söndag, 21 mars 2010, 12:43

Fler prenumeranter? Börja internt!

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Det finns alltid ett starkt intresse för att skaffa fler prenumeranter. Alla som använder e-post i marknadsföringen vill nå ut med sitt budskap till så många som möjligt. Det finns många bra knep för att hitta fler läsare, men vi vet att det ofta är två viktiga steg som hoppas över när det gäller att optimera chanserna att få fler prenumeranter på nyhetsbrevet.

Det första är att du kanske börjar i fel ände. Innan du söker nya prenumeranter, fundera på hur väl du har sålt in idén internt. Tyvärr händer det ofta att personalen på det egna företaget knappt vet om att man skickar ut ett nyhetsbrev. Och även om de vet om det, så har de ingen aning om vilka positiva effekter det kan ha för dem själva.

Det andra är en layoutfråga. De flesta företag får majoriteten av sina nya prenumeranter från en anmälan på hemsidan. Men var man ska lägga knappen och hur man ska presentera den är ofta en gåta. Om man hittar en bra lösning kan det betyda mycket för tillflödet av läsare.

Dessa två steg – att sälja in nyhetsbrevet internt och att se över hur anmälningsknappen på hemsidan är placerad och presenterad – är något som alla kan förbättra. Då ökar du chanserna att få en prenumerantlista som växer snabbt och har hög kvalitet på sina adresser.

Gör du det på ett sämre sätt så är det som att bygga ett fint, stabilt hus utan en dörr.

Börja internt

Att få med sig alla internt kan ta tid men när man väl har gjort det är mycket vunnet. Nedan följer några råd om hur du kan arbeta för att höja statusen på era nyhetsbrev internt och gör anmälningstillfället på hemsidan mer attraktivt.

  • Visa internt vilken form av information du får ut av ett nyhetsbrevsutskick. När en säljare eller vd ser hur många som har öppnat, vad de har klickat på och hur många som har skickat vidare brevet till kollegor så blir engagemanget för e-postmarknadsföring mycket större hos flera.
  • Dela med dig av rapporterna för era utskick. Ta med representanter för varje avdelning och ge dem delar av rapporten. Helt plötsligt så brukar säljare, kundansvariga och ordermottagare bli måna om att prata om nyhetsbrevet med sina kontakter – och prenumerantlistan växer.
  • Ansträng dig att hitta fördelar för flera avdelningar att vara engagerade i er e-postmarknadsföring. Varför inte låta dem vara med och göra egna inlägg – kanske göra ett eget mindre utskick?
  • Låt säljare vara med och se statistik för deras egna kontakter. Fundera på om det är möjligt att integrera e-postverktyget med ert säljstödsverktyg så att säljare kan följa sina kontakter bättre. Ju mer din e-postmarknadsföring utvecklas med transaktionsmeddelanden, nyhetsbrev, information om utbildningar och svar på informationsbeställningar via webben, desto fler avdelningar behöver vara inkopplade. Då ligger det i allas intresse att hitta sätt att nå nya prenumeranter och följa upp deras intressen.

När flera internt är involverade i utskicken så kommer förmodligen kvaliteten på innehållet att höjas. Det för det goda med sig att de som läser brevet i högre utsträckning kommer att tipsa sina vänner och kollegor om ert brev och på så sätt tillkommer ännu flera prenumeranter.

Gör det enkelt att anmäla sig

Ofta är den bästa resursen för att skaffa nya prenumeranter din hemsida. Men det är inte bara att lägga upp en knapp för en anmälan hur som helst. Nedan följer tio tips på hur du kan göra det mer tillgängligt och attraktivt för besökaren på din hemsida att anmäla sig.

1. Lägg anmälningsrutan så att man kan se den. Det kanske låter som en självklarhet, men ta ett par minuter och titta på ett antal hemsidor. Räkna alla sidor som har en knapp eller ruta för prenumeration som syns utan att du behöver scrolla på första sidan. Eller räkna de hemsidor som har anmälningsknapp för nyhetsbrevet på alla sina artikelsidor. ALLA! Det kommer förmodligen inte vara så många företag som tänkt på det.

