Alla inlägg i kategorin ‘Mobil e-post’
torsdag, 16 augusti 2012, 14:25
Det finns tre punkter som är avgörande för att ett nyhetsbrev ska bli öppnat:
- Avsändarnamn
- Rubrik
- Ämnesrad
Men hur är det med tidpunkt? Tidpunkten ÄR en viktig ingrediens men kanske inte fullt så viktig som tidigare. Förr var den mest optimala tiden för ett nyhetsbrev att landa i inkorgen när mottagaren satt framför datorn. Idag bär vi med oss små telefoner hela tiden och under dagen finns många tillfällen att gå igenom sin mail.
Enligt en undersökning som Google och Ipsos genomfört är det 59% som surfar på sin mobil när de står i kö, 39% när de sitter på toaletten och 44% när de handlar. Allt detta är helt nya ”tidpunkter” som öppnar nya möjligheter för dig att få ditt brev öppnat och läst.
Hur många i Skandinavien läser då mailen i sin smartphone? Campign Monitor, ett globalt e-postverktyg tog ut siffror bara för skandinavien när vi bad dem.
Så här såg det ut:
Dessa siffror fick vi i november 2011 och jag gissar att de har ökat sedan dess och att det snarare är kring 30% som idag läser sina mail i iPhone, Android och iPad tillsammans.
Det finns ett par saker som vi behöver bli bättre på när det gäller att underlätta för mottagaren att läsa och klicka sig vidare till hemsidan. Majoriteten smartphonesläsare vill inte ha mycket text i de nyhetsbrev de läser i mobilen. Liten text med små länktexter upplevs som en frustration när mottagaren faktiskt vill klicka sig vidare till hemsidan. Nedan följer en kort punktlista med saker ni ska gå igenom för att optimera era nyhetsbrev för läsning i en smartphone.
- Ha teckenstorlek på minst 12 punkter (personligen tycker jag minst 13 punkter).
- Tänk igenom navigationen så att det är enkelt att komma vidare i brevet.
- Ha inte ett brev bredare än 600 pixlar (personligen tycker jag att brevet ska vara runt 500-540 pixlar)
- Gör länktexterna större, lägg gärna till en ikon så det är lätt att träffa ytan (personligen tycker jag att man ska undvika att spränga in många länktexter i en brödtext)
- Vid länkar nära kanten, öka träffytan (råd för Microsoft-telefoner).
- Formulera länkar så mottagaren förstår vad om händer när de klickar på länken.
- Förenkla formulär i appar, det är en frustration att fylla i allt för många fält på en mindre enhet. Vill du ha nya prenumeranter genom ett app-formulär så be om bara e-postadress och namn. Vill du ha mer information så be om det i ett annat steg.
- Tala om det viktigaste först i er rubrik. Vissa smartphones klipper av rubriken redan efter 30 tecken.
- Försök att ha breven i en spalt särskilt för alla Android-enheter. I tester så funkar alltid en kolumnsbrev med stor text bäst i alla Andriod-telefoner.
Det är svårt att styra allt med pixelperfektion när det kommer till nyhetsbrev och mobilen men testa i olika enheter innan du skickar. Sträva efter att brevet alltid ska vara läsbart. Låter detta krångligt och jobbigt? Det hoppas jag inte, för det finns så mycket bra att hämta på det här området särskilt om du vill sälja produkter via dina nyhetsbrev.
Efter arbetet med att sätta ihop eDokumentären om Monterosa och den mobila revolutionen så är jag mycket positiv till mail i smartphones. Flera företag har upptäckt att en bottennavigering i nyhetsbrev som läses i smartphones genererar en hel del försäljning när det ligger som boxar eller tydliga knappar. Bloomingdales testade just bottennavigering med boxar i slutet på nyhetsbreven. 30% av försäljningen via e-post kom just från dessa boxar. Vi har såna möjligheter i den här lilla handdatorn vi behöver bara lära oss hur vi anpassar mailen. Glöm inte att testa era utskick även i mobilen innan ni skickar skarpt. Här finns det försäljning att hämta bara det är logiskt och enkelt!
söndag, 21 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
E-post i mobilen har varit relativt sällsynt och har först på senare tid börjat få en större spridning.
