tisdag, 23 november 2010, 17:34
E-handlare är bra på e-postförsäljning men dålig på e-postmarknadsföring
Jag och Lena (min kollega på Nordic eCommerce Knowledge) är just nu inne på vår andra omgång när vi ”Mystery Shoppar”. Vi testar e-handelsbutiker på närmare 300 punkter bland annat deras kundtjänst via mail, deras nyhetsbrev och bekräftelser via mail. Kort sagt skulle man kunna summera det med att säga att e-handlare är väldigt bra på e-postförsäljning men marknadsföring och bygga goda relationer vi e-post är de mindre bra på. Att tjata på kunder att de ska köpa mer och mer ger en ganska dyster prognos när det gäller öppnade brev och klick i brev om man ser utvecklingen mer långsiktigt.
Däremot så kräver e-postmarknadsföring där man långsiktigt bygger upp en god relation via e-post mer arbete. För länge sedan skrev jag den här artikeln efter lite inspiration från Clickz. Även om det var ett par år sedan jag skrev den så trodde jag inte att den skulle vara så aktuell fortfarande.
Läs den gärna och maila mig eller kommentera och berätta din syn på försäljning eller marknadsföring via e-post? Håller ni med mig?
Sarah@@@@@