Lägg en anmälningsknapp synligt högt upp på hemsidan (vissa menar att högt upp till höger ger flest e-postadresser) Testa olika placeringar för att hitta den mest optimala placeringen. Testa olika format på anmälningsknappen eller rutan för att lära er vad som attraherar flest. Tänk på helheten.

2. Visa er policy för hur ni hanterar adresser. Ingen vill att deras e-postadress ska vara tillgänglig för allt och alla. Som ny prenumerant vill man veta att ens integritet kommer att respekteras och att du är medveten om att e-postadressen är viktig. Visa er etiska policy som en tydlig länk i samband med anmälningen.

3. En prenumerant ska inte behöva få ett första nyhetsbrev för att förstå vad breven kommer att innehålla fortsättningsvis. Det är en god idé att berätta vad du tänker skicka för typ av information innan någon anmäler sig – kanske till och med visa exempel på tidigare nyhetsbrev. Då vet mottagaren precis vad hon har anmält sig till.

4. Effektiv och bra e-postmarknadsföring handlar om att möta de förväntningar som en prenumerant har. Berätta hur ofta du kommer skicka – du behöver inte ge ett exakt schema, men berätta om det handlar om dagliga utskick eller en gång i kvartalet. Kanske dina läsare till och med ska få välja själva hur ofta de vill ha brev från dig?

5. Sträva efter att få rätt adress. Det är få människor som bara har en enda e-postadress och du vill inte att ditt brev hamnar i en inkorg som inte öppnas så ofta. Fråga efter den primära eller huvudsakliga adressen. Du vill inte bara ha adressen som öppnas mest utan också den adress som din mottagare har under längst tid. Prova att fråga efter den primära adressen och se hur kvaliteten på e-postlistan förbättras.

6. Undvik ord som är tekniska eller bara används inom e-postmarknadsföring. Dina läsare kanske inte är e-postmarknadsförare eller webbdesigners och då måste du välja ord som alla kan förstå. Välj ord som är enkla och konkreta.

7. Sikta inte för högt i början, utan se anmälningstillfället som en möjlighet att få e-postadressen. Eventuellt också namn – men inte mer. Du vill inte skrämma iväg någon genom att fråga efter för mycket information alldeles för tidigt. I ett senare skede kan du fråga efter mer information tillsammans med en förklaring på vad den ska användas till.

8. Försök ha ett system som kan känna av om adressen är korrekt. Du vill inte ha adresser som är felstavade eller inte fullständiga som:

Sarah.wittbom@hotmial.com
Sarah.wittbom@hotmail.se
sarah@gmail

Om du fångar upp och visar den som skriver att det är fel med en gång så slipper du få felaktiga adresser i ditt system – och du får läsare som verkligen får dina brev. Om du har ett system som säger ifrån så kan den som skriver korrigera direkt. Har du inte den möjligheten, så be dina nya prenumeranter fylla i adressen två gånger.

9. Som med allt annat: testa! Du kanske inte håller med om alla punkter ovanför, men testa och se vad som ger resultat för er. Det fina med e-postmarknadsföring är att det är mätbart – men även om du kan se snabba effekter, så försök också att ha lite tålamod. Vissa förändringar behöver tid för att synas.

10. När du kommit så här långt så är det viktigt att du använder dig av ett e-postverktyg som hanterar information på ett säkert sätt. Hanterar leverantören era e-postlistor konfidentiellt? Vad händer om ni säger upp avtalet med leverantören? Får ni dra ut all information i form av demografisk data och statistik? När arbetet med att samla prenumeranter väl är i full gång så ska man vara trygg i vetskapen att all data lagras säkert.

E-postmarknadsföring ger mycket till en relativt liten insats. Men med tanke på vilken effekt e-post har så förtjänar det betydligt mer tid och investering för att utvecklas. För du vill väl ha flera prenumeranter? Och jag antar att du vill sälja mer?

Om vi nu går tillbaka till liknelsen med huset – visst är det väl trevligt att besöka någon som har en inbjudande entré? Du vill inte leta efter dörren eller gå genom tvättstugan eller grovköket. Entrén är ju det första intrycket och kan vara en bidragande orsak till att helhetsintrycket blir positivt.

Se till att era nyblivna prenumeranter känner att anmälningstillfället – vare sig det är genom hemsidan eller en personlig kontakt – känns tydligt, enkelt och positivt.