Alla inlägg i kategorin ‘Spam’

fredag, 17 september 2010, 00:21

Mailmoral

Jag får svenska nyhetsbrev utan avregistreringslänkar. Det är lite trist. Jag har postat en ny artikel om just avregistreringslänkar. Hur jag ser på det hela.

Gör rätt med avregistreringslänkar i nyhetsbrev

söndag, 12 september 2010, 22:29

Bättre sök- och mailhantering

För ett par år sedan skrev Sarah en bra arikel om spam där hon påpekar problemet med överfulla inkorgar. Här är ett utdrag:

Enligt en svensk undersökning från två större företag så får personer i ledande ställning upp till 400 brev varje dag. Har man då tid att kategorisera sina brev i ”mycket bra”, ”bra”, ”halvbra”, ”inte så bra” …? Nej, det blir antingen ”bra” eller ”dåligt” och i värsta fall ”bra” eller ”spam”.

Vilken av de kategorierna hamnar ditt brev i?

Precis som Sarah skriver slutar det ibland med att man får sitta och markera mailen, ett i taget, som antigen ”bra” eller ”spam”. Det blir för mycket helt enkelt.

Men nu har Google äntligen lanserat en lösning för att råda bot på detta. De kallar lösningen för ”Prioriterad inkorg” eller ”Priority Inbox” och det har säkert inte undgått den som använder Gmail.

Priority Inbox sorterar ut mailen i tre sektioner: ”Viktigt och oläst”, ”Stjärnmärkt” och slutligen ”Allt annat”.

Jag har själv aktiverat funktionen och tycker den verkar riktigt bra. Det ställer högre krav på avsändaren och underlättar för mottagaren. Mitt i prick!

Googles nya sökmotorlösning ”Instant” har en liknande uppgift – att leverera relevant innehåll till användaren snabbt och smidigt. Googles senaste lösningar utgår från användarens behov. Man är stressad och bombarderas dagligen med spam och reklambudksap av alla slag. Bättre sök- och mailhantering är precis vad vi behöver, även om det nu inte löser det egentliga problemet med spam och dåliga nyhetsbrev.

Jag jobbar själv med både e-postmarknadsföring och sökmotoroptimering och det är väl egentligen så att Googles nya lösningar gör det svårare för mig och mina kunder, som vill sälja. Men jag är samtidigt väldigt mån om att inte bidra till just spam. Köpta länkar för att hamna högt i sökmotorerna och köpta e-postadresser är något jag tar avstånd från. Jag tycker därför att Google är på rätt spår.

Sätt användaren i fokus och skit i lata marknadsförare!

Kör man rent spel och har ett bra, relevant budskap kommer man att nå fram. Iallafall så länge man samtidigt är villig att anpassa sig och lära sig något nytt.

Läs mer om Googles nya lösningar om du har missat dem:

lördag, 4 september 2010, 19:51

Är detta spam eller är de överdrivet hjälpsamma på Facebook?

Avsändare: update+eoghhddf@facebookmail.com
Ämnesrad: Getting back onto Facebook

Svaret är både och.

Jag fick det här mailet en kort stund efter att jag inte lyckades logga in på mitt Facebook-konto.

Lägg märke till den märkliga avsändaradressen. Detta ser verkligen ut som spam. Men det är ett legitimt mail från Facebook.com. De använder facebookmail.com för mailutskick och de skickar från märkliga adresser.

Samtidigt vill de vara överdrivet hjälpsamma. Jag råkade mata in fel lösenord på första försöket men fick rätt på det redan andra gången men fick ändå det här mailet. Man borde nog låta användaren be om hjälp först och inte bara anta att användaren har problem och skicka en massa lösningnar per mail. Att automatisera utskick till överdrift kan skapa problem.

Här kommer vid ett annat tillfälle samma mail igen:

Men detta är inte äkta.

Hur ser jag skillnaden?

Det gör jag inte!

Dessa falska ”phishing mail” är identiska originalen till utseendet och svåra att avslöja.

Det syns bara i den bakomliggande HTML-koden. Möjligtvis kan man i e-postklienten se detta om man håller muspekaren över länkarna i mailet. Då ser man att länkarna inte går till facebook.com.

Klicka INTE i några hjälpsamma Facebookmail om du inte bett om hjälp!

Sen är såklart kruxet att Facebook har som lösning att du faktiskt blir erbjuden hjälp utan att du bett om det.

fredag, 2 juli 2010, 23:49

Klipp värt att titta på

Det är bra att titta på den här typen av klipp när man behöver bli lite ödmjuk. Med tanke på mitt tidigare inlägg idag och siffran i bilden ovanför… Vill ni att era brev ska betraktas som spam? Se till att ni är på rätt sida  och att ni håller er långt ifrån att tumma på etiken.

God natt.

Sarah @@@@@

tisdag, 22 juni 2010, 21:45

Skadliga mail

Sarah uppmärksammade mig nyss på den här artikeln på Aftonbladet om skadliga mail som cirkulerar.

Jag kan inte hitta mer information men det kvittar. Öppna aldrig märkliga mail. Tänk inte ens tanken att du skulle kunna gå miste om något. Det är aldrig värt risken att få stulna personuppgifter eller hårddisken tömd.

För att minimera risken att du av misstag aktiverar skadlig kod via e-post, om du sitter med en skrivbordsklient. Aktivera då bildblockering, även kallat ”block remote content”. Stäng också av förhandsgranskning och öppna mail i fönster istället. Det minskar risken att du ”råkar” öppna ett mail när du klickar på det.

Låt märkliga mail förbli oöppnade och bara släng dem.

Sida 3 av 5« Första...2345