söndag, 21 mars 2010, 12:43

När e-post och webb drar åt samma håll

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

Nyhetsbrevets viktigaste funktion är att dra in mottagarna till hemsidan. Vi vill lägga det mest aptitretande i våra brev så att mottagarna vill klicka på en länk för att besöka webben. Det är viktigt att läsaren faktiskt känner igen sig i den grafiska profilen men också i innehållet i det som skickas ut via e-post. Är det inte rätt att skicka en förenklad hemsida då?

Det kan vara svårt att hitta rätt balans när det gäller att synkronisera webb och e-postutskick. När ska man tänka likadant och när ska man inte göra samma sak i e-post som på webb?

När det gäller att lära känna sina mottagare av e-post så är besökstatistiken från webben ett bra sätt. Vilka tider har vi flest besök på webben? Prova att skicka ett nyhetsbrev just före den tiden. Då är säkert dina läsare mottagliga för information från er. Vad läser de för artiklar eller information på webben? Prova att ha den mest uppmärksammade informationen från webben även i ett nyhetsbrev.

Kom ihåg att nyhetsbrevet fyller samma syfte för hemsidan som en trailer gör för en film, det vill säga locka läsarna till besök på webben. När det gäller utseendet på webben och e-postutskicken så kan det inte se likadant ut. Dels för att vi tekniskt är betydligt mer begränsade i e-postklienter än vad vi är i en webbläsare. Skuggningar, animeringar och bakgrundsbilder är svåra att få rätt – eller så ställer de till utseendet på brevet rejält. Brevet ska därför vara enkelt utformat för att det tekniskt inte ska ge problem. Det är faktiskt också ett argument när det gäller hur mottagaren vill ha sina brev.

För att förstå tanken så brukar vi likna det vid att man reagerar olika om man blir uppsökt för att få information eller jämför det med att du söker upp någon för att berätta om något du anser är viktigt. I den ena rollen är du passiv och i den andra är du aktiv.

När du söker upp någon för att berätta så måste du vara lite mer lyhörd och försiktig. Du kan helt enkelt inte närma dig någon och överösa honom eller henne med det du vill säga.

En hemsida innehåller mycket information och det är ofta många olika grafiska element som pockar på uppmärksamheten. Det är ok, eftersom besökaren har gjort ett aktivt val just då för att besöka hemsidan. Men när du besöker någon i deras inkorg – förmodligen på en tidpunkt när mottagaren inte förväntar det – så måste brevet vara en smula försiktigare och enklare för att mottagaren inte ska känna sig attackerad.

Alltså: dra nytta av webbstatistiken för att optimera era e-postutskick, men uttryck er betydligt enklare än vad ni gör på hemsidan. Servera mottagaren det bästa från hemsidan så att de fortsätter att besöka ert skyltfönster. Men välj inte det som du tycker är det bästa, utan det som mottagaren har visat att han eller hon vill ha.