söndag, 21 mars 2010, 12:43

Nyhetsbrev för mobila läsare

Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

E-post i mobilen har varit relativt sällsynt och har först på senare tid börjat få en större spridning.

Mobil e-post har inte varit någon kanal för e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev och andra grafiska utskick. Dels för att det varit dyrt att ladda ner tunga brev med grafik och bilder och dels för att det i många fall inte funnits stöd för annat än rena textmail i mobilen.

De små mobilskärmarna har inte heller varit särskilt bra att läsa nyhetsbrev på.

Men spelreglerna har vänt den senaste tiden och allt pekar på att det kommer att fortsätta i denna riktning. De snabbare 3G-näten och kostnadspaket med fasta avgifter för internetuppkoppling är några av anledningarna till att internetanvändningen för mobiler kommer att öka. Många mobiltelefoner börjar likna rena handdatorer och möjligheten att koppla upp sig på WiFi-nät blir också vanligare. Andra dragkrafter är alla populära program som nu blir möjliga att använda mobilt, som MSN, Facebook, Twitter och Spotify.

Apples iPhone är ett bra exempel på hur mobil e-post kan fungera precis som vanlig e-post. E-postklienten Mail är nämligen identisk på datorn och på mobilen. Webbläsaren Safari är också densamma, vilket ökar tillgängligheten till webbmail.

Men iPhone är bara en liten del av en växande skaran ”smarta telefoner” som rent funktionsmässigt börjar mäta sig med en fullstor dator. Googles mobila operativsystem Android och Microsofts Windows Mobile erbjuder liknande möjligheter.

Små bärbara datorer, så kallade netbooks, ökar också i popularitet – ytterligare ett tecken på att fler och fler vill vara uppkopplade mobilt.

Om du ska anpassa ett nyhetsbrev efter så många mobiltelefoner som möjligt bör du ha en länk i toppen på nyhetsbrevet, som länkar till en helt separat, förenklad version av nyhetsbrevet. En mobil version av nyhetsbrevet, helt enkelt. Den här versionen bör du formge som en enda smal spalt, där text och bilder kommer efter vartannat. Många hemsidor har idag mobila versioner som automatiskt känner av när du som besökare surfar från en telefon och då skickar dig till en mobil version av hemsidan. De nyhetsbrev du skickar idag har däremot har inte denna möjlighet. Du måste alltså se till att mottagaren själv klickar sig vidare till en mobil version av nyhetsbrevet.

Detta kräver såklart dubbelt arbete från din sida. Du som skapar nyhetsbrevet måste skapa två versioner, en för datorn och en för mobiltelefonen. Men inom en snar framtid blir det sannolikt enklare. Då kommer det att räcka med att du skapar ett smalt brev, runt 500 pixlar i bredd, som är anpassat för både datorskärmen och skärmen på en mobil.

Vi är inte riktigt där än – men den mobila utvecklingen går snabbt. För som sagt, många av dagens smarta mobiltelefoner klarar redan av att visa upp fullstora nyhetsbrev.

Skulle man då kunna vänta sig samma respons på ett nyhetsbrevsutskick till en grupp mottagare man vet läser sin e-post i mobilen? Förmodligen inte, och förmodligen kommer responsen aldrig riktigt att komma i närheten. Idag sparar många de tyngre mailen tills de kommer hem eller till kontoret och sitter framför en dator. Men förutsättningarna för nyhetsbrev och andra marknadsförande e-postutskick ökar tack vare ny teknik och kommer att fortsätta öka.

Så här ser Apsis nyhetsbrev ut i Mail på datorn och Mail på iPhone: