Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

måndag, 21 mars 2011, 18:39

Vill du ha nyhetsbrev i text- eller HTML-format?

Det var länge sen någon ställde mig frågan om jag vill ha ett nyhetsbrev i HTML-format eller textformat. Jag tror de flesta har gått ifrån gamla textbaserade e-postklienter idag och tar för givet att alla andra också kan ta emot HTML-mail.

Och det är nog helt rätt, vi gör detsamma med allt vi skickar. Är det någon som bara tar emot textmail får de våra e-postutskick ändå eftersom mailen kommer i ett format man kallar för Multipart-Alternative MIME. De flesta stora e-postverktyg använder detta format och det innebär att textmail och HTML-mail kommer tillsammans i ett och samma mail. Praktiskt! Det är därför man ska använda ett riktigt e-postverktyg.

Det är viktigt att ett textmail finns med när man skickar HTML-mail då spamfilter straffar dem utan. Har du tänkt på att fylla i textversionen innan du skickar nyhetsbrevet eller gör e-postverktyget det åt dig?

Dubbelkolla nästa gång!

lördag, 12 mars 2011, 17:46

Reaktiveringsmail är ett måste för god kundservice

Allt tyder på att många av dem som lägger varor i en varukorg, men sedan överger den någonstans i köpprocessen ändå faktiskt har tänkt köpa varorna. Barn som bråkar, telefon som ringer, tid för ett möte är bara några exampel på anledningar till att kunden avbryter sitt köp. Tycker du att det är nödvändigt att de ska behöva sätta sig och söka upp alla varor på nytt och gå genom hela processen när du ändå har den informationen lagrad i ditt system?

Lek med tanken att en av dessa kunder skulle få ett mail med en lista över de varor som de övergett och en länk till just det stället i köpprocessen där de var tvungna att överge köpet. Tror ni att ni skulle få några avslut? Självklart. Jag och Magnus Fredin skrev en artikel ihop om just detta fenomen. Här har du länken till artikeln. Eftersom Magnus testar e-handlare i många olika länder så hade han flera exempel på innehåll i olika reaktiveringsmail.

S&S har 25% konverteringsgrad på dessa mail och deras reaktiveringsmail står för 33% av deras intäkter via e-post. Fantastiskt, eller hur?

 

Dell är ett bra exempel på hur man skickar reaktiveringsmail som faktiskt visar allting överskådligt och gör det enkelt för kunden att bara klicka på en knapp för att avsluta köpet. Något man bör tänka på här är om bilderna hos mottagaren är blockerade. Vad ser de då?

Det här exemplet gillar jag! Det är alldeles för många e-handlare som gömmer telefonnumret till kundtjänst. Det kan faktiskt vara så att kunden stött på ett problem och inte kan avsluta sina köp och då vill de kunna kontakta företaget för att få hjälp. I detta reaktiveringsmail erbjuds hjälp och med ett telefonnummer känns det tryggt!

I det här exemplet ser man till och med bilder på de varor som man lagt i varukorg, men sedan inte köpt.

I nästa exempel har man använt preheadern för att tala om att varukorgen har sparats.

Det här mailet gillar jag för att det är så tydligt och det ger bra argument för att jag ska avsluta köpet. Dessutom har de ansträngt sig för att göra brevet lite mer personligt. En risk här kan vara att det är ganska mycket som konkurrerar om uppmärksamhet i det här mailet.

Ett annat tips kan vara att erbjuda rabatt om kunden avslutar köpet … Dock får man tänka på att vissa kunder kan sätta det i system.

Vad ska ett reaktiveringsmail innehålla? Titta på punkterna nedtill och fundera på hur detta skulle passa er strategi.

* Rubriken på reaktiveringsmailet ska vara tydlig och berätta att det handlar om varor som de lämnat i varukorgen.

* Fokusera inte texten på att sälja varan. Ha en kundtjänstorienterat innehåll som hjälper kunden till rätta med sitt köp.

* Innefatta kontaktinformation för telefon och e-post.

* Anpassa med namn och om möjligt visa vilka objekt som finns i vagnen tillsammans med aktuell prisinformation.

* Länka direkt till vagnen.

* Tala om för din kund när hans eller hennes vagn kommer att löpa ut (om relevant).

* Ge mer utförlig information om varorna. Länka till film eller rekommendationer från andra kunder till exempel.

* Undvik för mycket information så att kunden kan navigera på ett enkelt sätt.

* Förklara varför kunden får detta mail och inkluderar en opt-out länk om du planerar att köra en serie e-postmeddelanden av denna typ.

* Ge utförligare information om nyttan med varorna

* Länka till tips, guider eller inspirationsfilmer.

* Ge en förmån – det kan vara en kupong, rabatt, fri frakt, möjlighet att slå in varorna som presenter.