Mobil e-post har inte varit någon kanal för e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev och andra grafiska utskick. Dels för att det varit dyrt att ladda ner tunga brev med grafik och bilder och dels för att det i många fall inte funnits stöd för annat än rena textmail i mobilen.
De små mobilskärmarna har inte heller varit särskilt bra att läsa nyhetsbrev på.
Men spelreglerna har vänt den senaste tiden och allt pekar på att det kommer att fortsätta i denna riktning. De snabbare 3G-näten och kostnadspaket med fasta avgifter för internetuppkoppling är några av anledningarna till att internetanvändningen för mobiler kommer att öka. Många mobiltelefoner börjar likna rena handdatorer och möjligheten att koppla upp sig på WiFi-nät blir också vanligare. Andra dragkrafter är alla populära program som nu blir möjliga att använda mobilt, som MSN, Facebook, Twitter och Spotify.
Apples iPhone är ett bra exempel på hur mobil e-post kan fungera precis som vanlig e-post. E-postklienten Mail är nämligen identisk på datorn och på mobilen. Webbläsaren Safari är också densamma, vilket ökar tillgängligheten till webbmail.
Men iPhone är bara en liten del av en växande skaran ”smarta telefoner” som rent funktionsmässigt börjar mäta sig med en fullstor dator. Googles mobila operativsystem Android och Microsofts Windows Mobile erbjuder liknande möjligheter.
Små bärbara datorer, så kallade netbooks, ökar också i popularitet – ytterligare ett tecken på att fler och fler vill vara uppkopplade mobilt.
Om du ska anpassa ett nyhetsbrev efter så många mobiltelefoner som möjligt bör du ha en länk i toppen på nyhetsbrevet, som länkar till en helt separat, förenklad version av nyhetsbrevet. En mobil version av nyhetsbrevet, helt enkelt. Den här versionen bör du formge som en enda smal spalt, där text och bilder kommer efter vartannat. Många hemsidor har idag mobila versioner som automatiskt känner av när du som besökare surfar från en telefon och då skickar dig till en mobil version av hemsidan. De nyhetsbrev du skickar idag har däremot har inte denna möjlighet. Du måste alltså se till att mottagaren själv klickar sig vidare till en mobil version av nyhetsbrevet.
Detta kräver såklart dubbelt arbete från din sida. Du som skapar nyhetsbrevet måste skapa två versioner, en för datorn och en för mobiltelefonen. Men inom en snar framtid blir det sannolikt enklare. Då kommer det att räcka med att du skapar ett smalt brev, runt 500 pixlar i bredd, som är anpassat för både datorskärmen och skärmen på en mobil.
Vi är inte riktigt där än – men den mobila utvecklingen går snabbt. För som sagt, många av dagens smarta mobiltelefoner klarar redan av att visa upp fullstora nyhetsbrev.
Skulle man då kunna vänta sig samma respons på ett nyhetsbrevsutskick till en grupp mottagare man vet läser sin e-post i mobilen? Förmodligen inte, och förmodligen kommer responsen aldrig riktigt att komma i närheten. Idag sparar många de tyngre mailen tills de kommer hem eller till kontoret och sitter framför en dator. Men förutsättningarna för nyhetsbrev och andra marknadsförande e-postutskick ökar tack vare ny teknik och kommer att fortsätta öka.
Så här ser Apsis nyhetsbrev ut i Mail på datorn och Mail på iPhone:
lördag, 20 mars 2010, 12:43
Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
I en tidigare artikel berättade vi lite om hur e-post för mobila läsare är på framfart och att framtiden bådar väl på denna front. I denna artikel går vi in på detaljer och ger lite konkreta tips på vad du kan förbättra i dina e-postutskick för mobila mottagare.
Följande råd är inga generella råd för nyhetsbrev utan mer riktiat åt dig som skickar till många eller enbart mobila mottagare.
Ämnesrad
Om mottagarna är mobila mottagare har de mindre utrymme för ämnesraden. Här är det extra viktigt att den verkligen är kort och koncis. Långa ämnesrader riskerar klippas av.
