onsdag, 27 oktober 2010, 22:54
Bilder och e-post
Många e-postmarknadsförare skickar fortfarande nyhetsbrev med enbart stora bilder. Detta är inte bra, men jag är säker på att det finns flera förklarliga anledningar. E-postleverantörer som levererar tjänster för e-postutskick saknar kanske kunskapen, eller glömmer sälja in denna när de tar in nya kunder. En del e-postleverantörer kanske inte har intresset av att utbilda sina kunder på området e-postdesign. Förmodligen har en del svårt att se hur det skulle vara deras skyldighet. Och det kanske inte är konstigt egentligen. Det är ofta byråer som designar e-postutskicken. E-postdesign är lite speciellt. Det kan vara så att traditionella reklambyråer som tar sig an e-postdesign har liten kunskap om e-postutskick. Hur som helst, den omedvetne kunden blir säkert nöjd, men hur är det med kundens kunder? Slutanvändaren det vill säga. Det är ju vi det.
Här är fyra saker att tänka på vad gäller bilder och e-post.
1. Det här är bildblockering
Din e-postklient är rädd om dig, den tycker inte du ska ha elaka virus på datorn. Den värnar om din integritet, den vill inte att det ska registreras någonstans vad du öppnar för e-post om du inte vill detta. Den blockerar därför bland annat bilder. Svårare än så är det inte. Så länge bilderna är blockerade sitter du ganska säkert.
Du behöver inte förstå tekniken bakom detta. Bara ha det i åtanke när du utformar nyhetsbrev.
Ett fint reklamerbjudande om svenskodlade apelsiner, som kanske fungerar bra i tryck eller som en stor bild på webben, skulle kunna se ut så här:
Skulle vi skicka samma budskap som en bild i ett e-postmeddelande skulle det däremot se ut så här för många mottagare, om de har bilder blockerade:
Alla känner nog igen detta vid det här laget.
Måste du trots allt använda dig av stora bilder i toppen av ett nyhetsbrev kan en väl planerad preheader vara till hjälp.
2. Avdramatisera och försköna bildblockering
Det ser inte speciellt snyggt ut med alla tomma rutor som dyker upp när bildblockeringen slår till. Det ser snarare ut som att något är fel än att något hjälpt mottagaren undvika både den ena katastrofen efter den andra. Men detta går att lätta upp med en så kallad ALT-text. Lägger du en ALT-text på bilden syns denna för många mottagare när bilden är blockerad.
En ALT-text kan vara en beskrivande text eller en uppmaning, beronede på vad du vill ådstakomma. Är det viktigt för dig att mottagaren ska agera, använda en uppmaning. Vill du ha en bra ursäkt till varför bilden är borta, använd en beskrivande text.
Du kan även exeperimentera med bakgrundsfärger, bakom bilderna. I vissa e-postklienter kommer dessa att synas och kan ge en bättre känsla av det bilden förmedlar. Färgen orange för apelsiner till exempel:
3. Bilder och spamfilter
Din e-postklient är troligtvis utrustad med ett och annat spamfilter. Spamfilter finns i många olika utföranden och skyddar dig mot skräpmail av alla de slag. Det är framförallt två saker du ska tänka på vad avser bilder och spamfilter.
a) Simpla spammare lägger inte ner tid på att konstruera luriga skräpmail utan nöjer sig med att skicka just en enda stor bild. De flesta spamfilter kommer att reagera på detta. Men spammare vet att om 1 man på 100 saknar spamfilter eller trots allt öppnar mail som ligger spamkorgen, och nappar på erbjudandet, kommer det generera försäljning på alla de miljoner spam man skickar. Det här, förutom bildblockering, är ännu en orsak att inte skicka ebart en bild i ett mail.
b) En del spamfilter är riktigt griniga. Om text och bild väger väldigt ojämnt åker mailet kanske i skräpposten. Sträva gärna efter en bra balans mellan grafik och text för att undvika detta.
4. Hitta rätt bilder
Jobbar du med segmenterad e-postmarknadsföring? En och samma typ av bild passar kanske inte alla. Du har möjlighet att skicka olika bilder till olika kön och målgrupper med enkla knep. Ta reda på vilken typ av bilder som lockar till klick och att lär känna mottagarna. Det är något du faktiskt kan experimentera med själv. Du behöver inte köpa dyra studier och analyser som kanske ändå inte funkar för just det du skickar ut. Utvärdera var mottagarna klickar och skapa dina egna heatmaps. Du har stora möjligheter att hitta egna framgångskoncept. Du har bäst förutsättningar att bli expert på vad dina kunder vill ha, helt enkelt.