söndag, 21 mars 2010, 12:43

Fyllde två plan på två dagar med hjälp av nyhetsbrev

Den här artikeln författades av Sarah Wittbom för Apsis Sweden AB, 2007 – 2009.

FlyNordic utnyttjar möjligheterna med e-postmarknadsföring till max. I knappt tre år har man använt e-post för att erbjuda sina kunder något av värde, både på kort och på lång sikt. Det går alltså att lyckas även i en svår bransch. Apsis index visar att resebranschen har stora utmaningarn att jobba med. FlyNordic bekräftar att det är fullt möjligt att uppnå bra resultat.

– Det mest positiva för oss är att e-post är en så pass säljdrivande kanal, berättar Sara Gustavsson, marknadsansvarig på FlyNordic. Vi använder e-post för att driva försäljning på kort sikt, men det är också en kanal som vi har med i vår årliga planering för perioder då vi vet att försäljningen sjunker.

FlyNordic har från första början varit noga med vilken information som skickas ut i nyhetsbrev och pressreleaser. Det handlar om att inte skicka för skickandets skull utan när man har något som verkligen intresserar mottagarna. Statistiken talar sitt tydliga språk. Bara en timme efter ett utskick är 40 % av breven öppnade.

Nyhetsbrevet fungerar som en regelbunden ”påminnare” och i samband med utskicket ökar aktiviteten både på webbplatsen och i biljettbokningen.

– För en tid sedan hade vi ett tomt plan till Berlin som skulle lyfta en lördag morgon. På torsdagen innan denna lördag skickade vi ut ett nyhetsbrev och erbjöd ett bra pris på en biljett till Berlin. Det gjorde att vi fyllde två plan på mindre än två dagar. Det är inte första gången vi har en sådan effekt efter ett e-postutskick.

FlyNordics resultat visar klart och tydligt att det är möjligt att uppnå mycket om man använder e-postmarknadsföring på ett sunt och genomtänkt sätt.
E-postmarknadsföring handlar om att bygga goda relationer, och det är bra att ha i minnet att relationer ofta byggs över lång tid. Så – ha tålamod och sätt dig in i mottagarens situation. En bra målsättning är att varje prenumerant ska känna sig speciell och uppleva en trygghet i kommunikationen.

Sara ger tre goda råd som visar hur FlyNordic lyckats med e-postmarknadsföring:

Vi ser till att förhandsinformera våra medlemmar om nya destinationer eller nya produkterbjudanden, som exempelvis nya incheckningsprocedurer eller bokningsförfaranden.

(bild)

Vi skickar kortsiktiga erbjudanden till våra medlemmar för att öka lojaliteten – priskampanjer på utvalda destinationer.

Våra långsiktiga erbjudanden är priskampanjer på längre sikt där medlemmarna får en chans att planera sitt köp.

Tack, Sara Gustavsson för dina tips.

Fakta om FlyNordic:

FlyNordic, ett helägt dotterbolag till Norwegian Air Shuttle, har över 260 avgångar per vecka och flyger mellan Stockholm och Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund, Oslo, Bergen, Köpenhamn, Alicante, Bordeaux, Dubrovnik, Krakow, Malaga, Nice, Paris, Split, Tallinn och Warszawa. Företagets målsättning är att skapa mervärden för såväl affärs- som privatresenärer genom enkla och biljettlösa resor till huvudflygplatser. Bolaget erbjuder två olika typer av biljetter, Full Flex samt Basic. Företaget sysselsätter ca 250 personer och flygplansflottan består av åtta MD-80.