Preheader
En preheader i e-posttermer är den textrad som ligger först i ett mail, innan sidhuvudet. Det är vanligt att det står något i stil med ”klicka här om detta mail ser konstigt ut”. Det är egentligen en konstig idé att överhuvudtaget inleda ett meddelande med att det kan tänkas vara fel på det. Och på en mobilskärm som är ganska liten syns den här första raden dessutom extra tydligt. I en del e-postklienter, även mobila, syns preheadern direkt efter ämnesraden. Direkt i inboxen, innan brevet öppnats. Det är därför viktigt att preheadern först berättar vad brevet innehåller och sedan berättar var man ska klicka om det ser konstigt ut. Annars kan textraden se ut så här i inboxen:
Bildblockering
Bildblockering följer med e-postklienterna även i mobilen. Det är kanske mindre vanligt, men inställningen finns. Som alltid, skriv ut ALT-texter för alla bilder och undvik att inleda ett mail med en gigantisk bild. På en mobilskärm upplevs text och texlänkar som enklare att hantera. Grafik har inte lika stor effekt som på en stor skärm. Framförallt grafik i form av bildknappar och ikoner blir lätt otydliga.
Layout
Utseendet är viktigt och vi har skrivit en separat artikel om detta. Läs gärna artikeln Nyhetsbrev för mobila läsare.
Textversion
Eftersom stödet för HTML-brev är betydligt sämre på mobiltelefoner är det också extra viktigt att ha med en textversion av mailet. Om du missar detta kan vissa mottagare få skärmen full med enbart HTML-kod.
Efter klicket
När du väl anpassat ditt e-postutskick efter mobila mottagare är det naturligt att du skickar dem till en mobilvänlig sida på webben. Det kan vara en god idé att testa hemsidan i mobilen och kanske överväga att utforma en förenklad mobilversion om den är väldigt bred och tung.
En mobil hemsida är inget märkvärdigt utan kan vara en vanlig förenklad webbsida utformad för en smal skärm. Alternativt använder du en annan CSS (formatmall) och talar om för webbläsaren att visa sidan annorlunda. Det finns sedan enkla gratislösningar som automatiskt känner av och skickar mobila surfare till denna sida.
Exempel:
http://detectmobilebrowsers.mobi/
SMS-utskick
Det absolut viktigaste med SMS-utskick är att hålla ordning på utskickslistan och att vara relevant. Det finns inget så irriterande som när någon fortsätter skicka SMS-reklam dagligen när man bett dem att sluta. Och får man SMS av den typen jag själv fått senaste tiden undrar man först om det är ett skämt. Jag bor i Malmö och har varken bil eller körkort. Och jag får med jämna mellanrum den här sortens SMS skickat till mig:
tisdag, 2 mars 2010, 15:06
Enligt en global studie från Fingerprint så har IPhone 4% av marknadsandelarna för e-postklienter. Gmail har 5%. Det betyder att IPhone kommer på delad sjätte plats tillsammans med Apple mail (om man räknar med ”övriga”). På första plats ligger Outlook, inte helt oväntat men att det är så många som 34% som använder 2003 års version eller tidigare var en överraskning. Bara 7% har Outlook 2007. Underökningen är gjord på 250 000 000 mottagare.
Här är länken.
Men hur många har då ”smartphones” vår del av världen. Enligt The Phone House så blir begreppet en aning luddigt eftersom vi har läst mail och surfat även innan IPhone och liknande mobiler kom. Men enligt GFK Sverige så står ”smartphones” för 15% av marknaden. MEN då är inte IPhone medräknat så det är fler % som ska adderas.
(Tack Clint Fischerström på The Phone House)
Lite global statistik på detta ser ut så här
Det är alltså hög tid att tänka genom hur anpassade våra brev är för att läsas i mobilen. Vi använder tex en IPhone ofta när vi har så kallad ”dödtid”. Vi väntar på bussen, vår tid hos tandläkaren eller innan vi somnar. Det är ett jättebra tillfälle att läsa bra segmenterade nyhetsbrev!