lördag, 20 mars 2010, 12:43
Bättre design för mobil e-post
Den här artikeln författades av Christopher Månsson för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.
I en tidigare artikel berättade vi lite om hur e-post för mobila läsare är på framfart och att framtiden bådar väl på denna front. I denna artikel går vi in på detaljer och ger lite konkreta tips på vad du kan förbättra i dina e-postutskick för mobila mottagare.
Följande råd är inga generella råd för nyhetsbrev utan mer riktiat åt dig som skickar till många eller enbart mobila mottagare.
Ämnesrad
Om mottagarna är mobila mottagare har de mindre utrymme för ämnesraden. Här är det extra viktigt att den verkligen är kort och koncis. Långa ämnesrader riskerar klippas av.
Preheader
En preheader i e-posttermer är den textrad som ligger först i ett mail, innan sidhuvudet. Det är vanligt att det står något i stil med ”klicka här om detta mail ser konstigt ut”. Det är egentligen en konstig idé att överhuvudtaget inleda ett meddelande med att det kan tänkas vara fel på det. Och på en mobilskärm som är ganska liten syns den här första raden dessutom extra tydligt. I en del e-postklienter, även mobila, syns preheadern direkt efter ämnesraden. Direkt i inboxen, innan brevet öppnats. Det är därför viktigt att preheadern först berättar vad brevet innehåller och sedan berättar var man ska klicka om det ser konstigt ut. Annars kan textraden se ut så här i inboxen:
Bildblockering
Bildblockering följer med e-postklienterna även i mobilen. Det är kanske mindre vanligt, men inställningen finns. Som alltid, skriv ut ALT-texter för alla bilder och undvik att inleda ett mail med en gigantisk bild. På en mobilskärm upplevs text och texlänkar som enklare att hantera. Grafik har inte lika stor effekt som på en stor skärm. Framförallt grafik i form av bildknappar och ikoner blir lätt otydliga.
Layout
Utseendet är viktigt och vi har skrivit en separat artikel om detta. Läs gärna artikeln Nyhetsbrev för mobila läsare.
Textversion
Eftersom stödet för HTML-brev är betydligt sämre på mobiltelefoner är det också extra viktigt att ha med en textversion av mailet. Om du missar detta kan vissa mottagare få skärmen full med enbart HTML-kod.
Efter klicket
När du väl anpassat ditt e-postutskick efter mobila mottagare är det naturligt att du skickar dem till en mobilvänlig sida på webben. Det kan vara en god idé att testa hemsidan i mobilen och kanske överväga att utforma en förenklad mobilversion om den är väldigt bred och tung.
En mobil hemsida är inget märkvärdigt utan kan vara en vanlig förenklad webbsida utformad för en smal skärm. Alternativt använder du en annan CSS (formatmall) och talar om för webbläsaren att visa sidan annorlunda. Det finns sedan enkla gratislösningar som automatiskt känner av och skickar mobila surfare till denna sida.
Exempel:
http://detectmobilebrowsers.mobi/
SMS-utskick
Det absolut viktigaste med SMS-utskick är att hålla ordning på utskickslistan och att vara relevant. Det finns inget så irriterande som när någon fortsätter skicka SMS-reklam dagligen när man bett dem att sluta. Och får man SMS av den typen jag själv fått senaste tiden undrar man först om det är ett skämt. Jag bor i Malmö och har varken bil eller körkort. Och jag får med jämna mellanrum den här sortens SMS skickat till mig: