligt exempel, använder sin preheader som en fortsättning på ämnesraden och informerar om att det just nu är fri frakt vid köp över 499kr. Man ger direkt den intresserade ytterligare en anledning till att handla just nu, förutom de 20-70% rabatt man flaggar med i ämnesraden.

måndag, 25 januari 2010, 11:16
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Vi har tillsammans med Göteborgsföretaget Smarteye genomfört en eye-trackingstudie för att ta reda på hur människor läser nyhetsbrev. Smarteye har ett system som mäter blickriktning och som ger svar på exakt hur lång tid ögonen dröjer sig kvar vid olika delar av nyhetsbrevet.
Vi lät ett antal testpersoner söka information på nätet samtidigt som det med jämna mellanrum landade nyhetsbrev i deras inkorg. Den enda instruktion de fick var att öppna breven. När testpersonen tittade i brevet filmade kameror ögats rörelser och gav oss en bild av vad som lockar ögat.
Testgruppen hade en jämn fördelning av kvinnor och män. Genomsnittsåldern var 35 år och alla i gruppen var yrkesarbetande. Tolv nyhetsbrev var med i studien och vi lyfter fram två brev och tittar närmare på dem.
Mest uppmärksamhet: Resumé
Det brevet som fick absolut mest uppmärksamhet i tid räknat var Resumés brev. Resumé är bra på att framhäva rubriker och gör det enkelt för mottagaren att snabbt hitta något av intresse. Dessutom så tar inte ingressen mycket plats när den bara består av några enstaka rader. Det gör att många rubriker syns redan i förhandsgranskningsfönstret i e-postklienten och mottagaren har fler chanser att se något som passar just honom eller henne. Ögat vilade i snitt 71 % av tiden på just rubriker och 64 % av tiden på delar av brevet som mottagaren har fått scrolla till.

Alltså: att ha långa brev är inget negativt och att ha betonade rubriker verkar uppskattas av läsaren. I filmer från just detta brev kunde vi se att ögat stannar upp vid bilder på ansikten. Ögon attraherar ögon och om personen på bilden tittar på ett föremål så söker betraktarens ögon föremålet. Detta är något som Smarteye observerat i tidigare studier för webb. Så använd med fördel bilder på människor i nyhetsbrev och webb.
Genomsnittstiden för just detta brev var 19.78 sekunder och kvinnor läste detta brev i snitt 8 sekunder längre än män.
Resebrevet mot strömmen: Seat24
Seat24 kom på god andra plats, vilket är intressant eftersom när det gäller öppningsfrekvens och klickfrekvens så har just resebranschen det lite tuffare än övriga branscher. Eye-trackingfilmen visade att resor till Kina var mycket intressant.

I detta brev lades den mesta tiden på brödtext, 71 % av tiden. Precis som i Resumés brev så var motståndet att scrolla som bortblåst. Lika mycket tid, 64 %, ägnades åt scrollade delar av brevet.
Seat24 fick mer uppmärksamhet i högerspalten än övriga brev men vänsterspalten är fortfarande dominant. Kvinnor läste brevet 8 sekunder längre än män och genomsnittstiden var 15.3 sekunder.
Trender i studien
Men vad visade studien för samtliga brev? Några tydliga trender:
- Vänsterspalten i brev får drygt 80 % mer tid än högerspalten.
- Kvinnor läser nyhetsbrev längre tid än män. Totalt lägger vi 11 sekunder i snitt på ett nyhetsbrev.
- Knappt 40 % av tiden ägnades åt rubriker.
- 46 % av tiden spenderades på delar av brevet som försökspersonerna scrollat till.
- Samtliga försökspersoner valde att läsa brevet i förhandsgranskningsfönstret.
Slutsatser
De slutsatser vi kan dra är att vi inte behöver vara rädda för att skapa långa nyhetsbrev, men att det är viktigt att det finns något som motiverar och intresserar läsaren så att han eller hon vill scrolla längre ner. Eftersom vi lägger så mycket tid på rubriker så är det en god ide att lägga mer tid på att göra dem personliga för att locka läsaren till att läsa mer.
I brev med två spalter lockar vänsterspalten ögat betydligt mer än högerspalten, vilket vi bör tänka på när vi bestämmer hur brevet ska se ut. Med ett högt tempo i inkorgen och med en genomsnittlig lästid på 11 sekunder så gör vi klokt i att noga fundera på rubriker och design för att fånga mottagarens intresse.
Sida 8 av 9« Första«...6789»