* Ge förslag på liknande produkter som kanske skulle passa kunden bättre.

* Be om hjälp att förbättra köpprocessen.

* Ge referenser på liknande köp.

Följ gärna Magnus blogg också. Länken finns här.

 

Sarah@@@@@

tisdag, 8 mars 2011, 20:03

Tips på e-postgenerositet

Det är väl ingen hemlighet att jag och Christopher gillar MailChimps sätt att marknadsföra sig. När jag och Christopher jobbade ihop för en e-postleverantör var vår dröm att få sätta ihop flera mindre handböcker så kunderna själva kunde välja de avsnitt eller de delar de var mest intresserade av. Nu har MailChimp gjorde precis det. 20 små underbara handböcker i allt som har med e-post att göra. Vi lyfter på hatten för er, MailChimp! Snyggt gjort.

Och vet ni, allt är gratis! Här kan du ladda ner dem.

lördag, 26 februari 2011, 16:43

Perfekt innehåll för ett resebrev

Jag har många gånger berättat för er att resebranschen har det tufft när det gäller e-postmarknadsföring. De ligger några procent lägre i öppningsfrekvens än andra branscher som t ex organisationer och B2B. Vad beror det på?

Det finns naturligtvis många orsaker till det. Ett skäl är att det inte är så många tillfällen på ett år som du som privatperson funderar på att resa eller har möjlighet till det. Ett annat är att resebranschen var tidigt ute med att utnyttja e-post för att sälja sina resor, så mottagarna kan vara trött på att få brev som tjatar om försäljning.

När jag tittar på de resebrev som finns så ser det just så ut. Det tjatas alldeles för mycket på pris för resor. Förmodligen skulle vi vara betydligt mer intresserade av att läsa om olika resmål, bli inspirerade, få tips om saker man kan göra på olika resmål … Idag hittade jag plötsligt ett sådant innehåll … fast på en blogg av Flygstolen.se. Bloggen tar upp sådant som jag faktiskt är intresserad av att läsa, även om jag inte är beredd att resa just nu eller ens vill resa till just det resmålet.

En snabb översikt på bloggen tar upp fakta som exempelvis vilka städer som är bra för fotografering, fördelarna med hyrbil, ett fantastiskt flygbolag och deras service, reportage från häftiga hotell … Ja, en massa som jag faktiskt vill läsa om. Självklart har de kompletterande erbjudanden till vissa inlägg, men de är inte huvudfokus. Gå in och titta på bloggen och försök skapa liknande innehåll till era nyhetsbrev och artiklar på webben. Jag är fullständigt övertygad om att det skulle hända något med era siffror rätt så omgående.

Sarah@@@@@

fredag, 11 februari 2011, 18:33

Vad ska ni tänka på när ni väljer e-postleverantör?

Jag skulle egentligen vilja sammanfatta det i dessa punkter:

Val av e-postleverantör

  • Kartlägg vilka e-postutskick som ska göras
  • Träffa supporten/kontaktpersonen
  • Ger e-postleverantören er en vision som passar?
  • Integrationer?
  • Fråga efter policy

Välj rätt e-postleverantör (PDF)

Vad betyder då detta? Tittar vi på första punkten så menar vi att ni ska titta på alla era e-postutskick (bekräftelsemail, tipsa-en-vän-om-en tjänst/produktmail och nyhetsbrev mm) och fråga om leverantören hjälper er sätta upp alla dessa. Här kan det nämligen bli en helt annan prislapp om ni inte inkluderar alla utskick.

Andra punkten. Be att få träffa eller prata med den person som ska ta hand om er efter att ni skrivit på ett avtal, inte bara en säljare. När ni träffar den personen kan ni avgöra om de uppfyller den tredje punkten. Den personen kan nu visa er om han/hon förstår vart ni vill komma med er e-postmarknadsföring. Kan han eller hon hjälpa er hitta nya mål och är han/hon entusiastisk och vill att ni ska lyckas?

Den fjärde punkten talar om ”integrationer”. Nöj er inte med att de ger er ett öppet API:  Missförstå mig inte, det är bra, men hur HJÄLPER de er att använda det. Kostar det extra och i så fall hur kommer det begränsa er?

Sista punkten: Fråga efter leverantörens policy. ALLA kommer att säga att de inte arbetar med köpta adresser, men var lite finurlig och fråga om ni får skicka till era köpta adresser… Säger de ”ja”, så har det inte en bra policy. Då skickar de spam.

Vill ni omförhandla eller om ni ska köpa ett verktyg för första gången: ladda ner vårt schema genom att klicka på länken ovan och sätt er ner och gör ett bra förarbete innan ni intervjuar möjliga leverantörer.

Sarah@@@@@

Sida 6 av 17« Första...5678...Sista »