tisdag, 14 december 2010, 07:45
Skaffa fler e-postprenumeranter med hemsidan: Del 2/3 – Förenkla anmälningsprocessen
Del 1 hittar du här.
En ikon med titeln ”E-brev”, vad säger det dig egentligen? Förmodligen inte mycket om du inte jobbar med e-postutskick. ”Less is more” bruka man säga när man sätter en väldigt enkel design på något. Men tänk efter! Och testa gärna på någon som inte jobbar med det du jobbar med. Ofta riskerar en enkel design att bli svårförstådd och intetsägande. Skala ner, för all del, men inte på textetiketter och titlar!
I det här fallet behövdes antingen en förklaring eller någon form av uppmaning som förtydligade att e-brevet är något vi skickar, som du prenumererar på. Uppmaningar eller så kallade ”call to actions” brukar ha bra en effekt. Titeln ”E-brev” blev därför istället ”Anmäl dig till vårt e-brev”. En klar förbättring.
Sen är det ju det här men antal klick och landningssidor. Här ska man inte göra det svårare än det behöver vara. Varför skicka iväg användaren till en annan sida och riskera att besökaren inte tar del av bloggen, om besökaren väljer att direkt anmäla sig till e-brevet? Och varför ta upp alldeles för mycket plats? Platsen högt upp är dyrbar. I det här fallet har vi ett e-postgalleri, något av det mest populära på bloggen, som vi inte vill ”knuffa” för långt ner (för vi kommer i del 3 att lyfta upp anmälningsrutan till toppen).
Det här löste vi med en utfällbar och ihopfällbar anmälningsruta. Anmälningsprocessen blir kompakt och vi håller besökaren kvar där denne befinner sig, både under och efter anmälan.
Viktigt att ha koll på vid en sådan hör lösning, och det här är jätteviktigt, är att anmälningsrutan fungerar i en smartphone. Hela 4% av besökarna på I love e-mail besöker oss med en iPhone. Det är viktigt att anmälningsrutan faktiskt fungerar att fälla ut och fälla ihop även på en iPhone/iPad och på en Android-baserad smartphone, hur än töntigt det kan verka.
Med en nu förenklad anmälningsprocess är vi nästan där. Bara det magiska tricket kvar. Vi tar det imorgon.