Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

måndag, 1 november 2010, 21:56

Tappar jag igenkänningsfaktorn när jag ändrar design och innehåll?

Jag kan villigt erkänna att när jag ändra designen i våra brev eller någon uttrycker sig i text på ett annorlunda sätt så är jag alltid orolig att läsarna inte ska känna igen sig och att vi på så sätt tappar viktiga siffror. eROI News är ett gott exempel på vad man borde göra istället. (Förutsatt att man inte tillhör den kategorin som ändrar sig lite hela tiden)

Det eROI News gör är att de helt enkelt gör en jättestor grej av sin förändring och talar om för läsaren att orsaken är att de vill förbättra sig och göra något som passar läsarna bättre. De vill integrerar med läsarna och veta vad de tycker om vad de skriver. De vill ha dialog och inte monolog. Därför kommer de i fortsättningen att arbeta mer med sociala medier.

Se vilken annorlunda design på ett brev:

Bilden är klippt i fyra olika delar och sen lagt dem bredvid varandra. En gif-animation helt enkelt. Så de små spermierna rör sig och man kan inte låta bli att titta på brevet och undra vad detta handlar om.

Visst är det snyggt med ett brevhuvud över hela sidan?

När jag klickar på länken (som jag förstås inte kan låta bli) så kommer jag till denna sidan:

Klicka på bilden och läs gärna texten som är otroligt bra!

Faktum är att skickar man ett brev som är snarlik i design och innehåll månad efter månad så är det riktigt bra att bryta av med ett helt annat innehåll. Men då ska man byta ut ett brev mot något annorlunda inte skicka ytterligare ett brev.

eROI News behöll mig som läsare genom hela texten och jag sitter faktiskt ganska upptagen just ikväll. De är helt ärliga med att vi som läsare har tappat intresset för deras brev. Men det säger det på ett positivt sätt – de vill få tillbaka uppmärksamheten genom att förändra brevet så de passar just mig bättre.

Så, ska ni göra en förändring, smyg inte in förändringen pö om pö utan slå på stora trumman. Gör något speciellt och låt läsaren känna sig unik. Få dem att förstå att du lägger ner den här tiden på förändring för just honom eller henne (förutsatt att det faktiskt är så).

Jag gillade detta mycket och jag ser att de lagt ner tankeverksamhet och möda för att göra mig uppmärksam.

Det enda som är minus är att man inte ser brevet på detta sätt om man har bilderna blockerade.

Fyra underbara hjärtan av fem möjliga.

Sarah@@@@@

fredag, 22 oktober 2010, 14:24

Så snyggt prenumerationsflöde

Hörni, nu har jag hittat nåt snyggt som ni måste titta på.

Jag har ju tidigare sagt att jag efterlyser flera som har samma språk och tänk när det gäller alla utskick. Att kunden eller läsaren känner igen sig från allt till anmälningsrutan till ett eventuellt avprenumerationsmail. Nu har jag hittat ett exempel på det och även om det handlar om foton så har de inte lagt allt i en massa bilder som i så fall skulle blockeras av vissa.

Jag besökte MailChimps blogg och de pratade om det här brevet. Det är LeachAndMarket.com som gjort något utöver det vaniga. Mycket enkelt men så genomtänkt.

Deras hemsida ser ut så som nedan och tydligt högst upp kan du anmäla dig till deras nyhetsbrev. Du ser till och med att det kommer en gång i veckan med detsamma.

Klickar jag på den fliken så kommer en stor bild upp och en massa goda argument till varför jag ska prenumerera. Bl a en film som jag är säker på lockar många fotointresserade…. nästan så jag blir intresserad av att börja fota mer.

Du ges dessutom möjlighet att ”gilla” brevet. Så jag anmälde mig, så klart.

De ber inte om något mer än namn och e-postadress. Mycket smidigt och enkelt. Eftersom LeahAndMark vill vara noggrann med att skaffa sig en kvalitativ lista som verkligen vill ha deras mail så praktiserar de dubbel-opt-in. Dvs du måste klicka på en länk i ett brev för att bekräfta att du verkligen vill ha brevet. Detta är många e-postmarknadsförare rädda för eftersom de inte vill riskera att någon missar detta. Men det här är ett jättebra exempel på hur man gör det enkelt och lätt för mottagaren att faktiskt klicka… och allt är i HTML:) Inte i nån standard textversion som många av leverantörerna tycker vi ska använda.

De säger att ”snart är du prenumerant”, då motiverar du läsaren att gå vidare och rädslan att gå genom långa formulär är borta.

Hur har de lagt upp det mailet då? Jo, med en gång ser du länken och du känner igen exakt vem det är ifrån. Inga tveksamheter vem eller vad jag ska göra ökar tryggheten och jag klickar gladeligen.

Omedelbart efter att jag klickat så kommer ett mail som försäkrar mig om att nu är jag prenumerant och på ett snyggt sätt repeterar de vad jag får och framför allt hur ofta.

Men inte nog med det! Kort därefter får jag ett mail där de talar om vilken information jag lämnar samt …och här kommer det bästa… De berättar hur jag avprenumererar mig. Det är så genialiskt för nu vet jag hur enkelt det är att ta bort mig som prenumerant så nu kommer jag stanna för all evighet.

Och de döljer inte hur jag ska få tag i dem.

Vad gör de som är så bra?

