Alla inlägg i kategorin ‘Spam’

onsdag, 15 augusti 2012, 18:37

Asos testar varianter på alla sina mail

Asos frammarsch i Norden beundras av många och när jag tittar på de utskick som jag får så förstår jag att de testar och utvärderar ständigt effekten av sina utskick. I detta inlägg ska vi se på några tester de gör på ämnesrad eller rubrik. Många frågar hur de ska skriva bra ämnesrader. Asos tester kanske kan ge er några tips.

För det andra ska vi titta på något som jag gillar. Trots ASOS säljfokus så varierar de ändå utskicken i ”sälj-mail” och ”värde-mail”. När de ger värde kan de också förvänta sig ännu mer i försäljning i kommande brev. Det kallas byteshandel. ASOS ger dig värde och då kan ASOS förvänta att du köper något av dem efter det.

Jag har anmält mig på två adresser till Asos och jag har sån tur att jag får två varianter av samma mail varje gång. Annars hade jag inte upptäckt detta. Se på dessa rubriker som är samma mail men olika varianter på rubriker på mailet:

I detta fallet väljer de att ha samma början men lägga till något för att se om de får flera att öppna brevet. Hur ser då själva mailen ut?  Rubrikerna i mailet är inte detsamma som i själva ämnesraden i förhandsgranskningsfönstret.

 

 

Andra varianten:

 

Ett annat exempel:

I det andra exemplet så testar de att vara något uppfodrande. Jag tror de funkar riktigt bra i vissa länder. Dock skulle jag vara något försiktig med ”Hey hot stuff” men tanke på spamfilter. Likadant med ordet ”Game” i detta fallet funkade det fint eftersom det hamnade i min inkorg. Breven hade samma rubrik denna gången i båda varianterna.

Något som jag oxå uppmärksammade i flera mail var att toppen på brevet och första erbjudandet var likadant men sen var det olika erbjudanden eller olika bilder och rubrik för samma erbjudande. Säkert för att testa vad som ”drar” uppmärksamheten mest hos mottagare längre ner i brevet. Här är ett exempel på samma mail med olika utseende på samma innehåll. En fantastisk idé tycker jag.

Andra alternativet:

Med detta skulle ni alltså kunna göra samma innehåll men variera utseende på ett erbjudande för att se vad som fungerar bäst ELLER göra exakt samma innehåll men testa olika ordning på innehållet. Det vill jag gärna jobba mer med när ni e-postleverantörer har en ENKEL funktion för det:)

Sist men absolut inte mindre viktig. Hur varierar de budskapen i deras olika utskick. Ja, det är mycket sälj men man blandar upp det med utskick som bara levererar värde. Så till alla er e-handlare som säger att de bara lönar sig att hårdsälja i e-post… Jag vet att ni tycker det. Men för att hålla fler än 25% aktiva som prenumeranter så måste ni variera innehåll mer särskilt om ni inte personliserar breven mer. Effekten av det kommer ni se långsiktigt och visst vill ni väl GE er kära prenumeranter något ibland och inte bara tjata om försäljning?

Ser ni?!  Sälj, sälj, VÄRDE, sälj, sälj, sälj, VÄRDE, sälj osv.

Ett av deras ”värde-mail” såg ut så här:

Ser ni hur enkelt de strukturerat upp för läsaren så de ska hitta rätt kategori och hur anpassat de är för läsplattor. Inget tjat om försäljning bara guide för mig som vill hitta rätt kläder. Tror ni jag handlar hos Asos? SJÄLVKLART!!!

Sarah@@@@@

onsdag, 27 juli 2011, 17:36

Va lite mer påhittiga…

… än ”spammare”. Jag har haft så många samtal med personer som tycker att det inte är så noga att fråga mottagaren innan de får ett e-postmeddelande eller att nästintill dölja ”avprenumerera-knappen”. Så här är det: Vill ni vara lik ”spam” så visst – skicka till alla möjliga e-postadresser utan att fråga och tjata gärna om försäljning. För att lyckas som en riktig ”spammare” ska ni göra allt för att avregistreringslänken inte ska synas. Gärna längst ner i mailet med en minimal text. Vet ni, jag förstår inte varför vi pratar om detta längre. Vill ni vara seriösa företag som bygger relationer med era kunder så finns inga genvägar. Exakt detsamma som irriterar er irriterar säkerligen era kunder. Underskatta inte dom!

