Alla inlägg i kategorin ‘Seminarier’

onsdag, 26 januari 2011, 12:34

Relevant e-postmarknadsföring

Sarah har idag haft en föreläsning på Internet Expo i Göteborg, tillsammans med Robert Kimber på Compost. Föreläsningen var kring e-postmarknadsföring och att e-posten minsann inte är död. Men att vi måste bli bättre på relevant e-postmarknadsföring. Massutskickens tid är över, ingen vill ha spam.

I presentationen finns, bland mycket annat, en översiktsmodell för relevant e-postmarknadsföring. Vi benämner det som en resa från Nordpolen till Sydpolen. Lite så kan det kännas, en lång väg att gå, med många hinder och vägval.

Här nedan är modellen, som bygger på 5 steg/linjer.

E-poststrategi

1. E-poststrategi
Här måste du bestämma dig, ska du jobba med kampanjmarknadsföring eller individmarknadsföring? Massutskick eller mottagaranpassade utskick? Självklart är det senare valet det enda som är långsiktigt hållbart och det som vi alltid rekommenderar. Här bör du också komma fram till vad du har för mål och syfte med e-postmarknadsföringen.

2. E-postleverantör
Se till att välja en e-postleverantör som ger dig alla de rätta verktygen.

– Kan de leverera e-handelsintegrationer?
– Jobbar de aktivt med att förbättra din leveranskvalitet?
– Har du tillgång till all den statistik du behöver?
– Finns de vanligaste integrationerna med webben?

3. Inställningar
Hur du väljer att ställa in alla dina verktyg och funktioner är såklart avgörande för hur e-postmarknadsföringen kommer att te sig.

– Transaktionsmeddelandena, hur ska de se ut?
– Hur samlar du in dina prenumeranter och data?
– Är dina segmenterade grupper optimala?
– Har du vidarekopplingar till sociala medier?

4. Användarupplevelse
Oavsett hur avancerat och uträknat du har fått ordnat med den bakomliggande tekniken kommer resultatet påverkas av hur du presenterar allt för användaren och hur du behandlar denne som kund och mottagare.

– Vad skickas till kund vid ett köp i webbshoppen?
– Är anmälan till nyhetsbrev enkel och får prenumeranten några valmöjligheter?
– Hur behandlar du en aktiv läsare? Tillfredställer du denne eller får han eller hon samma behandling som den som aldrig öppnat ett brev?
– Om någon ständigt Twittrar vidare din marknadsföring. Uppmärksammar du dem? Belönar du dem?

5. Användare
Hur ser du på dina kunder och användare? Dem på andra sidan. Ser du dem som kund 1, 2, 3 och 4 eller ser du dem som Fredric, Sarah, Christopher och Louise?

Hur skulle du själv vilja bli bemött? Fundera på det.

Skaffar du dig en klar överblick och har alla bitar på plats blir arbetet med relevanta utskick betydligt enklare.

onsdag, 19 januari 2011, 21:03

Mail fick Gary att komma på Nordic eCommerce Summit

Jag har varit allt för tyst här på bloggen en tid. Arbetet med att arrangera Nordic eCommerce Summit tar mycket tid men det är fruktansvärt roligt.

Jag har en glad nyhet. Vi har lyckats få Gary Vaynerchuk att besöka oss i maj. Vilket inte var helt säkert. Han bestämde sig nämligen för en tid sedan att ta en time-out från allt resande. Gary är helt fenomenal på att behålla kontakten med sina kunder. Han ser till att alla får svar på sina mail t ex. Så även vi när vi mailade honom… Och kära läsare, det är mycket jag behöver bli bättre på och som jag inte är är duktig på alls. MEN mail det kan jag skriva! 🙂

Hur tänkte jag när jag formulerade mailet då? En person som får så vansinnigt många mail behöver man vara väldigt konkret och kortfattad med. Så redan i ämnesraden eller rubriken förklarade jag vad jag ville. ”Please, come to Sweden and help the Nordic e-tailers”, löd den.

Redan i första meningen berättade jag att vi önskade att han kom till Sthlm den 4-5 maj och vad vi önskade att han skulle prata om. Andra meningen beskrev nordisk e-handel i all korthet och varför just han skulle kunna ge åhörarna så mycket. Tredje meningen beskrev vår önskan att göra en förändring inom nordisk e-handel d v s mer fokus på kund istället för teknik. Sen skickade jag med en länk på tidigare arrangemang och presentationer från andra talare.

Den sista meningen var en vädjan och en fråga om det fanns något vi kunde göra för att få honom att överväga att besöka oss.

9 timmar senare fick vi ett positivt svar… tänk då på tidsskillnaden. Mycket imponerande att få så snabb respons.

Lärdom: Tänk på rubrik och text i mail för att vara så konkret , tydlig och kortfattad som möjligt.

Joo en sista sak… alla som säger att Gary bara kommer den 5 maj, det stämmer inte. han har vinprovningen på middagen den 4 maj.

