onsdag, 13 april 2011, 08:56

Fem frågor om e-post: Evelina Ander

Evelina Ander Vi tänkte fortsättningsvis lyfta fram er e-postmarknadsförare här på bloggen för att ni alla ska kunna ta del av varandras erfarenheter, tips och tankar. Först ut är Evelina Ander som har svarat på fem frågor om sitt arbete med e-post. Evelina beskriver sig själv så här:

Jag är ansvarig för e-postmarknadsföring, sociala medier och PR i Norden på nätresebyrån MrJet/ebookers. Tycker kommunikation online är skithäftigt och är lite besatt av nyhetsbrevsstatistik. Bloggar på bokbloggen Bokcirkus! (bokcirkus.blogspot.com), hänger på twitter och försöker emellanåt att bli bättre på att fotografera. Och gillar att resa, så klart.

Och så till frågorna:

1. Vad skickar ni för nyhetsbrev och vad är syftet?

Utöver transaktionsmeddelanden och massutskick, alltså ett nyhetsbrev med samma innehåll till alla i vår prenumerantdatabas, implementerar vi just nu olika typer av nyhetsbrev som i mycket större grad kommer att vara personanpassade. Syftet med våra nyhetsbrev är främst att stödja försäljningen av våra produkter (flyg, hotell, paketresor och hyrbilar) genom olika typer av erbjudanden, aktiviteter och information.

2. Vilket e-postverktyg använder ni och hur upplever du det?

Hela vår organisation i Europa kommer inom kort att börja använda oss av Responsys. I norden har vi i många år använt oss av Apsis och är nöjda, inte minst för att det är väldigt användarvänligt verktyg, men Responsys kommer att ge oss större tekniska möjligheter att utöka och förbättra vår e-postmarknadsföring.

3. Testar/ändrar ni saker i utskicken och vilka förändringar har isåfall gjort störst skillnad?

Ja, vi gör många AB-tester. Vi har testat allt från ämnesrader, utskickstider, avsändarnamn, innehåll och landingssidor. Det som gett allra störst effekt är tester av ämnesraden. Det är lätt att stirra sig blind på vilken ämnesrad som ger högst öppningsgrad, men vi har som sagt alltid haft försäljning som den viktigaste mätpunkten för framgång vilket i slutändan har visat att den ämnesrad med störst öppningsgrad inte alltid genererat den bästa försäljningen.

4. Vem är era mottagare och hur ser statistiken/trenden ut bland dessa?

Mottagarna av våra nyhetsbrev är till största del befintliga kunder. Statistiken och trenden följer det allmänna mönstret kring hur man bokar resor, t ex är aktiviteten alltid högst i början av varje år för att därefter planas ut med viss förhöjd aktivitet innan och efter sommaren.

5. Vad tror du om e-post och nyhetsbrev som marknadsföringskanal i er bransch de närmaste åren?

Min allmänna uppfattning är att e-postmarknadsföring är en underskattad kanal. Nyhetsbrev är ett kostnadseffektivt verktyg om det används på rätt sätt. Jag ser ganska stora likheter med hur sociala medier behandlas, att man ofta glömmer bort att det inte bara handlar om att skicka ut nyhetsbrev eller finnas på Facebook, utan nyckeln till framgång är lika mycket grundligt arbete med innehåll och teknik i samspel. Det kostar alltså ofta väldigt lite att använda dessa kanaler, men det betyder samtidigt att man måste lägga mer tid och resurser på att skapa relevant innehåll. Jag tror att vi kommer att se mer och mer anpassad e-postmarknadsföring inom resebranschen (och förhoppningsvis även andra branscher…) i takt med att nyhetsbrev i allt större grad kopplas ihop med CRM-system och sociala medier. Fokus kommer att skifta från att skicka ut företagens budskap till alla när det passar företagen till att förmedla den information som den individuella resenären behöver vid rätt tidpunkt och via rätt kanal.

Vi tackar Evelina så hemkst mycket för svaren!

Jobbar du själv med e-postmarknadsföring eller e-postutskick av något slag och skulle vilja dela med dig av något, får du gärna höra av dig till oss. Maila oss isåfall på info@iloveemail.se.