söndag, 21 mars 2010, 12:43
Rörlig bild i e-post – vara eller icke vara?
Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
Rörlig bild i e-post är en spännande möjlighet. Det är inte konstigt med tanke på YouTubes popularitet. Hur är det möjligt att ett klipp på en helt okänd Susan Boyle kan gå från 0 till 48 miljoner klick på mindre än två veckor? Och finns det en möjlighet att utnyttja kraften i det här mediet?
Allt eftersom vi får tillgång till allt större bandbredd och ägnar mer och mer tid åt Internet, så blir allt fler intresserade av att marknadsföra sig, kommunicera eller genomföra utbildningar med film.
Men hur passar det i e-post? Alla som arbetar med e-postmarknadsföring vet vilken utmaning det kan vara bara att få ett vanligt brev att se korrekt ut i olika e-postklienter. Så även om det kan vara en lockande tanke att få en filmsekvens att spela i samma stund som brevet öppnas eller att ha en banner med flera bilder som följer efter varandra kommer ju frågan direkt: fungerar det?
Våra tester i Hotmail/MSN, Yahoo, Gmail, Outlook 2002/2007, Telia webbmail, Entourage och Apple Mail visar att det inte är helt enkelt. Vi provade film i formatet Flash, eftersom det är det vanligaste på webben. Filmen spelades bara i Apple Mail och det var tack vare att bilderna inte var blockerade. När vi provade att lägga en film i Quicktime fick vi samma resultat.
När det inte fungerade – alltså i nästan alla klienter – så var breven helt vita och tomma. Slutsatsen är alltså att det inte är att rekommendera att lägga rörliga bilder som ska spelas utan en aktivering på något sätt.
Ett sätt att komma runt detta kan vara att lägga animerade GIF-bilder istället för flash.
Det fungerar i det flesta e-postklienter förutom Outlook 2007. I den klienten visas den första bilden du lagt i serien. Så väljer man att använda sig av animerade GIF-bilder så är det alltså viktigt att lägga lite extra tid och kraft på den första bilden.
Hur är det då med en iframe? Det är ganska logiskt att tänka att man löst problemet på detta sätt eftersom en iframe är som att klippa ut ett fönster i ett nyhetsbrev och i fönstret visa en webbsida med exempelvis en filmsekvens. Har vi löst problematiken då? Tyvärr så blir det samma resultat eftersom det fortfarande är e-postklienten som visar upp innehållet. Det är fortfarande e-postklientens villkor, ”webbkod” fungerar inte alltid i e-post, kort och gott.
Att få en film att spelas i ett mail är näst intill omöjligt. Så för dig återstår det att presentera ett filmklipp så attraktivt att mottagaren motiveras att klicka på bilden eller på länken.