måndag, 7 mars 2011, 07:47
Skicka fler mail – tjäna mer pengar
Ett lite märkligt uttlande i en värld där spam inte är välkommet. Dela Quist anser att vi ska skicka fler mail. Gärna samma mail flera gånger. Läs gärna artikeln och säg vad ni tycker.
Jag hakar framförallt upp mig på två kommentarer:
The more people you have on the list and the more emails you send, the more money you will make. And because of that, one of the weirdest things about email is how little people spend in trying to acquire email addresses.
Om alla skulle skaffa så många e-postadresser som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Hur skulle det påverka e-postmarknadsföringen på sikt? Det som Dela inte delar med sig av är statistiken efter en sådan strategi. Hur påverkar det antalet avregistreringar och hur påverar det klickfrekvensen på sikt? För att inte nämna relationen till många kunder.
Allt låter bra om man bara lyfter fram kortvariga, positiva värden.
My mother doesn’t know whether there was permission or not, it doesn’t matter to her. She’ll either respond to the email or not respond to the email.
Det är alltså ok att man samlar e-postadresser och skickar lite på måfå?
Är det ingen som tänker på kundernas bästa på ett långsiktigt sätt?
Jag jobbar mycket med webben och brukar ibland lyssna på The Big Web Show där entreprenörer i webbranschen pratar om sina erfarenheter och framgångshistorier. De intervjuade är ofta “nördar” som lyckats i branschen och det är sällan pengar som står i fokus. Det som driver dessa personer är att få ådstakomma något som andra ser upp till, att få bidra med lösningar och kunskap som gynnar alla och framförallt att få jobba med det man tycker är kul och brinner för.
Senast intervjuad, designern Andy Rutledge, berättar om hur viktigt det är med kvalitet. ”Kompromisslös professionalism” kallar han det. Han berättar varför han undviker att jobba med kunder som inte går ihop med företagets egna värderingar och företagets utveckling. Allt handlar inte om pengar. Han berättar om en lite annorlunda policy som företaget har haft sedan start – att aldrig ha mer än 7 anställda. På så sätt kan företaget alltid ha en personlig dialog med kunderna.
Ett fantastiskt sätt att se på den egna verksamheten tycker jag.
Dela Quists syn på e-postmarkandsföring tycker jag smutsar ner kanalen. Det är ingen kanal för oadresserad direktreklam.
Om man låter e-post bygga relationer i första hand så kommer pengar på lång sikt men också på kort sikt.