Sarah@@@@@

måndag, 6 december 2010, 21:15

Responsys lär oss ”new school marketing”

Idag fick jag besöka Responsys i Köpenhamn för att lära mig mer om deras sätt att hjälpa kunder att ta sig från att göra vanliga traditionella nyhetsbrev till att integrera e-post, sociala medier, webb och mobilen i en kundanpassad dialog. Dialogen består i att du pratar till kunden och att du sen läser av statistik från alla kanaler för att se vad dina kunder tycker, var de befinner sig i köpprocessen och hur du skapar en relation.

Jag blir glad när jag hör representanter från e-postleverantörer säga att det gäller att skicka färre mail som är mer träffsäkra. Idag var det Lisa Harmon som lät mig lyssna på dessa ljuva ord. (Tvärtemot vad man förväntar sig att en leverantör ska säga). Skicka inte ett mail när du vill berätta att de har si eller så många poäng samlade i sitt lojalitetsprogram eller ett annat mail när de har övergett en varukorg eller ytterligare ett mail när ni vill påminna om rabatt under en begränsad period. Skicka ett mail med all information samlad. Översikt för lojalitetspoängen, vilka varor de övergivit i varukorgen och påminnelse eller annan kundspecifik information.

Jag har sagt tidigare att jag gillar Responsys och det är för att de ser till att deras kunder kommer upp på en ganska avancerad nivå när det gäller e-post och andra kanaler i samverkan. Och det märks att de vet vad de pratar om eftersom de har så många olika exempel på kunder som de berättar om.

En sak som jag uppmärksammade. Lisa visade ett strålande exempel på hur man kan öka anmälningarna till sitt nyhetsbrev genom att tänka på flera kanaler. (Exemplet visade en ökning på över 800%). Jag vet att många gärna vill ha fler e-postadresser… så gärna att man ibland är villig att gå över till den mörka sidan för att köpa adresser. I detta fallet visade Lisa hur lite eftertanke och en hel del kreativitet kan ge dig många KVALITATIVA e-postadresser. En uppmärksam åhörare ville veta vad det hade resulterat i när det gäller ökad försäljning. Lisa sa att man inte på så kort tid kan se exakt vad det gett i försäljning men att det är en investering i framtiden som kommer att ge ökad försäljning och goda relationer till kunder.

Lisa skötte det utmärkt. Hon påtalade på ett betydligt mer smidigare sätt än vad jag hade gjort att det handlar om att skapa goda relationer inte bara se kortsiktig försäljning. Ser du bara försäljning så kommer den att öka en kort tid för att sen sjunka och du har svårt att få förtroendet tillbaka från dessa adresser.

Bygg långsiktiga relationer så att dina aktiva prenumeranter blir fler och fler.

Tack Lisa och Martin för att jag fick komma och jag hoppas få träffa er båda snart igen.

Lisa Harmon och Martin Wammen från Responsys

(Vi svenskar måste lära oss att vara lika bra på att stänga av mobilen och sitta och lyssna en hel förmiddag utan att springa ut och in. Det är danskar otroligt bra på… Men det var i och för sig väldigt intressanta föreläsningar.)

Sarah@@@@@

söndag, 21 november 2010, 21:27

E-post inte viktigt för e-handel?

Jag har tillbringat ett par dagar i Borås och fått ta del av programmet på Distanshandelsdagen. Dagen är viktig eftersom många e-handlare och e-handelsleverantörer befinner sig där och ämnen som är viktig för e-handelns utveckling faktiskt tas upp på agendan.

Strax över 800 personer närvarade. Ni vet ju vilken e-postnörd jag är och jag spanade naturligtvis efter alla e-postleverantörer som jag vet vill hjälpa till att ta nordisk e-postmarknadsföring vidare till högre nivåer hos våra svenska e-handlare… Men besviken blev jag. En e-postleverantör fanns på plats. Eftersom jag är en av oss fyra på Nordic eCommerce Knowledge som anordnar Nordic eCommerce Summit så vet jag att Compost är den enda leverantör som själv, tagit initiativ och visat intresse för att närvara.

Compost befann sig på plats i Borås och gjorde ett bra jobb för att informera och visa upp en väldigt positiv sida av e-postmarknadsföring. En leverantör av många. Kunskapstörst kring e-postmarknadsföring, integrationer, transaktionsmail och e-post i kombination med sociala medier är förmodligen inte större hos någon annan bransch än just e-handel.

Tack Robert, Vegar, Apu, Sara och Felipe för att ni visar er entusiasm för e-postmarknadsföring bland våra e-handlare!

Lägger upp foton så fort jag har dem.

Sarah@@@@@

tisdag, 19 oktober 2010, 12:52

Artikel om sociala medier och e-post

Idag skickades Wipcores kunskapbrev ut. Jag bidrog med en artikel som tipsar om flera möjligheter att använda sig av sociala medier och e-post för att få bättre effekt.

Vill ni läsa den så finns den här.

Sen tänkte jag fråga er. Vilken typ av föreläsningar skulle ni vilja ha på Nordic eCommerce Summit om e-post? Vad vill ni veta mer om när det gäller e-post? Någon särskild leverantör ni vill lyssna till eller ingen leverantör alls? Mer en expert kanske? Kommer ni med förslag så lovar jag att ge en mycket generös rabatt på båda dagarna. Vad säger ni om det?

Nordic eCommerce Summit är den 4, 5 maj 2011 i Sthlm.

Sarah@@@@@

Sida 3 av 5« Första...2345