* Samma språk och design i ALLA utskick – vilket ökar tryggheten och förtroendet

* Tydlighet – ger en kvalitativ lista som verkligen vill ha deras brev

* Har en personlig stil som påminner lite om bloggspråk utan att vara oseriös – skapar relation

* All nödvändig kommunikation kom omedelbart när mitt intresse var som störst

* Anpassat sig efter e-postens begränsningar och möjligheter

Jag blir så glad när jag ser detta. Det är inte superintelligenta saker de gör men det är så genomtänkt och visar att de vill ta hand om sina prenumeranter… jag är lite smått kär.

Tack för detta LeachAndMarket.com!

Snälla gå in och se hur de gjort, är så snyggt!

Sarah@@@@@

torsdag, 14 oktober 2010, 18:51

Bra exempel på inbjudan till prenumeration

Hittade den här rekommendationen på Katrin Zytomierskas blogg. När man väntar barn eller har små barn så slukar man mycket information om de små liven.

Med den här informationen kan man som läsare lägga förväntningarna helt rätt. Hur ofta jag får breven, vad de innehåller och att de tar hand om mitt förtroende (e-postadressen) på rätt sätt. Och vad bra de lägger fram det… ”vi håller dig uppdaterad via en enda kanal”, ”erbjudanden från 30 olika butiker i ett enda brev”. Visst klingar det positivt och vilken service. Bra exempel Barnshopping! Vi gillar!

Sarah@@@@@

måndag, 11 oktober 2010, 21:24

Exponera mera, via e-post – nej tack

Här kommer ytterligare ett citat från proffsen på e-post, som tillägg till Sarahs tidigare inlägg.

Om du bestämmer dig för att skicka ut brevet oftare så bli inte rädd om öppningsfrekvensen minskar, totalt per månad kanske antalet klick blir detsamma. Ökat antal utskick kanske till och med dubblerar antalet besökare på webbplatsen tack vare den ökade exponeringen och marknadsföringen.

Hjärntvättarreklam. Att exponera ett och samma budskap tills folk hajar. Detta funkar även i e-post?

Jag har funderat på detta ett tag och var självklart tvungen att börja kolla lite på dem som kör denna taktiken.

Intresserad av sociala medier som jag är, eftersom jag jobbar med detta, anmälde jag mig till Social Media Examiners nyhetsbrev förra månaden.

Det här nyhetsbrevet är ett typiskt hjärntvättarbrev. Det utkommer varje dag och innehåller ett och samma reklambudskap dag efter dag, i månader.

Så här ser deras utskick ut i min inbox efter en månad:

Notera förresten den uppenbara missen, hur man upprepar både anvsändarnamn och datum i ämnesraden. Det som egentligen står i ämnesraden får aldrig plats.

Så här ser nyhetsbreven ut. En ny artikel varje dag plus att de hypar ett och samma event i varje brev:

Är det så här vi skulle vilja att alla som jobbar med nyhetsbrev går tillväga. Öka takten och exponeringen? Använda mailboxen som ett brevinkast? Jag tror inte på det för en sekund. Det funkar på reklamafischer på stan och på TV. Men att bli bombarderad i mailboxen så här, tror jag få uppskattar. Jag lyckades stå ut en månad, men sen blev det för mycket.

De hade varit intressant att se hur många avregistreringsklick de här får på sina brev.

Detta exempel är såklart extremt. 75% av innehållet är upprepning. Det finns dagliga mailutskick jag trots allt kan uppskatta. Resumés brev till exempel. Men då levererar de också nyheter.

Tre tips till dig som planerar att skicka dagligen:

  • Förklara vid anmälan att det är ett dagligt utskick, annars riskerar du att få många avregistreringar pga missförstånd. Det förstör din statistik och antalet spam complaints riskerar att öka
  • Glöm inte avregistreringslänken (lägg den gärna högt upp i brevet)
  • Se till att det du levererar dagligen innehåller mer nytt och mindre upprepningar. Personligen tycker jag 75% måste vara nytt. Mer än 25% upprepning orkar man inte med.

torsdag, 7 oktober 2010, 17:11

Vem avgör om frekvensen är rätt?

Jag vet att jag är tjatig och att ni kanske tycker att jag är dramatisk när jag ber er att tänka på mottagaren av e-post i alla lägen. E-post är inte helt lätt det skiljer sig en aning från andra kanaler, jag vet det. Sen kan jag inte lägga för mycket ansvar på er. Det kom jag på idag när jag hittade en artikel om e-post av några som säger sig vara experter på e-post. Arg och riktigt irriterad blir jag när jag hittar såna här meningar.

”Skicka istället så många nyhetsbrev som du anser är relevant för ditt företag. Om du skickar ett brev per vecka når du fler kontakter än om du skickar en gång per månad.”

Kontentan av det den här personen säger är att det är du som avgör hur relevant ditt budskap är. Du avgör vad som är en bra frekvens på dina utskick. Om du resonerar så här så ber jag dig att läsa ett inlägg från någon som inte arbetar med e-post men som har testat 20 stora e-handlare och deras nyhetsbrev i Sverige.

När ni har läst färdigt Lenas berättelse vill jag bara säga en sak. Det är era mottagare som bestämmer om ni skickar relevanta erbjudanden. Det är era läsare som avgör när frekvensen på utskicken är i rätt takt för dem. Utan era prenumeranter har ni inga brev att skicka överhuvudtaget.

Där med basta!

Sarah @@@@@