Alla inlägg i kategorin ‘Spam’

onsdag, 2 juni 2010, 22:57

Glöm inte avregistreringslänk i e-postuskicken!

Flera svenska företagare slarvar tyvärr med e-postutskicken. Vår info-adress får bland annat ett och samma reklamblad (en enda stor bild) via e-post flera gånger och utskicket saknar avregistreringslänk. Irriterande då utskicket når inkorgen utan problem.

Apropå Sarahs inlägg om noreply-adress är det också viktigt med en giltig svarsadress.

Vad säger lagen? (Wikipedia)

E-postmarknadsföring får endast skickas till mottagare som har gett sitt medgivande (även kallat opt-in), och när det gäller företag som avsändare skall det finnas en etablerad kontakt mellan företaget och kunden. Mottagaren måste även ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt avregistrera sig från framtida e-postutskick (även kallat opt-out). Det måste också finnas en korrekt svarsadress som mottagaren kan svara till.

onsdag, 2 juni 2010, 10:14

Noreply-adress?

Allt fler frågar om det inte är uppfattas som negativt av mottagare när företag skickar nyhetsbrev med noreply@foretag.se.

En anledningen till att man har den typen av avsändaradress är för att slippa ta emot alla frånvaromeddelande mm när man gör ett större utskick. Vid ett tillfälle träffade jag ett företag som fick lov att anställa en ”sommarjobbare” för att rensa i alla meddelanden de fått från ett utskick. Noreply-adressen sätter er e-postleverantör upp åt er och ni kan lägga er tid på annat. MEN, hur uppfattas det av era mottagare att in inte vill ha svar – som ändå adressen säger.

Jag fick nyhetsbrev från Abercrombie & Fitch och kolla vad de gjort…

De har lagt till en rad längst ner ”svara till”, vilket skulle kunna kompensera att mottagare känner sig lite avhyst. Denna rad kanske inte alla ser och då kan det vara god idé att även vara tydlig med den i brevet. Och framför allt, ha en sektion längst ner i brevet där ni frågar vad de tycker om ert brev eller att de kan kontakta er på något sätt. Det kommer upplevas mycket positivt och ni har en stor chans att få kontakt och få hjälp att förbättra ert utskick.

Det diskuteras vilt om noreply-adressens vara eller icke vara. Christopher hittade detta för en stund sedan.

(Nu måste jag ta hand om alla spam jag får. Blir så fruktansvärt arg att man bara bombarderar mig med mail om kommande event och sommarpresenter som jag kan köpa. Vad jag vet så ska presenter vara kostnadsfria!! Inte nog med att de spammar utan att be om lov de vill att jag ska köpa en massa…. Skulle kunna namnge er allihop!)

söndag, 18 april 2010, 22:18

Spam, spam, spam

Antalet spam var 6 % mer första kvartalet 2010 jämfört med samma period 2009 enligt Postini, Googles säkerhetstjänster för webb och e-post.

På Barracuda Networks, som också arbetar med bland annat webb- och e-postsäkerhet, blockerade man på en onsdag runt 1,8 miljarder spam.

Samtidigt har den totala volymen minskat med 12 % från fjärde kvartalet 2009 till första kvartalet 2010. En möjlig anledning till de positiva siffrorna är att flera stora spamnätverk bestående av kapade datorer blockerades eller skadades av säkerhetsexeperter under 2009 och vid årsskiftet. Ännu fler så kallade botnets kommer att saboteras under 2010, enligt Google. Hurvida detta kommer påverka den totala volymen vet man däremot inte. Spammare har förmågan att bara efter ett par dagar komma igång igen efter en motattack.

En annan anledningen till att enorma mängder spam får lov att fara fritt beror bland annat på att stora internetleverantörer blundar för den cyberkriminalitet som förekommer.

Populärt i spamutskicken just nu är billiga droger, kändisskvaller, bluffar och bedrägerier.

Källor:

Q1’10 spam & virus trends from Postini

Seas of Spam Keep Rising, Despite Efforts to Hold Back the Flood

Personligen får jag just för tillfället knappt ett enda spam i min inkorg via Gmail. Undantaget är svenska spam, som alltid slinker igenom, men dessa är ytterst få. Googles spamfilter och brandväggar verkar blockera allt annat och endast ett legitimt mail hamnade av misstag i skräpposten hos mig under 2009, vad jag kunnat se. Det var ett amerikanskt mail med produktinformation från ett företag jag tidigare varit i kontakt med.

Hur ser det ut hos dig i år?

Hur många svenska spam får du?

Se resultat

Loading ... Loading ...

torsdag, 8 april 2010, 12:20

SpamAssassin och felmeddelanden

Det är kanske inte helt enkelt att lista ut vad man gör för fel när SpamAssassin ger felmeddelande:

”Message-Id is not valid, according to RFC 2822”

Sarah frågade mig, som om jag kunde Artoo-Detoo-språket…

Campaign Monitor hade iallafall en bra lista med förklaringar till de vanligaste felmeddelandena, som tur var:

http://help.campaignmonitor.com/topic.aspx?t=104

måndag, 22 februari 2010, 10:42

E-postleverantörer och cyberskräp

Det är långt ifrån alla e-postleverantörer som gör något åt de stora mängder cyberskräp som lämnar systemen, som Jonas nämner i förra inlägget. Men här är en som gör. MailChimp som vi recenserade förra veckan har introducerat Omnivore som helt enkelt scannar alla utgående mail för att bli av med skräpet. Väldigt bra initiativ tycker vi.

Sida 4 av 5« Första...2345