fredag, 17 september 2010, 00:03
Gör rätt med avregistreringslänkar i nyhetsbrev
Jag jobbar bland annat med e-postdesign och har designat ett antal e-postutskick de senaste fyra åren. När jag designar mina brev har jag ett par grundläggande punkter som jag brukar gå efter. Många av punkterna har för mig blivit obligatoriska och jag vill framförallt nämna en sådan punkt här – och det är avregistreringslänken. Det blir mer och mer tvunget att man måste ha en sådan. Fler och fler e-postleverantörer kräver att det finns en avregistreringslänk i e-postutskicken för att de ska få lov att gå iväg. E-postverktyget har alltså en kontroll som går igenom koden och kontrollerar att det finns en giltig avregistreringslänk i denna. Det här tycker jag är bra. Det är till och med så att en del e-postleverantörer nu kräver att det finns en så kallad ”direkt avregistreringslänk” i alla utskick. Du får alltså inte, i dessa fallen, ha en avregistrerigslänk som går till ett avregistreringsformulär på webben. Länken som ligger i brevet måste verkligen avsluta prenumerationen. Det här tycker jag såklart är ännu bättre. Jag gillar vart utveckligen är på väg.
Tänk om alla e-postklienter hade haft en länkkontroll för HTML-brev. Låt oss säga att mailklienten kunde lista ut om det saknas en avregistreringslänk, och om den saknas, markera brevet som ”misstänksamt”.
Idén är ganska enkel och inte omöjlig, jag tror det skulle kunna minska antalet spam i inkorgen betydligt. Det går att uppnå till en viss del genom att bygga egna filter. Många av Googles senaste uppdateringar till Gmail, priority inbox till exempel, bevisar att e-postklienter fortfarande kan bli mycket mer än vad de är idag. Hela ansvaret med en spamkontroll ligger inte på e-postleverantörerna. Lika stort ansvar ligger hos utvecklarna av e-postklienter och spamfilter.
Även om vissa e-postleverantörer främjar obeställda reklamutskick via e-post finns det säkerligen också fall där e-postleverantörerna får ta mycket skit när de egentligen inte kan göra mycket åt saken. Spammare och marknadsförare som kör med fula tricks kan vara svåra att upptäcka. Men det är här e-postklienter och spamfilter ska ta vid. Tar man emot e-post på en stenåldersklient, är det däremot kört. Det är också, lite grand, upp till användaren att haka på ny teknik och inte klamra sig fast vid gammalt skräp.
Jag vill inte skryta om min e-postklient, den är inte märkvärdig på något sätt alls, men den släpper inte igenom många spammeddelanden. Jag har fått fyra eller fem spammedelanden i inkorgen i år. Resterande spam som lyckades ta sig igenom var obeställda svenska nyhetsbrev utan avregistreringslänkar. Dessa brev kom faktiskt inte från svenska e-postleverantörer utan från små svenska webbhotell med e-postutskicksfunktioner, som gärna vill tro att de vet vad de sysslar med. Min e-postklient heter förresten Gmail.
Till alla som frågar mig om var man bör lägga avregistreringslänken i ett nyhetsbrev säger jag alltid högt upp. Och glöm avregistreringsformulär. De kommer ni inte få lov att använda särskilt länge till. Det är en direkt avregistreringslänk som gäller i morgon. Ska man kunna ändra sin prenumeration ska detta ligga på en annan länk. Kombinera inte avregistreringslänk med länken för att ändra prenumeration. Det skapar irritation.
Om vi nu måste ha en avregistreringslänk men tycker att det är trist kan vi göra som den här killen. Vi kan få den att knappt synas genom att att göra den blå och lägga den i en blå ruta…
Skämt och sido, gör inte så här! Det är så lågt!
Visserligen har han lagt en avregistreringslänk en gång till, längst ner, under brevet. Men det är till min förvåning exakt samma länk som den ovan och länken visar sig vara en kombinerad länk. En länk som tar dig vidare till en sida där du måste göra rätt val innan du kan ta dig ur prenumerationen. Det här är inte optimalt på något sätt alls. Ytterligare en länk/knapp som bekräftar avregistreringen är allt som borde dyka upp.
Här är ett lurigt exempel till. Man har varit väldigt noga med att göra de flesta länkar blåa och röda. Men avregistreringslänken i sidfoten är vit precis som texten och den är inte understruken. Man ser inte vad som är text och vad som är länk. Det här företaget tycker nog att avregistreringslänken är en tråkig länk men det irriterar mottagaren som får leta ett tag för att hitta den. Det här är dåligt.
Vill någon inte ha ditt brev ska de verkligen inte behöva få det. Tänk om du skulle tröttna på att läsa den här bloggen. Hur hade det känts om jag gömde stängknappen på webbläsarfönstret och sedan låste tangentbordskommandot för att stänga fönstret? Hade det känts bra? Förmodligen inte.
Varför har man då fått för sig att dessa fula tricks är ok i ett e-postfönster? Det förvånar mig att det är stora, respekterade företag som ofta gömmer avregistreringslänken.
Här är ett amerikanskt exempel till och återigen ligger länken längst ner. Detta är från What Counts, en ledande teknikinnovatör inom e-post.
I Wipcores kunskapsbrev ligger avregistreringslänken högst upp. Men det är också jag och Sarah som har gjort brevet.
I vårt eget (fortfarande kommande) e-brev illustrerar vi till och med avregistreringslänken med en papperskorg. Eftersom vi nu går på så hårt med detta, vill jag bara visa vad vi tänkte prova. Det är aldrig fel att vara övertydlig. Jag lovar att återkomma med en analys av vår lilla papperskorg längre fram.