måndag, 1 februari 2010, 20:14
Preheaders och e-postmarknadsföring
Jag har bloggat kortfattat tidigare om vad en preheader är för något, men tänkte visa lite fler exempel varför vi bör ha den i åtanke när vi optimerar våra utskick.
Preheader brukar man kalla den textrad som kommer först i ett e-postutskick. De flesta har något slags sidhuvud i sitt utsick med en länk ovanför som säger något i stil med ”klicka här om du inte kan läsa detta mail” eller ”läs webbversionen av detta mail”.
Ett typsikt sidhuvud med länk till webbversion kan se ut så här:
Om en sådan länk är det första du har i ditt utskick, är detta din preheader. Men det är ingen bra preheader. Skjut den här länken åt sidan och gör plats för ett meddelande istället.
Exempel:
Vi säger att vi ska skicka ett e-brev för I love e-mail där vi pratar om etisk e-postmarknadsföring. Det här kan vi enkelt förmedla via ämnesraden. Alla kommer att se detta innan de öppnar mailet. Men vi har även en omfattande del som handlar om preheaders vilket vi inte vill att någon ska gå miste om. Vi vill inte riskera att någon slänger e-brevet för att de tror att det uteslutande handlar om etisk e-postmarknadsföring, om det här nu inte intresserar dem.
Då utnyttjar vi vår preheader. Vi skriver meddelandet ”Lär dig allt om preheaders” helt enkelt.
Preheadern skulle istället kunna se ut så här:
Anledningen till varför vi väljer att göra detta är för att den text som ligger först i ett mail, dvs i preheadern, syns direkt i vissa kända e-postklienter. Vissa e-postklienter förhandsgranskar alltså den första biten på mailet och visar den direkt efter ämnesraden i inkorgen.
Kolla exempelvis på inkorgen i Gmail:
Eller inkorgen på en iPhone:
Väldigt smart, eller hur? Det blir som en extra ämnesrad. Och det här kan vi utnyttja till egentligen vad som helst. Funderar man en stund kommer man säkert på en hel del.
Exempel:
Vi vill göra ett trevligt utsick i formen av ett vykort. Men vi kan helt enkelt inte ha med någon text, utan måste lägga kortet som en enda stor bild.
Hur ser det egentligen ut när mottagaren öppnar mailet. Jo, förmodligen är bilden blockerad, vilket de flesta idag har som standardbeteende i sin e-postklient.
I det här fallet, innan mottagaren har bestämt sig för att ladda ner bilden, har denne ingen aning om vad mailet handlar om. Bortsett från att vi kanske nämner det i ämnesraden. Eller hur?
Men lägger vi dit samma textmeddelande i preheadern, som ligger i bilden, framgår det tydligare vad mottagare kan förvänta sig genom att ladda ner bilden.
Vill vi sedan gardera oss använder vi ett ALT-attribut på bilden, som syns när bilden är blockerad. ALT-attribut fungerar inte i alla e-postklienter men är klart värt att alltid ha med ändå.
Preheadern kan verka vara en betydelselös liten detalj. Men den kan ha avgörande betydelse, och kan användas i flera syften. Det är en viktig detalj som absolut bör få en plats i vårt designtänk oavsett vilken typ av e-postutskick vi gör.
Designonline.se, för att nämna ett verkligt exempel, använder sin preheader som en fortsättning på ämnesraden och informerar om att det just nu är fri frakt vid köp över 499kr. Man ger direkt den intresserade ytterligare en anledning till att handla just nu, förutom de 20-70% rabatt man flaggar med i ämnesraden.