Vill ni ha så många e-postadresser som möjligt så var lite uppfinningsrik och erbjud dem något i utbyte för att de väljer att ge er det förtroendet. Här är ett exempel:

Så fort du kommer in på Karmaloops hemsida så frågar de om de får din e-postadress och du får dessutom % på ditt köp. Med det budskapet är man också inställd på att jag kommer få erbjudande i framtiden. Och du har möjlighet att följa dem på twitter, Facebook mm.

Nästa exempel:

Det här exemplet är inget märkvärdigt men du kan välja vilket språk du vill ha nyhetsbrevet på. På så vis vill man visa att vi vill göra det på ett sätt som passar dig som läsare. Exemplet är från Efva Attling.

Vad det gäller avregisteringsknappen eller länken ska jag försöka hitta några roliga exempel som sätter igång fantasin på er. Vill bara säga en sak. Läsaren vill ha kontroll, ger du dem intrycket att de har kontroll och känner sig säkra så har du mycket bättre läsare. Bättre läsare = bättre kvalite på e-postlistan och det mina vänner ökar försäljningen.

Kom igen nu, ni kan bättre än så här. Var lite uppfinningsrik och sätt er in i läsarens sits. Det är 2011 och inte i någon annan kanal som denna är vi såna bakåtsträvare, ibland. Jag vet att ni kan bara ni tänker efter.

Sarah@@@@@

 

söndag, 22 maj 2011, 19:21

Facebook har äntligen ”Send-knapp” för mail

Jag har så många gånger kopierat en länk till en artikel eller roligt klipp för att lägga det i ett mail till en vän. Allt jag läser och ser vill jag inte visa för alla och ibland vill jag faktiskt försäkra mig om någon speciell faktiskt läser det jag tipsar om.

Facebook har, så klart, tänkt även på detta. Se vad jag och Christopher upptäckte för en tid sedan. Vi var inne på den här sidan och såg en blå lite ”send-knapp”:

Ser ni ”Send-knappen” mellan ”like” och ”tweet”? När man klickar på knappen kan man dels maila en specifik person eller flera. Dessutom kan du posta maila en hel grupp på Facebook, något som jag kommer använda mig mycket utav.

Hur ser det ut när det kommer fram? Jo så här:

Faktum är att du får högre avslut när du tipsar nån specifikt än när du tipsar massan av vännerna på Facebook. Använd finessen men stil och se vilka möjligheter som faktiskt finns. Framför allt är detta något ni genast ska lägga till på era sidor.

Och JA, detta ger oerhörda möjligheter att marknadsföra sig mot större massor… Men glöm inte att vad du kan göra och vad du BÖR göra är inte alls samma i detta fallet.

Sarah@@@@@

onsdag, 11 maj 2011, 18:50

Email phishing – klicka aldrig i mail som ber dig verifiera person- eller kontouppgifter

Efter ett fantastiskt Nordic eCommerce Summit förra veckan har jag först nu börjat kolla mailen på vissa mailkonton igen. Ja, jag har jättemånga mailkonton.

En annan anledning är att jag gav min MacBook en flaska vatten kvällen innan presentationer skulle upp på stora skärmen på Nordic eCommerce Summit. Jag vet inte när jag var så frustrerad senast men jag tackar dagens moderna toaletter för att allt löste sig. Jag har aldrig sett någon apparat blåsa vatten ur och torka en dator så effektivt som handtorken på en modern herrtoalett.

Hur som helst, datorn är helt återställd, men en av mina mailboxar är full av så kallade phishing mails från stora företag. Visa, Mastercard och PayPal bland andra. Blocket verkar också vara avsändare på vissa av dessa mail. Mailen är på svenska och ser ganska trovädiga ut om man bara slänger ett nabbt öga och de kommer från avsändaradresser hos VISA och PayPal. Så se upp! Vad ni än gör, klicka inte på länkar i dessa mail. De är falska och är ute efter person- och kontouppgifter.

Så här kan de se ut:

PayPal phishing email

VISA phishing email

söndag, 24 april 2011, 22:12

Vilka regler gäller för e-postreklam?

Konsumentverket har en liten sektion på sin sajt med information om e-postreklam. Jag tycker det är lite kul att de benämner obeställd e-post som just skräppost eller spam. För det är precis vad det är, många företag verkar inte förstå detta. Eller så förstår dem som skickar mycket väl, men vet att de kommer undan.

Det är förbjudet att skicka e-postreklam till någon som inte har beställt den. Obeställd e-postreklam kallas i dagligt tal för skräppost eller spam.

Lagen gäller inte all skräppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar.

Man kan anmäla obeställd e-post direkt på konsumentverkets sajt.