onsdag, 13 april 2011, 00:26
Har du sett vilken hjälp du får att skriva bra rubriker?
Idag lär vi oss skriva intressanta rubriker på få antal bokstäver. Twitter och ”statusar” på Facebook är två exempel där vi är hyfsat begränsade i hur mycket vi kan skriva. Det är exempel på begränsade ytor där vi ändå vill attrahera personer att ge nån form av respons eller vi vill skicka dem till något vi skrivit eller läst.
Har ni lagt märke till vilka typer av meningar som väcker uppmärksamhet? Både bland vänner och twitterföljare? Inte, då är det dags att sätta sig ner och hitta den röda tråden.
Rubriker eller ämnesrader, som allt för inbitna e-postnördar säger, har en tendens att vara allt för långa eller skrämmande lika rubriker för spam vilket gör att jag tänkte delge er några saker ni kan titta på för att få in en rubrik som passar.
- Leverera en rubrik som faktiskt ger era läsare något. De vill försäkra sig om att när de tar sig tid att läsa en artikel så ska de få något av värde.
- Säg det som är nödvändigt för att läsaren ska vilja ta en titt. Här får du hjälp om du tittar på vilka av era produkter, artiklar, citat eller vad det nu kan vara som era kunder har twittrat eller bloggats om. Vilka nyheter har väckt mest diskussion internt… Prova skriva en rubrik om det.
- Gör det med så få ord som möjligt. Håll er alltid under 49 tecken, blanksteg inräknat.
- Sätt era absolut viktigaste ord först i meningen så att inte e-postklienten hos mottagaren klipper bort dem.
- Var tydlig och konkret i din formulering. Jag har sagt det förr, när jag började skicka nyhetsbrev så testade jag många rubriker på min dotter som då var 7 år och min mormor som är över 90 år. Förstod dem, trots att de inte var insatt i ämnet, så hade jag lyckats.
- Ställ gärna en fråga, pocka på deras känslor, var personlig eller var lite provokativ på ett sätt som ändå gör att kunden känner igen er. Diplomatiska texter som inte leder någon vart är vi alldeles för trött på för att lägga tid på.
- Be er e-postleverantör att hjälpa er hålla koll på vad spamfiltren tillåter. Detta är något som ni omöjligt kan följa helt på egen hand. Utnyttja er leverantör och begär en uppdatering en gång i halvåret eller kvartalet med en artikel eller ett personligt mail så ni vet vilka formuleringar ni ska undvika.
- Testa olika rubriker och ta er tid att utvärdera vad som faktiskt fungerar. Spara de fem bästa rubrikerna per år och se hur era kunder utvecklas över tiden.
- Titta på webstatistiken, vad är det för ord era kunder söker på när de hittar er hemsida. Använd det som en källa till inspiration.
- Var kritisk, påminner rubriken om en rubrik på ett spam eller de statusar som den mest ihärdiga kompisen på facebook skriver… Så författa en helt ny rubrik.
- Skickar du försäljningsbrev så försöka att inte tjata på dina kunder att handla. Låt kunden känna sig ”VIP:ad” för att de får just detta erbjudande. (Jag tycker ni ska skicka andra brev emellanåt istället för att bara tjata om att de ska köpa… men det är en annan artikel)
Mycket, prova några utav dem och se vad det ger för resultat. Snart hittar ni er kombination och jag lovar att det är värt det.