torsdag, 25 februari 2010, 10:52

Design av e-postutskick

Många som läser bloggen är intresserade av exempel på nyhetsbrev, så jag tänkte visa ett eget, mer detaljerat sådant.

Jag satte nyligen ihop e-postmallar för ett par olika e-postutskick till Wipcore och tänkte berätta lite om hur jag gick tillväga. Hur jag tänker när jag formger ett e-postutskick för att det ska vara optimalt för e-postklienter och e-postmottagare.

Jag går inte in på hur jag skriver HTML för e-post, det får bli i ett senare inlägg, jag koncentrerar det här inlägget på formen.

Wipcores grafiska profil på webben är enkel och tydlig. De har tre snarlika profiler beroende på vilken produkt de presenterar, där de använder sig av tre olika profilfärger och randiga bakgrunder i grått.

De här tre olika profilerna ska jag använda i respektive e-postutskick så att mottagaren direkt känner igen sig.

Profilerna för e-postutsicken blir så här:

Till skillnad från webben, där vi har flera sidor på oss att presentera alla grafiska element i en profil, har vi i ett e-postutksick ”en enda sida”. Det är viktigt att vara extra tydlig. Men utan att man trycker in alla grafiska element bara för sakens skull. Då blir det lätt rörigt.

Men det är också ganska vanligt att ett typiskt nyhetsbrev kan kännas trist och allmänt, rent utseendemässigt, om man är för försiktig. Det gäller att hitta rätt balans.

I Wipcores brev förstärker jag de tre profilfärgerna genom att lägga bilderna lätt tonade i respektive färg. Det skapar en enhetlig känsla i breven men skiljer dem samtidigt från varandra så att det tydligt framgår att det är olika brev. De två stora breven hade i det här fallet annars blivit för lika varandra.

För att förstärka brevkänslan undviker jag att packa ihop innehållet för mycket. Mycket luft och breda marginalar fungerar bra. Att rama in brevet så att det verkligen blir ett brev och inte en hemsida, fungerar också bra. Ett annat sätt att undvika hemsideutseende är att undvika spalter. Ett brev där innehållet ligger i en enda bred spalt tycker jag i de flesta fall fungerar bäst.

När jag designar innehåll för datorskärmen, vare sig det är hemsidor, webbapplikationer eller e-postutskick brukar jag jobba mot att uppfylla tre krav. Det ska kännas enkelt, kontrastrikt och enhetligt. När jag tycker dessa tre element framgår balanserar och finslipar jag i efterhand genom att antingen tona ner/skala av eller förstärka/bygga på.

Bra design i mina ögon är inte alltid lika med häftig grafik och starka färger och i dagens mediebrus är det allt oftare det enkla som sticker ut.

Börjar man enkelt och sparsmakat med e-postutskicken riskerar de inte att förknippas med allmänna reklamutskick eller spam.

Vad gäller textinnehållet så gör man rätt i att även hålla detta väldigt nedskalat och enkelt. Små, korta textstycken som snabbt tar läsaren vidare till hemsidan är att rekommendera.

En annan anledning att hålla en enkel stil vid just e-postutskick är bildblockering. Dagens e-postklienter har som standardbeteende att blockera bilder. Baserar du hela ditt utskick på tung grafik ser det ganska taskigt ut och uppmuntrar kanske inte mottagaren att ens bry sig om att ladda bilderna. Allt som påminner om tung grafik, flash och animationer förknippar många internetanvändare med en långsammare upplevelse och kan vara en direkt avskräckande faktor.

Wipcores fyra brev blev efter ett par timmars design och HTML-kod så här:

Om du är intresserad av allt kring e-handel, anmäl dig gärna till Wipcores kunskapsbrev på www.wipcore.se.